Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Oranjekaakjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Oranjekaakjes
Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-05-24 - 06:27:27 send message to Muts

Ik heb 2 koppels Oranje kaakjes in de buitenvoliere, nou zou het leuk zijn als ik hier een nestje van zou krijgen maar ze maken nog niet echt aanstalte.Ik heb gehoord dat deze soort erg snel verstoord is. Het is een kleine voliere 1.30 bij 3.00 ik moet er toch dagelijks in om te verzorgen.Is het misschien beter dat ik ze apart zet in een broedkooi? of hebben jullie andere ideeen hierover
Thnx


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-24 - 09:08:57 send message to tonnl

IK zou ze zeker niet kleiner gaan houden, zonde.
Wat je kunt proberen is om aan het eind van de volière tegenver de deur een buxus, een kerstbommpje of een conifeer te zetten. Ze verschuilen zich erg graag in lage struikjes. Ook het nest wordt graag laag bij de grond gemaakt, dus een flinke pluk pampasgras of zo zou ook kunnen werken.
Succes.
Ton.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-05-24 - 09:46:18 send message to Muts

Ja dat zou ook kunnen maar er is weinig plaats meer over. Er hangt wel al een flinke klimop tegen de wand en daar zitten ze regelmatig in. Zou het een optie kunnen zijn dat ik ze boven zet (in huis)in de binnenvoliere deze is nou toch leeg ? deze is 1.30 x 1.50m dus ruimte zat en echt heel rustig.Ik ga na het seisoen de voliere buiten uitbtreiden en ben bang als ik ze nu daar laat er niks gaat gebeuren! Het is natuurlijk wel zonde om ze van de zomer binnen te houden maar met het oog op de kweek is het misschien zo gek nog niet? wat denk je?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-05-24 - 10:45:33 send message to lZebravinkjel

Die binnenvoliere is misschien wel een goed idee.

Over mijn Oranjekaakjes (die zitten in een min of meer vergelijkbare voliere): ze lijken verlaten nesten van andere vogels heel aantrekkelijk te vinden.

Mijn Japanse Meeuwtjes hadden een nest gemaakt in de klimop maar hebben dat vervolgens niet gebruikt waarna de Oranjekaakjes hun eigen verbouwing hebben gedaan en het betrokken hebben. Dat hadden ze ook gedaan met een nestkorfje, hetzelfde verhaal.

Er wordt altijd beweerd dat ze graag een nest onderin de voliere maken. Misschien moet je daar een nestgelegenheid aanbrengen? (mijne zitten trouwens juist zo hoog mogelijk, dus dit zal ook wel per vogel verschillen).


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2007-05-24 - 11:14:48 send message to markjansen

boompjes/planten zitten ze graan in of tussen de takken. Ik heb ook coniveren en een kunst kerstboom, daar zitten ze graag in en in verscholen als ik in het hok kom om te voeren.
Ze maken vaak nesten laag bij de grond maar wat zebravinkje zegt ook hoog in de voliere.
Verder een groote dosis geduld en geluk happy :)


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-05-24 - 16:43:25 send message to Muts

Ja klopt ze zitten graag laag. Heb ik vorig jaar meegemaakt maar helaas ook het nest verlaten doordat ze te vaak verstoord worden! Ik heb toen nog wel een nestje van de St Helena's gehad met 1 jong en wat dacht je??? een bastaard oranjekaak. Om dit dus te voorkomen heb ik de Helena's nu apart. Ik wacht tot de andere vogeltjes uitgebroed zijn en dan ga ik ze maar eens uitvangen anders verstoor ik de rest ook weer en dat kunnen we niet hebben nu onze vogeltjes ons zo kostbaar zijn geworden.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-05-24 - 17:32:31 send message to cocobar

Bij mij werden de nesten op de grond steeds gestoord (oa de kwartels). En heb op aanraden van een andere kweker "stenen huisjes" op de grond staan.

Deze huisjes hebben bestaan uit, aan weerskanten 2 bakstenen op elkaar gestapeld en een tegel erop. De bakstenen zijn zo tegen de muur geplaatst dat de ingang vernauwt.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-05-24 - 21:52:33 send message to Muts

Ik heb nu een nest "gemaakt" door een kokosmandje onder een lage struikconifeer te zetten hierin heb ik alvast wat zacht nestmatriaal in gelegd om het nog aantrekkelijker te maken. Ben zeer benieuwd. Dat van die stenen is inderdaad ook een idee.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-05-26 - 12:41:05 send message to vlindervogel

Snel gestoorde soorten kan je toch het beste in een grotere ruimte houden, flink aanplanten, in een kale ruimte voelen ze zich niet op hun gemak. Zo werkt het bij mij in ieder geval het beste.
Wat ik wel eens gehoord heb (is dus niet uit eigen ervaring) is dat wanneer je twéé koppels bij elkaar hebt zitten er niets wil gebeuren. Meerder koppels is dan weer geen probleem.
Weet iemand hier meer van?
In dat geval kan je misschien één koppel in een grote beplante broedkooi doen en het andere koppel in de buitenvolière laten.

Gr Carmen


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-05-27 - 10:29:55 send message to lZebravinkjel

Ik heb ook twee koppels. Een van de koppeltjes is heel erg aan elkaar gehecht en heeft al twee nesten gebouwd, maar geen eitjes.

Ik zou graag meer willen horen over die theorie.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-05-27 - 10:34:14 send message to pietparkiet 10

twee mannen


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-05-27 - 11:22:52 send message to cocobar

quote
Weet iemand hier meer van?

2 koppels zebravinken die dicht bij naast elkaar moeten leven, maken elkaars leven zuur. Diezelfde 2 koppels in een ruime volière geeft die problemen niet meer.

Dat heb ik dus van horen zeggen over zebravinken en uit eigen ervaring ondervonden. Om dat nu meteen ook te laten gelden voor oranjekaakjes, is volgens mij niet juist...


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-05-28 - 11:18:15 send message to vlindervogel

cocobar,
Zebravinken en oranjekaakjes kan je niet met elkaar vergelijken, inderdaad.
Maar een mede vogelliefhebber raadde mij aan mn twee koppels abbessijnen te scheiden, omdat twee koppels samen geen aanstalten zouden maken te gaan broeden.
Dit was uit eigen ervaring en hij houdt zijn vogels niet in kleine broedkooien.
Ik ben benieuwd of er meerdere mensen zijn met dezelfde ervaring.

Gr Carmen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede