Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vruchtenduif, fruitduif Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vruchtenduif, fruitduif
IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2007-05-28 - 19:14:36 send message to IGGINO

Ik zit te overwegen om met vruchtenduiven te beginnen, graag had ik hierover wat meer informatie over gehad, over huisvesting, voeding, temp.,...
Zijn er hier kwekers welke deze hebben of gehad hebben en hier wat informatie over kunnen geven?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-05-28 - 21:25:59 send message to meyer

Ik heb er geen ervaring mee maar heb wel wat informatie kunnen vinden.

http://www.harteman.nl/omnibus/duivenNL.html

succes.

groeten Meyerwink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-05-28 - 21:47:08 send message to natasja

ik kon ze helemaal niet en wist me er geen voorstelling bij te maken , maar wat een leuke duifjes zijn dat zeg !

Gek dat ik er nog niet eerder van gehoord had hier , het zijn toch hele leuke vogels qua kleuren enzo


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-28 - 21:53:59 send message to Karel

Aviornis heeft een speciale duivenafdeling. Mocht je nog geen lid zijn:

http://www.aviornis.nl/


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-05-28 - 22:20:56 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb ervaring met de pracht-vruchtenduif en de oranje voorhoofd-vruchtenduif, wat wil je specifiek weten?

Wat ik je al kan vertellen is dat we ze gehuisvest hebben in een kas en in een voliere met verwarmd binnenverblijf. De afmetingen die wij hadden is 150 cm x 300 cm, 3 meter hoog. Drie zijdes waren afgesloten en het dak was doorzichtig. Tijdens de broed hebben we een groen doorzichtig tuindoek voor een gedeelte van de voliere geplaatst voor extra rust.

Ze vonden het ook heerlijk om met regelmaat besproeid te worden met een nevelspuit. Maar ze genoten daar het meeste van als we er niet bij bleven staan. Ook het nat maken van het hok vonden ze prettig.

Ik kweekkooien waren ze erg gestressd en lusteloos.

Het is erg belangrijk dat ze veel groen in de voliere hebben, dan komen ze het beste tot voortplanting.
Als voeding gaven we fijn gesneden groente en fruit en dit werd verrijkt met Aves-fruitmix. Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat je ze ook nutribird T16 kan geven of een vergelijkbare pellet.
Bied diverse nestplaatsen aan die ze zelf nog moeten bijwerken.
Bij de voortplanting van de oranje voorhoofdvruchtenduif liepen we tegen het probleem dat dat er veel eieren werden gelegd, deze goed bebroed werden maar altijd onbevrucht leken. Na een test in de broedmachine bleek dat de eieren wel bevrucht waren. De vogel zat de eerste dag goed, dan een dag heel slecht (maar dit zagen we nooit) en daarna het hele broedproces goed bleef zitten. Je zou dus altijd een broedmachine mee kunnen laten draaien mocht je ook tot deze bevindingen komen.
Laat de vogels niet al te veel jongen groot brengen, want deze duiven gaan dan erg snel dood.

Je kan de vogels goed combineren met andere vogels, maar let wel op de voortplantings snelheid van de andere vogels. Als je veel in de voliere moet zijn voor nestcontrole of ringen van andere vogels veroorzaakt dit veel onrust.

Misschien zijn sommige dingen wat overdreven, maar we hadden wel broedresultaten. En er zijn meerdere manieren om tot een goed broedresultaat te komen.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-28 - 23:37:32 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vruchtenduiven zijn echt een verhaal apart. Je moet er veel geduld mee hebben, en ze stellen vrij hoge eisen t.o.v. zaadetende duiven.
Er zijn drie geslachten die vooral gehouden worden in gevangenschap, namelijk Ducula, Treron en Ptilinopus.
De bekendste en meeste gehouden duif van het geslacht Ducula is de Bonte Muskaatduif (Ducala bicolor). Ducula-soorten zijn het meest winterhard, ik heb al verschillende verhalen gehoord dat ze het met lichte of zelfs zónder bijverwarming redden 's winters, maar blijf er altijd voorzichtig mee. Deze zijn ook makkelijk te houden op vruchtenkorrel.
De Treron-soorten (Groene duiven), zijn weer iets gevoeliger dan de Muskaatduiven, sommige soorten zijn al redelijk hard en goed te houden. Deze gedijen goed op een mix van fruitkorrel en vers fruit en groente.
De Ptilinopus-soort is het gevoeligst. Zij hebben zeker bij verwarming nodig, en een kas zoals bovengenoemd is zeker ideaal voor ze. De best te houden en te kweken soort is de Zwartkapvruchtenduif (Ptilinopus melanospila
), hier zijn ook al redelijke kweekresultaten mee behaald en schijnt ook al wat meer gehard te zijn dan de andere soorten. Uit verhalen van kwekers die ik ken blijkt wel dat deze het meest afhankelijk zijn van fruit.
Ook ken ik iemand die kweekt met de Prachtvruchtenduif (Ptilinopus superbus ) in een kweekkooi, van ong. 1x1. Deze kooi staat in een verwarmde ruimte die op zo'n 20 graden worden gehouden. Deze hebben vaak gebroed maar ze stopten met broeden na enkele dagen. Ik geloof dat deze kweker pas na het 10e nest een jong heeft gekweekt.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-28 - 23:43:43 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Gek dat ik er nog niet eerder van gehoord had hier , het zijn toch hele leuke vogels qua kleuren enzo


Dat heeft ook zo zijn redenen. Er zijn in het verleden vrij wat soorten geimporteerd en ook beschikbaar geweest. Helaas waren ze toen niet echt populair, de kleuren zijn erg mooi, maar veel duiven gingen vrij snel dood, ze hadden moeite met acclimatiseren e.d. Veel vogelliefhebbers hebben ze gemeden, omdat ze dus warmtebehoevend zijn, iedere dag vers fruit nodig hebben, alleen per koppel gehouden kunnen worden, en door hun voeding ook hele dunne, waterige mest produceren. In een goede verzorging gaat dus ook veel tijd zitten. Er was destijds ook een groot aanbod van zaadetende duiven, die een stuk makkelijker te houden waren, dus kozen de meeste liefhebbers hiervoor.
En bovendien is het aandeel van duivenhouders veel kleiner t.o.v. papegaaien/parkieten/tropen liefhebbers, duiven is toch weer een tak apart. (Vruchten)duiven zijn vrij schuw en moeilijk tam te krijgen, dus ook geen geschikte kamervogels. Gelukkig krijgen de duiven tegenwoordig meer aandacht, ook mede dankzij Aviornis en zijn werkgroep 'Wilde duiven en kleine hoenderachtigen'. Omdat de import nu dicht is, is het helaas voor sommige soorten te laat om nog een degelijke populatie op te bouwen in onze volieres, maar gelukkig kunnen dankzij de inspanningen van een groep mensen andere soorten voorlopig wel blijven bestaan.


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2007-05-29 - 07:29:28 send message to IGGINO

Ik lees bij rogert dat deze ook goed kunnen gehouden worden met andere vogels, kan er ook 2-3 koppels in 1 voliere, desnoods 3 verschillende soorten, of gaat dit niet en beter alles indelen.

Ik had in een artikel gelezen dat ze min. 15°C moeten hebben en telkens maar 1 ei leggen.
Ik heb dan het meeste intresse in de prachtvruchtenduif, geparelde, rozehals en de karmijnkap. Dit zijn waarschijnlijk weer de moeilijkere soorten.
Ik lees hier ook dat ze niet te veel rondes mogen gedaan worden omdat ze dan snel dood gaan.
Hoeveel rondes bedoel je ong. , en wat doe je dan om ze te laten stoppen? (gewoon nest weg nemen)?
Broeden zij ook in zo'n schaal voor gewone duiven
of maken zij een ander type nest.
En hoe oud moeten ze zijn eer ze kweekrijp zijn?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-29 - 09:27:37 send message to theelepeltje

Vruchtenduiven zet je het best per koppel. Meerdere vruchtenduiven bij elkaar gaat meestal niet goed, het is zelfs moeilijk een koppel samen te stellen. Je kan er wel zaadetende duiven bijzetten of andere VI-etende vogels.
Ik ken iemand die heeft jonge Zwartkapvruchtenduiven laten overwinteren met 15 graden, en toen ging het mis. Ze hebben toch zeker 20 graden nodig. Ze leggen inderdaad 1 ei.
Het zijn inderdaad wel de meest gevoelige soorten waar je interesse in hebt. Tegenwoordig ook vrij moeilijk verkrijgbaar. Volgens de tellijsten van de Aviornis werkgroep 'Wilde duiven en kleine hoenderachtigen' zijn er nog de volgende aantallen aanwezig:
Prachtvruchtenduif (P. s. superbus): 3 koppels, kweek 2006: 0
Geparelde vruchtenduif(P. perlatus): 1 koppel, kweek 2006: 0
Rozehals vruchtenduif (P. porphyreus): 2 koppels, kweek 2006: 2
Karmijnkap vruchtenduif (P. pulchellus): 5 koppels, kweek 2006: 3

Kortom, de Pracht- en de Karmijnkapvruchtenduif moet je opzich nog wel aan kunnen komen, de andere soorten zeer moeilijk. De meeste foto's op de site van harteman.nl zijn ook genomen in vogelparken.
Het best kijk je nog eens op het forum van Aviornis: http://www.aviornis.nl/forum
En neem je contact op met de werkgroep 'Wilde duiven en kleine hoenderachtigen'. Volgens mijn zijn de meeste liefhebbers van vruchtenduiven hier wel lid van.


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2007-05-29 - 09:43:01 send message to IGGINO

Voor eraan te komen heb, ik geen schrik, ik heb zelf nog speciale soorten voor te ruilen.
En weet ook in Duitsland wie met geparelde, rozehals en prachtvruchtduiven kweekt. Het onverwant maken zal wel een probleem zijn.
Enkel het verwarmen van 20°C zit me wat tegen.
Dan ga ik toch maar iets anders zoeken.
Voor Scharrelaars, gaaien en kitta's heb ik ook intresse.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-29 - 09:49:50 send message to theelepeltje

Dat zijn zeker ook mooie vogels en ook de moeite waard, een goede keus happy :)
Oja, en bij de resultaten van de tellijsten zitten ook al 4 Duitse kwekers inbegrepen wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 264 bezoekers op de site, waarvan 12 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede