Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > witvoorhoofd met ei Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : witvoorhoofd met ei
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-23 - 18:26:41 send message to johanblok

Mijn popje bezoekt al geruim een week geregeld het blok en zit daar met name s'ochtends en geregeld ook s'avonds geruimte tijd in. Nu is duidelijk te zien dat ze een ei heeft zitten. Gezien ervaringen uit het verleden ben ik wat benauwd voor legnood. Wie van degene die zijn vogels goed observeert kan mij wat vertellen of de tijd tussen dit soort verschijnselen en het leggen van het ei?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-04-23 - 18:45:01 send message to Karel

Mijn ervaring is dat als de stuitveren iets uit elkaar gaan staan en de vleugels een ietsje meer uit elkaar gaan dan normaal, je binnen een paar uur het ei kunt verwachten.
Duurt het langer dan 6 uur, dan kun je je voorzichtig een beetje zorgen gaan maken.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-04-23 - 19:24:50 send message to molineti

vaak kun Je bij amazones en caiques al een 3 tot 4 weken van te voren zien dat er een ei zit aan te komen(alsof de onderbuik zich aann het voorbereiden is,aan het oprekken is)

als de pop dan frequenter en langduriger zich in het blok gaat bevinden wordt het meestal binnen enkele dagen gelegd.

Ik zit zelf ook te wachten op het leggen van een ventrals pop.

De temperatuur is inieder geval goedhappy :)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-04-23 - 19:29:04 send message to denegon

Wat molineti zegt klopt ik heb zelf caiques en bij mij leek het alsof de pop op eennpingpong bal zat en dat duurde zoon 8 dagen ik kon al 3 weken zien dat ze moest leggen ze heeft inmiddels al 3 eieren dus het komt wel goed en het weer is lekker zacht voor de vogels
succes ermee groetjes egon


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-23 - 20:26:50 send message to johanblok

quote

vaak kun Je bij amazones en caiques al een 3 tot 4 weken van te voren zien dat er een ei zit aan te komen(alsof de onderbuik zich aann het voorbereiden is,aan het oprekken is)


De laatste twee weken denk ik zoiets te zien, maar vandaag toen ze aan het gaas hing was wel heel evident dat er iets moet zitten. Goed om te lezen dat anderen een en ande ook al enige weken van te voren zien aankomen, dan hoef ik me waarschijnlijk ook geen zorgen te maken wink ;)


Miro
Website Member
Posts :31

Website Member
2007-04-23 - 20:43:26 send message to Miro

Bij mijn witvoorhoofd amazonepop heb ik hetzelfde voor. De stuitveren gaan iets rechtstaan(zo'n 2 weken voor het leggen)en zaterdag zag ik dat er een eitje ging aankomen. Nu blijft het popje voordurend in het blok en denk ik dat ze gelegd heeft.Ik vind ook dat witvoorhoofden(vorig jaar toch) redelijk grote eieren leggen voor hun grote.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-04-23 - 21:05:18 send message to dun grijzeroodstaart

vandaag weer thuis gekomen en even nestcontrole gedaan en ik zag dat de pop al weken flink dik was van achteren .

zie foto , ze zit nu weer lekker te broeden



gr

tim


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-28 - 21:05:11 send message to johanblok

Mijn popje heeft de afgelopen dagen zeer veel in het blok gezeten (bij controle bleek in broedhouding), maar het ei zit er nog steeds. Vanavond zat ze voor het blok op stok, met de kop in de veren. Toen ik voor de voliere ging staan, reageerde ze wel direct: het blok weer in. Hierbij viel op dat ze heel voorzichtig met haar achterste manouvreerde zodat deze niet tegen de randen van het invlieggat aankwam.

Misschien ben ik te bezorgd, maar ik vertrouw het voor geen cent. Het is alleen moeilijk om te beslissen op welk moment hoe in te grijpen.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-04-28 - 21:18:39 send message to dun grijzeroodstaart

hoi waarschijnlijk zal het niet lang meer duren , dit wat jij zegt deed mijn grijze pop ook .

MAAR ik heb in het verleden ook meegemaakt dat ik een pop dood vond in het blok de volgende dag ik zag s,avonds de pop nog bij de voerbak vollop te eten en met opgezette veren , en savonds zat ze weer in het blok en s,ochtends lag ze dood in het blok met een ei in dr lijf legnood.
nu was dat wel tijdens de wintermaanden , de kans op legnood is nu met dit weer wel wat minder .
gewoon veel kalk geven en vitamine ad en goed voeren , zolang de pop niet met opgezette veren zit zou ik me eigen niet te druk maken , wel goed in de gaten houden , en anders ingrijpen mischien dat andere kwekers hier je kunnen vertellen wat je anders zou moeten doen !

succes ermee en ik hoor graag hoe het afgelopen is .

mvg


Tim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-04-29 - 11:07:30 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De kans is op legnood met deze temperatuur is klein, zeker als voldoende calcium met vit. D3 is gegeven.

Leeftijd is ook belangrijk, is de pop oud genoeg dan wordt het risico ook kleiner. Jonge poppen die voor het eerst leggen in de wintermaanden of bij lage temperaturen hebben de meeste kans op legnood.

Belangrijk is ook de factor rust. Te veel storen leid tot stress omdat dit voor de vogel ook allemaal nieuw is. Tijdens deze fase is het voor de vogels immers ook spannend. Je moet het dan niet spannender willen maken.

Met wat geduld komt het goed, eieren worden vaak 's avonds gelegd en 's morgens gevonden.

Water en voer opname vertellen ook vaak precies wat komen gaat.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-29 - 12:03:22 send message to johanblok

Dat is nu juist het punt - ik heb niet voor het eerst een amazone die eieren legt - alle tekenen (gedrag etc.) wezen erop dat er rond donderdag gelegd had moeten worden. Ik heb haar vanochtend gevangen, de onderbuik is dik, opgezet, maar bevat geen hard ei. Ik vermoed een windei, ze is nu terug in de voliere, aanzien ik verder geen maatregelen zie die haar kansen substantieel vergroten. Als mijn vermoeden juist is, zal ze deze er toch zelf uit moeten krijgen. Gezien buitentemperatuur kan ik binnen niets verbeteren, alleen de stress verhogen. Hopelijk heb ik het mis...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-04-29 - 12:07:44 send message to dooren

Als je een windei vermoed is het verhogen via een supplement op calciumgebied wel een uitkomst.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-01 - 15:43:19 send message to johanblok

Ondanks al mijn pessimistische verwachtingen, gevoed door een desatreuse ervaring uit het verleden, lag er vanochtend dan toch een ei!


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-05-01 - 18:19:11 send message to lennard

Gefeliciteerd, het begin is er, nu maar hopen dat het ei bevrucht is.

Groetjes,

Lennardhappy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-05-01 - 18:38:57 send message to dooren

Zo zie je maar weer Johan, het loopt gelukkig niet altijd slecht af. Harstikke leuk ik hoop dat je beloond wordt met een leuk nestje jongen.
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-05-07 - 14:00:13 send message to dun grijzeroodstaart

proficiat !

en hoeveel eitjes zijn het geworden ?

mvg



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede