Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Staart afgebeten. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-20 - 17:31:00

Overigens als je ze er toch een paar pennen wilt uittrekken, zou ik dat niet onder narcose doen, maar met behulp van iemand die ervaring heeft in het vasthouden van deze vogels. Dat is geen leuk karwei maar het is wel te doen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-11-20 - 17:34:43

quote
Overigens als je ze er toch een paar pennen wilt uittrekken, zou ik dat niet onder narcose doen, maar met behulp van iemand die ervaring heeft in het vasthouden van deze vogels. Dat is geen leuk karwei maar het is wel te doen.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens!


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-11-20 - 18:41:23

Kun je dat zomaar doen..? Doet dit geen pijn, dat uittrekken ..??

Mijn grijsje heeft ook een sprietenkont namelijk en ze vertelde mij dat de staart nu niet vanzelf terug komt omdat de pennen echt afgebroken zijn..?? Ik zat dus al te overwegen om ze er onder narcose uit te laten trekken door een dierenarts maar vind het zo'n groot risico. Komen de staartpennen ALTIJD terug, ondanks dat ze afgebroken zijn..?? gewoon als ze gaan ruien..?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-11-20 - 19:04:03

Als de veerpen ook maar iets uitsteekt zal deze er gewoon uitvallen. Alleen als de huid over de pen heen komt dan kan deze de pen tegenhouden. Ook een ontsteking door een wond kan een pen tegenhouden. In alle andere gevallen zal de pen gewoon uitvallen en vervangen worden voor een nieuwe.

Zoals al eerder aangegeven kan het zijn dat de vogel ander hinder heeft door te korte of te weinig hele veren. Pas dan zou ik persoonlijk de pennen zelf verwijderen. Ik doe dit normaal dan ook zelf terwijl een ander de vogel goed vast houd. De vogels hebben na verluid een veel hogere pijngrens dan dat wij dat hebben, toch denk ik niet dat het geheel pijnloos is. Maar net zoals ik bij mijzelf een splinter trek trek ik ook een veerpen als dit echt noodzakelijk blijkt. Het is nooit leuk maar het moet soms wel gebeuren.

Erwin


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-11-20 - 19:53:21

Oh erwin, bedankt joh..! Dan heb ik wel geduld want ze steken er gewoon uit..! Ik ga geen onnodig risico nemen..! Bedankt voor de reactie..

Groetjes Patricia


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-20 - 21:02:52

Dat is ook eigenlijk het beste, het eruit trekken heeft risico's m.b.t. het scheef terug komen van de pennen wat dan nooit meer goed komt.

Wel natuurlijk zorgen zoals eerder verteld dat de vogel geen "smak" kan maken op de grond d.m.v. extra takken en gaas. Desnoods in een kleinere kooi zetten tot dat de pennen terug zijn.
Gert


benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-11-21 - 08:49:34

Dank allemaal voor de reacties,

Ik wou natuurlijk de vogel niet onder narcose brengen, tenzij er iemand mij wist te vertellen dat hij er goede ervaringen mee had, en geen problemen.
Maar die heb ik hier dus niet gehoord, spijtig.
Betreft de bek en vederziekte,
1) de dierenarts heeft mij gezegd dat als de jonge vogels besmet worden, 99% sterf
Maar dat de oudere vogels, na enige tijd antistoffen produceren en wanneer ze dus in een latere stadium jongen hebben deze niet besmet kunnnen raken door hun ouders.
2) De pluimen zitten er nog zeer duidelijk in ze zijn alleen afgebeten, dus dat is geen bek en veder of ben ik fout?


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2005-11-21 - 10:21:45

ik zou ze eens laten onderzoeken door een deskundig dierenarts !



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-11-21 - 13:28:15

quote
1) de dierenarts heeft mij gezegd dat als de jonge vogels besmet worden, 99% sterf
Maar dat de oudere vogels, na enige tijd antistoffen produceren en wanneer ze dus in een latere stadium jongen hebben deze niet besmet kunnnen raken door hun ouders.

Excusseer, maar dat oudere vogels op latere leeftijd geen jongen meer kunnen besmetten is echt puur onzin! Vogels kunnen hun leven lang andere vogels besmetten met PBFD als ze drager zijn van het virus. Zelfs al zouden ze zelf nooit de ziekte krijgen dan nog kan een drager anderen besmetten. Daarnaast is het niet waar dat alleen de jongen besmet kunnen raken met het virus! Elke papegaai, jong of oud kan PBFD krijgen indien ze met dit virus in aanmerking komen. PBFD kan zelfs door de mens worden overgedragen aan een andere vogel door bijvoorbeeld stof, ontlasting of bloed van de ene vogel naar de ander mee te nemen.

Zoals al aangegeven, het is beter je vogels te laten testen!
Erwin


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-21 - 14:53:42

Duidelijk geen deskundige dierenarts. Erg dom zelfs om dit te vertellen. Geef dan toe dat je er niet zoveel van weet.
Zonder iemand te willen "zwartmaken", was dit Dormalen?


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-11-21 - 16:17:11

dat zou best eens kunnen...!!! Die heeft wel vaker van die belachelijke dingen..


benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-11-22 - 16:15:43

Neen het was niet dormalen of zoiets,

Ik denk dat ik het hem nog eens de volgende keer ga vragen, misschien heb ik hem niet duidelijk begrepen.
Alhoewel, kruiperziekte bij grasparkieten wordt ook veroorzaakt door een virus,op een gegeven moment had ik enkele kruipers, wel 15% van de jonge vogels. ik heb niet al mijn vogels weggedaan ik heb zelfs jongen bijgehouden uit een koppel dat kruipers voortbracht,
nu heb ik op 2 jaar 318 grasparkieten gekweekt en ik had 2 kruipers.

4 jaar geleden had ik er 354, 7 zeer erge kruipers, hopeloos kwamen niet goed, 35 kruipers, die na 2 maanden niet te onderscheiden van niet kruipers waren dus mooi ingeroven, en dan nog wat, aantal weet ik niet meer, vogels.
die enkele slag of staartpennen miste, maar goed konden vliegen toen ze uitvlogen.

Het feit dat jullie zo zeker zijn dat bec en veder niet door de vogel overwonnen kan worden neem ik aan dat jullie zelf een laboratrium hebben en honderden proeven hebben gedaan, sorry om het zo te stellen, maar 100% zeker is men nooit en zeker nu niet wanneer men deze ziekte nog maar begint te kennen


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-22 - 16:36:30

happy :)

Benny.

Het gaat om het afbeiten van de staartveren bij ara's.
Jonge vogels doen dat wel meer bij elkaar, niet eens met opzet, meer in het spel.
Tijdens de rui vallen de stompjes ervan zelf uit, en een nieuwe veer komt er voor terug.
Het laten verwijderen van de stomp/jes, word ook wel gedaan, maar toch meestal onder een lichte narcose/roesje, om dat het toch wel een pijnlijke aangelegenheid is.
Heeft de vogel er geen last van, dan gewoon de natuur zijn werk laten doen.

Hier nog een stukje over bek en vederrot.

http://members.home.nl/gvanitem/veerrot.html

wink ;)
Peter.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-22 - 18:21:31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote
------------------------------------------------
Ik heb 4 grijze roodstaarten gekocht (voor 150 euro per stuk), waarvan hun vederpak in zeer slechte staat zijn,
------------------------------------------------

Waarom toch zulke vogels kopen,en onnodig risico lopensad :(

Volgens mij zijn er over zeer veel vogelziektes maar weinig feiten bekend(de 1 zegt dit de andere dat;maar of het onderbouwde feiten
zijn??)

Natuurlijk is proberen te voorkomen altijd beter dan (niet meer)te genezensad :(


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-11-22 - 19:34:11

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Sorry Benny,
Je kwam met een paar vragen en stellingen.
Ik heb geen eigen laberatorium maar ja, ik heb al wel heel erg veel vogels laten testen. Ik ben regelmatig te vinden bij verschillende vogelartsen. Dat is een stukje van mijn hobby.

Als je bek en veerrot van dichtbij hebt gezien en wat het met mens en dier doet dan begrijp je het misschien beter. Tot die tijd moet je het doen met de kennis die je kunt krijgen.

Erwin



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede