Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > valkparkietenblok met jong en nieuw ei Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : valkparkietenblok met jong en nieuw ei
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-07 - 16:48:32 send message to chrislaevers

Twee jonge valken zijn al uitgevlogen. Het derde jong en een stuk kleiner dan de twee andere zit nog in de blok. Sinds drie dagen paren de ouders elke dag en vandaag heb ik een nieuw ei aangetroffen bij het derde jong in blok. Ik zou die blok willen schoonmaken als dat derde jong vertrokken is. Mag ik dat ei er dan uit nemen, de blok schoonmaken en het er terug in leggen? Of dien ik het weg te gooien? Dit is mijn eerste nest en was niet voorbereid op deze situatie.
Alvast bedankt voor nuttige info.
Christine.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-05-07 - 17:32:43 send message to maikeltje

Gewoon het jong en het ei er uit pakken even en verschonen anders wordt het wel heel vies.


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-08 - 18:51:52 send message to Marc10

Let wel heel goed op de nestblijver. Mijn ervaring is dat die enorm verwaarloosd wordt zodra de pop aan het nieuwe legsel begint. Soms plukken ze dat laatste jong helemaal kaal en veel voeren doen ze vaak ook niet meer. Dat doet de man met de uitgevlogen jongen.

Mocht je merken dat hij kaal wordt en weinig eten krijgt kan je hem binnen halen of als hij groot genoeg is op de bodem van de voliere zetten. Mits droog en tochtvrij natuurlijk.

Goed op de achterblijver letten dus.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-08 - 20:17:10 send message to chrislaevers

Hallo Marc,
Je bevestigt in feite een zorg die ik al aan het krijgen was. Ik heb de laatste drie dagen in de blok gekeken en het derde jong stelt het nog steeds goed. Hij wordt nog steeds gevoederd als ik af ga op het binnengaan van man en pop. Er liggen nu twee eieren in de blok en de mogelijkheid bestaat dat die afkomstig zijn van een pop op overschot die twee jaar lang met de andere pop in de volière verblijft. Ze zit ook voor de blok op en af de zitstok te lopen. En vandaag kon ik mijn ogen niet geloven: heeft die pop op overschot het oudste jong gevoederd. Dat kan toch niet! Misschien was ze bezig eten uit zijn bek te ontfutselen maar dat vind ik ook zo vreemd.
Morgen ga ik checken of dat jong qua poten en zo oké is. Misschien heeft het een bepaald letsel. Kan ook zijn dat hij nog een dag of zo nodig heeft om uit te vliegen daar hij een heel stuk kleiner was dan de twee andere die reeds zijn uitgevlogen. Ik vind het een vreemde zaak en had me aan die situatie helemaal niet verwacht.
Christine


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-05-08 - 21:34:12 send message to birdies

hallo,

Iets wat bij mij eigenlijk meteen binnenkomt bij dit verhaal is: of het wel goed voor de ouders is om 2 nesten na elkaar groot te brengen. Het is voor hen namelijk ook zwaar. Dit jaar merk ik dat mijn parkiet pop echt afvalt. Iniedergeval leuk dat er alvast 2 met sucses zijn grootgebracht happy :)


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-09 - 10:03:34 send message to Marc10

Mijn valken brachten zo soms 3 nesten van 5 stuks groot. Ik denk dat dat niet direct een probleem is voor vogels die eten onbeperkt tot hun beschikking hebben.
Ze hoeven niets te doen om hun jongen goed te voeren verder.

Goed is het natuurlijk niet direct maar bij mij deden ze dit dus ook. Eieren leggen als de laatste jongen nog niet eens uit het blok waren. Dan kun je het blok wel weghalen maar dan loop je het risico dat je de pop met een ei in de cloaca haar nest wegneemt met legnood tot gevolg.

Ik nam het nest dus na 3 rondes weg door de jongen in een mandje op te hangen als ze groot genoeg waren. Ouders voerden dan door en omdat dat meestal rond augustus was liet het weer dat ook toe.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-09 - 14:22:30 send message to chrislaevers

Het derde jong zit nog steeds in de blok maar is al komen kijken door de opening. Zijn veren zijn intact, oogjes helder open. Ik zie ook de pop en de man afwisselend in de blok gaan en dan zie ik hun staart wat wijst op voeding en zeker geen broeden kan zijn.
Morgen check ik nog eens. Momenteel zie ik geen reden om het jong weg te nemen maar hou het in de gaten.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-12 - 10:29:58 send message to chrislaevers

Even het goede nieuws melden; het derde jong heeft eindelijk op eigen krachten de blok verlaten vandaag, een week na het uitvliegen van het tweede jong.
Ik heb de pop die op overschot is nu meermaals de jongen zien voederen. Het wordt niet erg geapprecieerd door de ouders.
Ondertussen liggen er dus drie eieren in de blok. Ik ga ze er effe uitnemen en de blok schoonmaken en dan de eieren er terug in leggen. Ik krijg het niet over mijn hart om ze weg te gooien want ze zijn waarschijnlijk bevrucht.
Bedankt iedereen voor de raad en het voorstellen van verschillende mogelijkheden.
Christine.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede