Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lutino kweek. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : lutino kweek.
Benri_Na
Website Member
Posts :79

Website Member
2007-05-25 - 21:16:31 send message to Benri_Na

Ik heb begrepen dat je met twee lutinos niet mag kweken. Nu heb ik een kennis die kweekt met twee lutino bourken, volop jongen. Het kan dus wel. Wat is nu precies het goede verhaal? En kun je met twee lutino eleganten kweken? Of gaat dat nu weer niet?


kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-05-26 - 06:41:56 send message to kollie98

Men zegd dat je wanneer je mutaties op elkaar zet, de vogels zwakker en kleiner worden. Ik denk wanneer je 2 grote gezonde mutaties op elkaar zet het eigenlijk niet uit moet maken.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-05-26 - 08:46:11 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gaat in de ino-kweek erom dat de rode ogenfactor, kom even niet op de naam, al ene verzwakking van de vogels zijn. Immers in de wilde onbeschermde natuur zie je geen albino's of dergelijke die overleven. Zodra de mens een bescherming bied is de overlevingskans al groter.

Normaal is het dan zo dat een vogel met een zwakker gen een sterkere vogel nodig heeft zodat zijn soort in stand gehouden kan worden. Een roodoog zal dit niet vinden bij een andere roodoog.

In de eerste generatie erna hoef je nog niet veel te merken hiervan. Doorgaans zijn de jongen wel al kleiner van formaat dan pa en ma. Dit geeft ook al een teken van zwakte. Ga je hierna verder met deze kleine vogels en zou je er dan weer een roodoog op zetten krijg je nog zwakkere vogels. Doorgaans vogels die al niet meer 's winters buiten te houden zijn terwijl de wildkleur neophema's onze winter doorgaans goed overleven.

Omdat we kweken met het doel een sterk ras te behouden, is het dus afgeraden om met twee ino-factorige vogels te kweken.

Het kan wel, overal komen jonkies uit, maar het is niet goed.

ps. Het heeft niets te maken met mutaties op elkaar zetten maar puur met de ino-factor.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-05-26 - 08:57:01 send message to mijnkaketoes.nl

Kan iemand mij het verschil uit leggen tussen het lutino en het hybride kweken (ben daar niet zo in thuis) Ik kom nog uit de generatie dat ik bijvoorbeeld de halsbanden nog kenden als groen, geel en blauw. Nu zie ik ze als toverballen Gele kop, blauw lijf, witte staart. Is dit nu Lutino of hybride???????

Of valt dit onders mutatie.

Dus wat is mutatie, hybride en lutino??

Henk


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2007-05-26 - 10:48:12 send message to Tenzi

quote
Het gaat in de ino-kweek erom dat de rode ogenfactor, kom even niet op de naam, al ene verzwakking van de vogels zijn. Immers in de wilde onbeschermde natuur zie je geen albino's of dergelijke die overleven. Zodra de mens een bescherming bied is de overlevingskans al groter.


Ik ontken niet dat een roodoog-mutatie niet zwakker is dan een wildkleur, maar volgens mij overleven deze en andere mutaties in de natuur niet voornamelijk omdat zij opvallen ten opzichte van hun soortgenoten of dat hun camouflage wegvalt. Een gele of blauwe grasparkiet valt meer op tegen een groene achtergrond dan hun groene soortgenoten. Hierdoor zijn deze mutaties een makkelijkere prooi.
Daarnaast als het wel lukt om zich voort te planten kan deze mutatie ook weer makkelijk verdwijnen, omdat er vaak alleen de oorspronkelijke wildkleuren zijn, die meestal dominant vererven.
In onze volieres lukt het vaak wel om een mutatie te behouden door selectieve kweek.

Ik zal niet alles helemaal volledig uiteenzetten, maar hier mijn poging om je vraag te beantwoorden:

Mutatie: een verandering in de genen van een levend organisme, waardoor die andere en blijvende kenmerken vertoont ten opzichte van de natuurvorm. Dit kunnen zichtbare veranderingen zijn (zoals kleur en vorm), maar ook onzichtbare veranderingen (bijv. het niet aan kunnen maken van vitamine A, bij blauwe gouldamadines).

Hybride: dit is een kruising tussen (in dit geval) vogels die niet tot dezelfde soort behoren (maar vaak wel tot dezelfde vogelfamilie). Voorbeeld: een kruising tussen een groenvleugel ara en een blauwgele ara.

Lutino: een mutatie waarin alle melanine-kleurstoffen verdwenen zijn, uit alle delen van het lichaam (dus niet alleen de veren). De carotenoïde-kleurstof, die nog wel aanwezig is, maken de vogel geel. Bij albino is ook die kleurstof verdwenen en zie je een witte vogel.

Modificatie: wijziging bij de vogel (vergelijkbaar met een mutatie), maar die wordt niet veroorzaakt door een wijziging in de genen, maar door een externe oorzaak zoals een voedingstekort.
Bij het ophefen van het tekort verdwijnt de verandering meestal weer.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2007-05-26 - 10:51:01 send message to Tenzi

Nog even een aanvulling: rood is ook een caretoïde-kleurstof en bij vogels die rood in hun verenpak heben, zie je bij de lutino-mutatie ook deze rode veervelden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-26 - 11:06:04 send message to Karel

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Henk, globaal zit het zo:

Hybride = kruising van 2 vogelsoorten of ondersoorten. Een hybride is dus geen zuivere (onder)soort meer.

Mutatie = kleurafwijking die spontaan is ontstaan binnen dezelfde soort of ondersoort. Een mutatie is nog steeds de zuivere (onder)soort maar dan met een ander kleurtje.


(Helaas worden er ook wel mutaties "gemaakt" door hybridisering. Zo hebben ze de eerste blauwe Alexanderparkiet gemaakt door eerst te kruisen met een blauwe halsbandparkiet. Zo maak je uiteindelijk een blauwe Alexander die eigenlijk niet helemaal zuiver van soort is)

Lutino halsband:
Dit is een gemuteerde halsbandparkiet. Dus een gele-roodoog-mutatie die wel zuiver is van soort, maar een ander kleurtje heeft.

Wat is een lutino eigenlijk:
De groene halsband heeft globaal gezegd 3 kleuren: blauw + geel + zwart. (en een beetje rood voor het bandje)

Bij de lutino halsband is door een toevallige mutatie het blauw en het zwart weggevallen, waardoor het geel overbleef. Alles wat groen was werd geel en het zwart werd wit (nagels,halsbandje). De ogen werden transparant, waardoor je de bloedvaten kon zien en dus rode ogen.

Bij de blauwe halsband bijvoorbeeld is alleen het geel weggevallen, waardoor het blauw en het zwart overbleven.

Geelkop, witstaart enz:
Bij het aanmaken van de vogel spelen niet alleen de aanwezige kleuren een rol, maar is er ook een systeem dat zorgt dat de aanwezige kleuren op de juiste plaats terecht komen (de juiste veervelden worden die genoemd).
Zo kan er dus ook een mutatie optreden waarbij het blauw wel naar het lichaam wordt gestuurd, maar niet meer naar de kop en de staart.
Voila, de groene-geelkop-geelstaart.

Het eigenlijke verhaal is veel ingewikkelder, maar ik hoop dat je nu een beetje een beeld hebt van wat er gebeurt.happy :)

(sorry Tenzi, onze posts hebben elkaar gekruist)
(wijzigingen betreffen correcties van spelfouten)


Benri_Na
Website Member
Posts :79

Website Member
2007-05-26 - 11:49:45 send message to Benri_Na

Wat een enorme uitleg nav zo'n simpele vraag. Bedankt allemaal, ik heb hier weer veel van geleerd!!!happy :)happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-26 - 12:08:14 send message to tonnl

Tenzi en Peter, ik vind de uitleg erg duidelijk, vind je het goed als ik die plaatst in het clubblad van Vogelvereniging Haarlem?

Groeten, Ton.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-05-26 - 12:58:08 send message to mijnkaketoes.nl

Perfecte uitleg . Bedankt happy :)


Benri_Na
Website Member
Posts :79

Website Member
2007-05-26 - 13:36:19 send message to Benri_Na

Goed idee van Ton. Mag het ook in het clubblad van Fauna in Lelystad?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2007-05-26 - 16:49:11 send message to Tenzi

Plaatsing in het clubblad vind ik prima.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-26 - 20:58:47 send message to theelepeltje

Bij Halsbandparkieten is het dus in theorie ook mogelijk om rode en zwarte mutaties te kweken?

(Net zoals bij Zebravinken waarbij het zwart of roodbruin enorm is toegenomen).


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-05-27 - 07:57:13 send message to ParkietenPeter

Geen probleem mee om ervaringen te delen op grotere schaal. Mag je rustig plaatsen.
Misschien leuke bijkomstigheid, om dan meteen naar vogelarena.com te linken wink ;) ? happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-27 - 11:37:49 send message to tonnl

Hartelijk dank beiden, uiteraard met bronvermelding. Het komt in het volgende blad bij ons, het augustusnummer (juni is net bij de drukker).

Groeten, Ton.


vogelei
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-07-20 - 20:35:18 send message to vogelei

ik heb lutino elganten de man heeft een oranje vlekje tussen poten is het dan zeker een man of kan het ook een pop wezen mvg



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede