Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek met brilamazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweek met brilamazones
papuga-jack
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-05-14 - 10:33:29 send message to papuga-jack

Na jarenlang vergeefs te hebben gewacht op het eeste ei van een koppel is het dan dit jaar zover .Nadat de pop 2 eitjes had gelegd en alleen begonnen was met broeien zit sinds enkele dagen ook de man uren per dag in de blok en broedt vrolijk mee Ik heb dit in het verleden met papegaaien nog nooit meegemaakt ,Wel met zuid-amerikaanse parkieten en schreef dit toe aan het feit dat zij z.g. blokslapers waren ,maar deze vogels zijn in 5 jaar nog nooit in een blok geweest. Is er iemand die dezelfde ervaring heeft en zo ja is dit als normaal te omschrijven en bestaat niet het gevaar dat de man de jongen doodt zoals ik al enkele keren heb meegemaakt met loris waar dat zowel in gevangenschap als in de natuur voorkomt .


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-14 - 12:24:00 send message to johanblok

Amazones slapen bij mijn weten nooit in het blok. Mijn witvoorhoofden zitten momenteel ook op eieren. Wat enorm opvalt is dat het witvoorhoofd mannetje enorm betrokken is. Ook geregeld het blok in ging en gaat en er geregeld ook enige tijd aanwezig is.

Echt serieus meebroeden kan ik het nu ook weer niet helemaal noemen, maar vergeleken met mijn ervaring met andere soorten amazones is de betrokkenheid toch opmerkelijk groot.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-14 - 16:17:51 send message to johanblok

Nog een aanvulling: meerdere uren is wel heel lang, mijn man brengt wel elke dag meerder minuten door in het blok. Daarnaast eet de pop, voorzover ik dat kan zien, vrijwel helemaal niet meer uit de voerbak, het mannetje voert de pop geregeld, zowel buiten, in als half in het blok.

Ik zou zowiezo niet te vroeg ingrijpen, mogelijk wordt het gedrag ook minder naarmate het broeden vordert.

N.B. Bij een soort zonder sexueel dimorfisme zou je je nog af kunnen vragen of het niet om twee poppen gaat. Maar ja, dat is bij volwassen witvoorhoofden met 100% zekerheid te zien.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-05-14 - 17:44:28 send message to ROCIO

Niet altijd Johanblok ik had een zogenaamde man met rood in de vleugels van Ron van Dieten welke ons op het verkeerde been zette maar na het sexen toch een pop was en er later een behoorlijk aantal jongen van kreeg.

Rocio


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-14 - 17:59:33 send message to johanblok

Voor jonge vogels gaat het zowie zo niet op, zo weet ik uit ervaring. Van volwassen vogels had ik dat nog niet gehoord. Overigens, het gaat niet zozeer om rood in de vleugels, dat kunnen poppen ook hebben, maar om rood in de duimveren ('alula').



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede