Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > caique Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : caique
joosten4
Website Member
Posts :4

Website Member
2004-02-24 - 10:31:56 send message to joosten4

vraagje ik heb sinds 3jaar 2koppels zwartkopcaiques die niet willen broeden.
ze zitten in broedkooien 120L 100D 80H IN ELKE KOOI ZIT TLVERLICHTING DE VOGELS ZIJN WILDVANG GESEXT DUS WEL 2koppels das zeker.
ze paaren regelmatig gaan veel in het blok speelen volop maar bakken geen eitjes.
ze krijgen voer zonder zonnepitten groente fruit en eivoer alles word zonder problemen opgeeten.
zou het aan de velichting TELICHT kunnen liggen
sugesties zijn altijd welkom .



flytobirdman
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-02-24 - 10:40:45 send message to flytobirdman

hallo

hoeveel licht krijgen ze?
als je ze meer als 14 uur geeft moet het goed gaan en je moet ook kunstmatig de dagen langer en korter maken dus niet het hele jaar door de zelfde aantal ureen licht
en heb je de verlichting direct in de broedkooi?
het kan ook wel eens helpen de verlichting buiten de kooi te bevestigen.
heb ook wel eens vernomen dat ze kleiner gehuisvest zijn het kweken beter gaat 60x60x80hoog

gr sjon


joosten4
Website Member
Posts :4

Website Member
2004-02-24 - 11:39:00 send message to joosten4

de verlichting zit in de broedkooien en die brand nu 16 uur op dit moment. 13 watt
de groote van de kooien moet niet zoon probleem zijn toch.
beetje ruimte kan geen kwaad dacht ik.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2004-02-24 - 15:19:09 send message to agabird

Mijns inziens zijn de kooien zeker niet aan de grote kant, misschien eerder aan de kleine kant. Maar goed ik heb ook al wel eens amazones gezien in broedkooien van 50x50x100 cm die gewoon jongen groot brengen, dus ik kijk nergens meer van op.

Ik denk dat je het probleem inderdaad in het licht moet zoeken, niet zo zeer in de tl in de kooi, dat is denk ik geen probleem. Maar het licht dat het broedblok binnen komt.

Er zal waarschijnlijk vanuit die tl ook best wat rechstreeks licht het broedblok inkomen, en dat is zeker ongewenst. Je zou een klein gangetje voor het invlieggat kunnen maken, waardoor het in het blok een stuk donkerder wordt. Ervaring bij de Caiques van mijn vader heeft geleerd dat een donker broedblok echt aan te raden is.

Misschien nog handig om de volgende posts te lezen. Deze gaan over caiques en het donkerhouden van het broedblok.

www.vogelarena.com/pcs/philboard_read.asp?id=61

www.vogelarena.com/pcs/philboard_read.asp?id=399


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-02-25 - 11:42:51 send message to Karel

Zoals anderen al opmerkten: licht is factor nr 1 voor het broeds worden van vogels. Vogels reageren op het lengen van de dagen, dat is bewezen.
Zoals Agabird al opmerkte kan de plaats, lichtinval enz, van het broedblok een grote rol spelen. Zelf heb ik bij de kweek van "lastige" soorten nog weleens succes gehad met de volgende truc:
Sla met 2 spijkertjes een stuk boomschors voor het invlieggat van het blok, zodat 3/4 wordt afgedekt. Het openknagen van het gat schijnt zeer stimulerend te werken. Bovendien bepalen ze dan zelf de grootte van het gat en daarmee de hoeveelheid licht die binnen kan vallen.
Ook heb ik weleens succes gehad door de bodem van de kooi te bedekken met een laag van 5cm vogelmuur. Het samen scharrelen door het groen en het zoeken naar zaadjes gaf blijkbaar een "opwindende" band.
Succes!


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-02-25 - 12:07:29 send message to Ramon

Caiques zijn bosvogels, dus mag het licht best wel wat gedimt zijn. Daarnaast is het zo dat vogels die dicht bij de evenaar leven o.a. Caiques niet reageren met het in broedconditie komen door het lengen van de dagen. Het aantal lichturen van zo rond de 12 uur is voldoende, dit benaderd de lengte in de natuurlijke leefomgeving. Het gehele jaar door is het nml. rond de evenaar 12 uur licht en 12 uur donker. Vogels in dit soort gebieden komen vooral in broedstemming door het aanbod van voedsel.
Belangrijke punten zijn dus:
De nestgelegenheid; plaats, vorm en grote.
Het soort licht en de lichtsterkte.
Het voedselaanbod; zo gevarieerd en afwissellend mogelijk.


joosten4
Website Member
Posts :4

Website Member
2004-02-25 - 13:01:33 send message to joosten4

okee bdankt voor de reacties.
ik ga met deze informatie aan de slag
ik heb de invlieggaten klijner gemaakt en ze knaagen nu tegen de 110happy :)
de tl buisjes gedeeltelijk afgeplakt met tape.
verder rustig afwachten.
gr.JAN


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-02-25 - 20:07:36 send message to Rogert

Caiques zijn net als kaketoes erg gevoelig voor vervetting, misschien is dat een reden?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede