Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > vogels vangen in het wild Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-16 - 21:48:53 send message to chrislaevers

Laten we toch aub de zaken in een gezond perspectief zien. De meeste mensen die wij spreken of zien ivm met vogels zijn geen mensen die zich als politieagenten vermommen om in een natuurreservaat lijmstokken en netten aan te brengen (zuiden van België). Gelukkig werden ze ontmaskerd door de boswachters. Bij huiszoeking hebben ze een grote hoeveelheid zangvogels in beslag genomen en toevertrouwd aan een opvangcentrum.Deze mensen zijn gearresteerd.
Ik ben er zeker van dat dit soort mensen zich niet bezig houdt met deelnemen aan forum of chat.
Ik blijf er op hameren dat er eens een duidelijkheid moet geschapen worden over heel deze kwestie. Ik heb zelf een inheemse ongeringde vogel in mijn volière en iedereen mag het weten omdat ik die polemiek eens op gang wil trekken. En waarom zouden vogelkwekers zich in een verdomhoekje moeten voelen? Is dat een gezonde houding? Oh we zullen er maar over zwijgen... Denken jullie nu echt dat die mensen van de vogelbescherming gaan zoeken naar iemand die een koolmeesje van een drukke baan gered heeft? Of een merel met een gebroken vleugel? Of mijn eerste jong groenling die ik niet geringd heb gekregen? Misschien ben ik naiëf.
Wat we wel kunnen doen is als we een vogel kopen, dat we die ring goed bekijken. Misschien kunnen de vogelverenigingen in de Lage Landen een cursus geven aan beginners bijvoorbeeld om het onderscheid te leren maken tussen correct en fake. Het zou niet alleen nuttig zijn maar ook een duidelijk signaal naar malafide handelaars. Ik als beginner zie de mankementen dus niet meteen en andere mensen zien dat ook niet of willen het niet zien... En dan zitten we weer in die grijze zone.
Met dat importverbod zullen er nog vele bizarre toestanden ontstaan maar ik ben voorstander om het probleem open te trekken in plaats van het toe te dekken.
Christine


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-05-16 - 22:10:35 send message to Pionara.nl

quote
muggen zevers

Mugge Zifterswink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-05-16 - 22:45:29 send message to Niltava

quote
Misschien ben ik naiëf.

Ja!
Spreek eens met mensen bij wie een "inval" is geweest, let wel oprechte mensen!!
Lees ook het vogelbeschermingsrapport eens en zie, dat dergelijke "geruchten" zomaar ineens als algemeen worden gezien. Ik ging ook uit van de redelijkheid, maar heb inmiddels gezien dat die niet overal is.
En misschien muggezift ik, ben alleen van mening dat je er verstandig aan doet niet praatjes de wereld in helpen op dit gebied. Vooral omdat bonden ed. er juist alles aan doen om de praatjes uit de wereld te halen. De hobby van deze tak is voorbij voordat je er erg in hebt.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-16 - 23:39:17 send message to chrislaevers

Ik wil heel graag praten met mensen bij wie een 'inval' is gebeurd. Als het bij mij mocht gebeuren omwille van die ene groenling die ik niet geringd heb gekregen, dan zal ik iedereen daar van op de hoogte stellen. Er moet maar eens duidelijkheid komen.
Maar ja, ik heb 69 vogels in volière van 11 soorten, misschien ben ik helemaal niet geschikt (en naiëf) voor deze discussie. Misschien zijn het de mensen met 250 expemlaren van één en dezelfde soort die in aanmerking komen om te zeggen hoe we moeten reageren op dit thema. Ik zal me er over bezinnen. Er is waarschijnlijk een verschil tussen Nederland en België qua controle. In Nederland wordt het de AID genoemd en bij ons...ik zou het niet weten. Nooit van gehoord. Dat pleit zeker niet voor België, integendeel. Ik pleit voor een strenge controle maar één die duidelijke standpunten in neemt en dat is in België niet het geval. Voilà de situatie hoe ik ze beleef als een beginner (derde jaar).
Groetjes,
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-17 - 00:26:04 send message to Karel

quote
Ik wil heel graag praten met mensen bij wie een 'inval' is gebeurd. Als het bij mij mocht gebeuren omwille van die ene groenling die ik niet geringd heb gekregen, dan zal ik iedereen daar van op de hoogte stellen. Er moet maar eens duidelijkheid komen.



Daar zou je ongetwijfeld spijt van krijgen. De praktijk kan zijn, dat bij het aantreffen van slechts een ongeringde (=illegaal in de ogen van de controleur) vogel al je vogels worden meegenomen.
Natuurlijk is dat ten onrechte, maar in de praktijk is dat voorgekomen. Later moesten ze worden teruggegeven, maar helaas waren er nogal wat doodgegaan en "weggevlogen".sad :(

Laat het hier niet op aankomen, door aanleiding te geven, al is het maar een "geintje"!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-05-17 - 07:44:00 send message to Niltava

Inderdaad, en even voor de duidelijkheid ik ben voor legale vogels en tegen illegaal.Wat meteen de vraag oproept wat is illegaal. Voor jou(gevoel) is een ongeringde GEKWEEKTE groenling legaal, voor een aantal controleurs niet!!

Hier in de regio is bij een aantal mensen die samen vogels hadden om te kweken, en binnen en buitenland afgereisd hadden om koppels ed te krijgen, alle vogels in beslag genomen(enkele honderden). Dit omdat sommige buitenlandse ringen onbekend waren bij de controleurs.
De vogels zijn dus wel meegenomen net voor het broedseizoen....................
Als je dan ook iets weet van het kweken van deze europese insecteneters(vnl) dan weet je dat er een heleboel vernield, geestelijk, financieel, broedseizoen, vogels.

Eén en ander verschilt ook nog al van controleur



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-17 - 12:43:52 send message to chrislaevers

Dat is indd zeer schrijnend. Het absurde van die controle is dan ook nog dat ze zelf niet in staat zijn om goed voor die vogels te zorgen wanneer ze ze meenemen. Je zou tegen hun een klacht kunnen indienen wegens dierenmishandeling of op z'n minst wegens ernstige nalatigheid. Ja, misschien ben ik hier nog naiëf in.
Ik krijg nieuwsbrieven van de Vogelbescherming van België en die berichten zijn stuk voor stuk mooie verhalen: bv een zeldzame vogel die gered wordt uit een fabrieksloods e.d. Dat is dan de mooie kant van de medaille zeker.
Bestaat er dan geen verzamelpunt waar klachten over die controle gebundeld worden zodat er een rapport kan vertrekken met een vraag tot aanpassing van de bestaande wetgeving of de toepassing er van? Bestaat er geen ombudsman die deze klachten verzamelt en doorgeeft aan de politiek? Als niemand daar in kan of wil geloven, waar staan we dan?
Zouden ze zo ver gaan om vogels weg te nemen die met jongen zitten of broeden?
Telkens het over dit onderwerp gaat, voel ik de angst in sommige zinnen en in sommige berichten.
Het lijkt wel of die controle een terreur uitoefent op vogelhouders. Dat is niet gezond.
Het moet zijn dat in België die controle anders wordt uitgevoerd. Hoe anders weet ik ook niet maar niet zo streng en alom tegenwoordig. Op de vergaderingen wordt daar nooit over gepraat, het komt niet ter sprake. Niemand in België heeft me al gewaarschuwd.
Ter verduidelijking: ik vind een ongeringde zelf gekweekte vogel niet oké. Het was een geval van overmacht.
Ik hoop echt dat in de toekomst er een aanpassing komt van die uitgevoerde wet volgens de letter zodat mensen met 'propere' attitude tegenover vogels recht op verhaal krijgen.
Christine.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede