Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > poppen van insecten, voedingswaarde Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-05-28 - 22:34:16 send message to Rogert

Ik zal binnenkort zelf een topic starten over de kweek van de koolwitjes. Ik moet nog even foto's maken en leren hoe ik deze plaats.

Bij de wasmotten heb ik het zelfde probleem met het spinnenrag. Maar als je gewoon een pluk rag met larven in een voerbak legt dan zoeken de vogels het zelf wel uit. Niet al te grote kweekbakjes wil ook helpen, want dan zitten de wasmotten zo dicht op elkaar dat ze niet zoveel rag hoeven te maken.
Als je te veel wasmotten hebt dan kun je ze met rag en al invriezen. Daarna is het ook makkelijker om het uit elkaar te trekken. Probeer het wel zo vacuum mogelijk te verpakken in verband met spochtvorming op de larven.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-19 - 10:06:44 send message to Rogert

Ik open deze oude topic om wat aanvullende informatie te verstrekken voor de liefhebber.

Ik ben gestopt met de kweek van koolwitjes. Dit is erg intensief en duur. Het is mij wel heel lang goed gegaan maar ik zag in de loop van de tijd de kwaliteit van de vlinders/rupsen wel achteruit gaan. Maar dit zou eventueel op te vangen zijn door af en toe nieuwe dieren aan te kopen.

Ik heb van een hengelsport liefhebber gehoord dat "Casters" ook erg goed voer is voor onze dieren. Casters zijn vliegenpoppen maar dan anders. Deze worden anders in het poppenstadia gebracht dan het normale proces waardoor ze groter en vetter zijn.

Ik heb ook wat nieuws waarvan ik me afvraag of er al mensen bekend mee zijn. Ik heb van een imker raten gekregen (voor mijn wasmottenkweek) waar nog larvenbroed in zat. Zowel kleine larven als ook larven in het popstadia. Deze heb ik ingevroren (met raat en al) en voer ik momenteel aan mijn vogels. De vogels lijken deze larven erg lekker te vinden. Het kost ze wat moeite om ze uit de raten te halen, maar dit werkt verrijkend. Tevens zijn de restantjes honing/polm en was een gezonde aanvulling op hun dieet.
Het is wel een klein beetje een kliederboel om de raten uit hun frame te halen en in te vriezen. Maar dat hebben we wel over voor onze vogels!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-19 - 14:06:09 send message to Karel

Voor de liefhebbers is hier wat info over het zelf "maken" van casters te vinden.
http://members.home.nl/cyberbob/casters.htm


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-07-19 - 19:57:23 send message to Niltava

Ze moeten ze dan wel willen eten. Een aantal insecteneters nemen ze bij mij niet op. Ik doe wel eens wat poppen van de krulvlieg bij hun eten.
Is er een verschil tussen deze poppen en casters??


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-19 - 20:10:20 send message to Karel

Een paar druppeltjes druivensap doet vaak wonderen!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-19 - 20:10:55 send message to Rogert

Welke poppen vergelijk je nu?

De madenpoppen en casters zijn verschillend. Er zal niet heel veel verschil in zitten aangezien ze van bijna dezelfde vlieg komen, maar ze zijn wel vetter en eiwitrijker. Zie bovenstaande link voor wat uitleg.
Maar dit is een aanname die niet onderbouwd kan worden uit onderzoeksresultaten.

De casters vergeleken met bijenlarven lijken mij zowiso geheel verschillend omdat dit ook verschillende insekten zijn. Maar ook hier heb ik geen onderzoeksresultaten van.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-07-19 - 21:51:34 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Uit de link, van Karel, lees ik alleen dat het de popen zijn van de green bottle fly(?)
Nergens lees ik dat ze vetter zijn of eiwitrijker.
Of is dat de aanname die je al eerder deed?

(zag ook deze info : Wel ten eerste zijn casters een stuk minder voedzaam als maden. http://www.erhv-dewaal.nl/maden.htm)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-20 - 11:55:02 send message to Rogert

Zo zie je maar dat zelf onderzoek doen ook informatie oplevert.

Wat ik dacht te weten van de Casters is puur uit informatie van een ander. Volgens jouw onderzoek wat op jouw link staat zijn casters dus minder voedingsrijk. Dat van mij was puur een aanname maar deze was dan niet goed.

Weet jij of jouw vogels de poppen van vliegen goed opnemen?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-07-20 - 21:38:46 send message to Niltava

Van één soort weet ik dat ze het niet doen, maar dat zijn kieskeurige(nemen ook geen of weinig meel of buffalo's op(en dat noemt zich insecteneterhappy :))
Voor de rest heb ik het niet echt geprobeerd. Ik zat naar de voedingswaarde te zoeken om twee redenen. 1) vervanging voor miereneieren(poppen) omdat die veelal "nodig" schijnen te zijn maar in principe verboden. 2)aanvulling op het voedselpakket.
Ik denk namelijk dat "problemen" met meelwormen en buffalo's komt door het gebrek aan een aantal voedingsstoffen bijv. vit A Dus moet je zoeken naar een balans in de insecten aanbod.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-07-20 - 23:35:48 send message to Ton Koek

Ik heb ook gezocht, maar verder als : Wel ten eerste zijn casters een stuk minder voedzaam als maden..." kom ik ook niet.
In dat artikeltje staat ook niet echt een onderbouwing vind ik.

Ik zoek nog even verder naar "maggots nutrition"


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-08-08 - 20:03:04 send message to Niltava

Heb nu gevonden dat bij de overgang van larve naar pop het vitaminegehalte A 5,5 x stijgt en van vit C 12 x en een C:P verhouding 1:2,5 (als ik het goed begrijp)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-08 - 23:18:11 send message to Ton Koek

De eerste twee snap ik, maar wat betekent een C:P verhouding 1:2,5 ?

Ik voer nu dagelijks net verpoppende meelwormen, ze vervellen niet zo veel nu, dus weinig witte te voeren. Ook de poppen worden erg goed gegeten.

Groeten, Ton


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-08-09 - 08:14:19 send message to Niltava

C= calcium P = fosfor (phosfor) Het betrof hier de Musca domestica (huisvlieg)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-10 - 00:58:21 send message to Ton Koek

Dankje.
Ik heb weleens ergens gelezen dat je vliegen, eigenlijk de maden ervan, kan kweken op iets met melk als basis. De maden zouden dan veilig en gezond vogelvoedsel worden.
Iets van bekend bij iemand?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-08-10 - 11:24:28 send message to Niltava

Bedoel je kweken of voeren van de maden??
Je hoort steeds meer dat bij insecteneterliefhebbers ze de pinkies eerst op maismeel zetten. Zou na een paardagen veilig zijn.
Voor de kweek kun je kijken op oa

http://www.waterwereld.nu/krulvlieg.html




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede