Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zacht ei Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zacht ei
Poppie
Website Member
Posts :23

Website Member
2007-05-24 - 20:06:27 send message to Poppie

Dag mensen ik heb een koppel turquoisine's en dat klikt goed voeren elkaar en treden ook.
Maar nu heb ik in het blok gekeken en zag ik daar een ei die uitgedroogt was.
De vogels hebben gewoon neophema zaad aangevuld met eivoer af en toe wat fruit. Voor de rest hebben ze sepia grit en kiezel tot hun beschikking. Ik dacht zelf aan een kalk tekort.

Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen? in ieder geval bedankt


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-05-24 - 21:13:14 send message to Rogert

Het wil wel eens dat het eerste ei van een pop of het eerste ei van het seizoen een wind-ei is. Dit kan spontaan gebeuren maar als het vaker gebeurd kun je inderdaad denken aan een kalk te kort.

Het beste kun je ten alle tijde maagkiezel aanbieden zodat de vogel in zijn spiermaag de zaden kan malen en als je denkt dat de vogels eieren gaan leggen of eieren leggen dan schelpengrit aanbieden. Schelpengrit kun je het beste niet buiten het kweekseizoen geven aangezien dit kalkafzetting op de botten kan stimuleren, met het gevolg dat de vogel vast groeid.
Sepia is ook goed maar ook dit alleen in het broedseizoen geven. Kijk waar je vogels het beste van opnemen, dubbelop is niet nodig.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2007-05-24 - 22:16:52 send message to johanm

Zitten de vogels binnen of buiten? Als ze binnen zitten, kan het ook een tekort aan vitamine D3 zijn. Vogels hebben zonlicht nodig om die aan te maken. Deze vitamine regelt de opname van kalk. Als ze die onvoldoende hebben kan je zoveel sepia geven als je wil, als de kalk niet in het lichaam wordt opgenomen heeft dat geen effect. Je kunt vogels die binnen zitten ook een supplement geven voor en tijdens het broedseizoen, bijvoorbeeld Calvivet dat in vloeibare vorm vit D3 en kalk bevat. Wel opletten dat je daar niet teveel van geeft.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-05-24 - 23:40:12 send message to dooren

Gewoon half theelepeltje gistocal op het eivoer verstrekken elke dag. Het volgende legsel zal dan normaal zijn. (in het eivoer zit D3)
Gert


Poppie
Website Member
Posts :23

Website Member
2007-05-25 - 20:57:45 send message to Poppie

Bedankt voor de reacties ik heb nu wat extra schelpengrit ter beschikking en moet nu afwachten.

En anders volgend jaar beter

Groeten



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede