Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zebravinken broeden maar hebben geen eitjes/jongen! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zebravinken broeden maar hebben geen eitjes/jongen!
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-13 - 17:51:26 send message to lZebravinkjel

Met andere woorden: ze zitten dus al dagen te broeden op een leeg nest. Kan iemand mij vertellen wat dit voor gedrag is?
Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt. (Ik vind het sowieso al verwonderlijk dat ze nog geen nest hebben, gezien de reputatie van zebravinkenwink ;)).


sofie
Website Member
Posts :35

Website Member
2007-06-14 - 09:32:20 send message to sofie

Misschien lijdt je vogeltje aan legnood.
Legnood wil zeggen dat het popje niet zelf in staat is haar eitje te leggen; een eitje dat doorgaans volledig correct is ontwikkeld, maar door de volgende reden niet kan worden gelegd: windeieren (eieren zonder kalkschaal ), vocht, tochtige behuizing, te vette lichaamsconditie, te jonge of te zwakke broedvogels of door een plotselinge weersverandering.


sofie
Website Member
Posts :35

Website Member
2007-06-14 - 09:32:54 send message to sofie

Misschien lijdt je vogeltje aan legnood.
Legnood wil zeggen dat het popje niet zelf in staat is haar eitje te leggen; een eitje dat doorgaans volledig correct is ontwikkeld, maar door de volgende reden niet kan worden gelegd: windeieren (eieren zonder kalkschaal ), vocht, tochtige behuizing, te vette lichaamsconditie, te jonge of te zwakke broedvogels of door een plotselinge weersverandering.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-14 - 10:34:15 send message to lZebravinkjel

Ik weet wat legnood is en daar lijdt ze niet aan: ze ziet er kerngezond uit, gezonder dan ze ooit geweest is... Dus het moet iets anders zijn...


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-06-14 - 10:49:36 send message to Rogert

Nee, bij legnood was ze na twee of drie dagen al wel dood geweest.

Iedereen gaat er altijd van uit dat als je een koppeltje vogels hebt dat ze moeten gaan broeden. Vijftig procent van de vogels komt echter niet tot broeden ivm slechte voeding, slechte conditie, stress, te jong, te oud, verzin zelf nog wat factoren. Het kan dus gewoon zijn dat ze er niet aan toe is.

Tevens is het voortplanting proces een leermoment voor vogels. Het kan zijn dat dit stap 1 is en ze wel de nesteldrang heeft maar nog geen eieren legt.

Haal het nestje eens een paar dagen weg en hang het dan weer terug. Kijk of ze het zelfde gedrag blijft vertonen. Als je haar zo zou laten zitten loop je het risico dat ze in conditie achteruit gaat.

succes


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-14 - 12:29:31 send message to lZebravinkjel

Bedankt voor de tip.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede