Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broedhokken, vochtigheid & temperatuur: advies gewenst! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broedhokken, vochtigheid & temperatuur: advies gewenst!
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-08 - 17:06:04 send message to lZebravinkjel

Hallo,

Wij hebben het idee om in een houten schuur een aantal broedkooien aan te brengen voor onze tropen (Oranjekaakjes, Bandvinken, Zebravinken, Japanse meeuwtjes e.d.).
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Wat is een ideale maat qua broedkooien en waar vind ik die een beetje goedkoop (we willen ze niet zelf maken),
2. Wat is een juiste omgevingstemperatuur voor in de schuur? Momenteel kunnen de temperaturen daarbinnen wel gauw oplopen tot 30 graden.
3. En hoe licht moet het daarbinnen zijn? Ik wil liever niet bijverlichten, maar nu valt er niet super veel licht naar binnen, er zit een raam in de deur en nog een apart raam. Hoeveel licht hebben ze nodig?
4. Hoe zit het met de luchtvochtigheid? Wat is de ideale vochtigheidsgraad en hoe kan ik die meten?

Alvast bedankt!


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-08 - 19:27:10 send message to Guust

Er bestaan in de handel mini-maxi-thermometers, die ook de vochtigheidsgraad weergeven. Exacte waarden hangen (volgens mij) af van de soort vogel. Hoewel de vochtigheidsgraad verandert met de temperatuur, en je daar zo wel wat kan in regelen.
Licht is een zeer belangrijke factor bij de kweek van vogels! Dit moet je als (beginnend?) kweker zeker beseffen!!!
De vogels geraken in broedconditoe door het toenemen van lichturen, dus het spreekt voor zich dat de successen beduidend kleiner zullen zijn in een "donker kot"wink ;)
De optie is dus bijverlichten, of een dakvenstertje plaatsen.
Voor vele soorten volstaat een 60x40x30(40) broedblok, met jou soorten ben ik helaas niet vertrouwdsad :(, maar ik denk dat je daar wel goed mee zit. Ze zijn vrij in de handel te verkrijgen, even Google'n en je vindt wel wat wink ;)
Hier op de site vind je wel een banner van een grote zaak...


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-06-08 - 20:38:35 send message to goulds

Hou de maten 80x40x40 aan deze zijn meestal deelbaar in 2 dmv schot,handiger is deze maat bij overstappen andere soort in de toekomst.

vochtigheid rond de 60%,temperatuur liefst koud mogelijk om sterkere vogels te bekomen ,maar is dan bij meeste afrikanen niet succesvol qua kweek dus zal deze 15 a 20 graden best zijn uitzonderingen daar gelaten.

Maar het is zelf ff uitvissen wat haalbaar is,ieder kweekjaar is anders ook al doe je elk jaar hetzelfde.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-09 - 10:22:25 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de reacties: nog meer tips van andere kwekers zijn zeker welkom!

Ik vermoed dat licht inderdaad een probleem kan zijn. Er hangt wel een TL-balk in het schuurtje, misschien kan dat een oplossing bieden?

Is het geen ramp als de temperaturen boven die 20 graden uitstijgen? In mijn buitenvoliere kan het natuurlijk ook wel zo warm worden, dus misschien niet?

Hartelijk dank!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-09 - 11:32:11 send message to tonnl

Hoi vinkje happy :)

De temperatuur is meestal niet zo'n probleem, ook hier wordt het soms 35 graden of meer in de volière. Veel belangrijker is dat er dan ook aanvoer van verse lucht moet zijn. Een goede ventilator die een grote capaciteit heeft op een lage stand (marktplaats?), is dan nuttig.
Op mijn vogelkamer blaast zo'n ding de lucht naar buiten terwijl aan de andere kant verse lucht aangezogen kan worden.

Eén of meer goede tl-lampen kunnen voor voldoende licht zorgen, een gloeilampje erbij zorgt dat het flikkeren van tl-lampen minder storend is.

Broedkooien voor tropen; hoe ruimer hoe beter vind ik.

Groeten, Ton.
p.s. Ik heb weer 4 zilverbekjes op kleur, nog eens proberen? happy :)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-09 - 11:55:04 send message to lZebravinkjel

als het aan mij lag dan werden de kooien zo groot mogelijk, aaneengesloten met schuiven (zodat je de kooien groter en kleiner kan maken) en met heel veel natuurlijke elementen erin.
Maar helaas, ik ben overgeleverd aan de wil (en geld en belangen) van mijn vader wink ;) Ik mag al blij zijn dat hij dit überhaupt wil doen! laugh :D Dus ben ik hem ook dankbaar.

Ha Ton, ik had je nog een mailtje gestuurd een tijdje terug. Hoe is het met de mozambiquesijsjes en de jonge goudbuikjes? Ik heb twee jonge kwartel hanen (en moet idd nog steeds een zilverbekje popje), dus..... wink ;)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-13 - 13:19:49 send message to lZebravinkjel

Weet iemand een adres/handelaar waar ik zeer goedkope broedkooien kan krijgen? (denk aan 50 euro max)?

Bedankt!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-13 - 16:07:41 send message to tonnl

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

80 cm breed kost 40 euro, bij geonshopping.nl


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-13 - 17:52:19 send message to lZebravinkjel

Oh dan zal ik daar zeker maar eens gaan kijken: is ook hardstikke dichtbij! Bedankt!


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-13 - 17:58:04 send message to lZebravinkjel

Die broedkastjes die erbij zitten dat zijn een soort parkietenkastjes, vinden tropen die ook wel leuk of kan ik net zo goed broedkooien zonder ingebouwde-nestjes kopen en zelf traliekastjes of halfopen nestkastjes erin hangen?

Bedankt!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-14 - 00:40:59 send message to tonnl

Zonder zo'n ingebouwde kast vind ik zelf prettiger, deze kasten worden meestal voor kromsnavels gebruikt en zijn behoorlijk groot, zonde van de ruimte.
Even bellen of hij ze ook zonder in voorraad heeft, is het handigst, doe hem de groeten. happy :)
Ton.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-06-14 - 12:51:51 send message to lZebravinkjel

Zijn er meer mensen die er zo over denken? Broeden tropen uberhaupt wel in zulke nestkasten?



Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-14 - 13:52:52 send message to Guust

Hangt van de soort af, maar volgens mij hebben ze dan liever iets als dit:
http://www.geonshopping.nl/shop/product.php?productid=236&cat=39&page=3
Er zijn nog andere broedkooien, met een verwijderbaar tussenschot, wat handig is om bv op zang te brengen... : http://www.geonshopping.nl/shop/product.php?productid=2&cat=46&page=1



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede