Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > gouldamadines met kaal achterhoofd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : gouldamadines met kaal achterhoofd
Roodhm01
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-04-18 - 21:02:56 send message to Roodhm01

Beste mensen,

Wil jullie iets vragen over gouldamadines. Ik heb 2 gouldamadines die op het moment kale plekjes beginnen te krijgen. Weten jullie wat dit kan betekenen. Heeft dit met vitaminen te maken, ziektes, rui. Ik ben net begonnen met het houden van vogels. Ik geef ze elke dag schoon water, tropisch voer en eivoer. Hartelijk bedankt.

(titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-18 - 22:41:37 send message to tonnl

Het kan gewoon rui zijn, goulds ruien nogal "slordig".
Als het echter echt kale plekken worden , vooral op de kop, dan kan het ook mijt zijn.
Zie je al nieuwe veerstoppels of wordt het echt kaal?


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-04-18 - 22:46:33 send message to goulds

kale kop komt helaas veelvuldig voor bij goulds echte oorzaak?? wel is dit verervend.
veren komen ook na verloop van tijd terug maar euvel zal zich blijven voordoen.


huismus
Website Member
Posts :10

Website Member
2007-04-19 - 20:03:52 send message to huismus

misschien is het mijt??


Roodhm01
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-04-19 - 20:41:18 send message to Roodhm01

Dank jullie wel voor de informatie. Wat ik zie is beginnende kale plekjes in de nek en boven de ogen. Eentje heeft ook wat lichtere veertjes op het hoofd (misschien toch de rui inderdaad.)
Als het mijt is, welk middel zou ik dan kunnen gebruiken?
Dank je wel alvast, perfecte site!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-20 - 00:14:44 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou anti-luchtpijpmijt gebruiken, dat werkt tegen vele huidparasieten.
Een druppel in de hals aan beide kanten.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2007-04-20 - 09:21:51 send message to Richard V

Klopt helemaal wat Ton zegt; heb ik ook wel eens gedaan, binnen een paar weken was het over.


Roodhm01
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-04-20 - 21:11:08 send message to Roodhm01

Ok, ik ga dit meteen uitproberen. Hartelijk bedankt voor alle info, succes met jullie vogels.happy :)


Desire
Website Member
Posts :7

Website Member
2007-04-21 - 12:55:24 send message to Desire

Hey mensen ik heb ook even een vraagje over de goulds.. want ik heb sinds kort ook een koppeltje.. Nu hebben de mijne 5 eitjes gelegt alleen ze zitten er niet continu op net als de zebravinken die elkaar aflossen.. maar is dit nu normaal..? en hoelang zitten ze ongeveer op het nest totdast de eieren uitkomen..? Alvast bedankt wink ;) Groetjes Karin


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2007-04-22 - 09:49:07 send message to msmartijn

14 dagen en dan komt 1e uit als die continu broed.
bij mij zittuh ze der ook niet altijd op maar wel meeste van de tijd!
succes iig


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-22 - 20:39:19 send message to keen05

Ik heb een voliere met daarin 2 koppels gouldamandines een 1 koppel zebravinken.
1 koppel goulds heeft nu 2 eieren gelegd, maar de pop broedt volgens mij niet. Beginnen goulds vanaf het eerste ei te broeden?


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2007-04-23 - 21:29:46 send message to golemm

kale plekken is bij Goulds meestal hormonale kwestie. zoek ook maar op op deze site, staan al meerder topics hierover. Heb je nog meer vogels en hebben die t niet, dan is t geen mijt, kan je ook zien aan de kale kop als die geelachtig is, vaak gaat mijt (= schurftmijt) ook samen met kalkpoten. Bij mij gaat t mis zodra ze gaan overwinteren in t nachthok, t gaat vanzelf over, mogen ze dan weer naar buiten gaat t ook met de laatsten weer goed. Ik heb ook wel ns gedacht daarom dat t aan gebrek aan licht en dus vitamine (ff vergeten welke letter ook weer) ligt die ze zelf aanmaken dmv zonlicht, overweeg dus nog steeds om een true light lamp aan te schaffen, maar heb t nog niet gedaan mdat dat bij mij onhandig ophangen is.


huubpossen
Website Member
Posts :2

Website Member
2007-04-24 - 17:43:58 send message to huubpossen

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bij kale koppen bij goulds helpt true light lampen niet want ik heb deze lampen en kale koppen


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2007-04-26 - 22:27:24 send message to golemm

OK Huub bedankt! Bespaart me weer n hoop kosten en moeitewink ;). Gaan ze bij jou ook naar buiten in de lente/zomer (dit jaar heb ik ze nu al naar buiten, is "global warming" toch nog ergens goed voor. Bij mij gaat t dan telkens van zelf over. Bij jou ook?


Roodhm01
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-05-15 - 12:28:07 send message to Roodhm01

Hallo, even een update. Ik was de begin vraagsteller over de kale plekken.
Het blijkt inderdaad gewoon de rui geweest te zijn. Ze zien erweer perfect uit. allen bedakt voor de hulp.


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-05-15 - 13:31:09 send message to Fam. LIEVENS

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Publicatie over oorzaak en aanleidingen voor kaalkoppen in deel 3 van de boekenreeks "Gouden Gouldjes", "Consultatie voor Gevorderden",
zoals in te kijken in de bibliotheek van www.natuurgould.be :

Titel :

KALENDE GOULDKOPPEN

P R O B L E M A T I E K , A N A L Y S E & O P L O S S I N G E N

-------------------------------------------------
(fragment uit publicatie)

PROBLEMATIEK & INTERPRETATIE

Kaalkoppen.
Schrik van elke gouldfokker.
En inderdaad, echt appetijtelijk oogt het niet. Maar er is meer.

Als overtuigd Darwinist en fervent aanhanger van een strenge schiftingsprocedure door natuurlijke selectie, heb ik het kaalkoppenverschijnsel bij gouldamadines van meetaf aan steeds door een eigen realistische bril bekeken.
’t Is te zeggen : totaal anders dan andere fokkers dat meestal interpreteren, leek het kaalkoppenfenomeen me altijd een buitenkansje dat mij de gelegenheid gaf om de zwakkere gouldamadines binnen een populatie van de sterkere te onderscheiden. En vanzelfsprekend bleef ik bij het aanschaffen van kweekvogels steeds ver weg van die hokken waar kaalkoppen welig tierden. Hoe zou u zelf zijn…

Immers leek mij dat alles gewoon de logica zelve :

1. Kaalkop-gouldamadines hebben geen pluimen op hun kop omdat hun soortgenoten hen zo toegetakeld hebben;
2. Vogels die zich door soortgenoten laten toetakelen, zijn per definitie niet de sterkste, maar duidelijk wel de allerzwakste individuen.
3. Welke ook de onderliggende aanleiding of oorzaak mag zijn van zichtbare zwakte, in een evenwichtig systeem van begeleide, natuurlijke selectie gaan alle zwakkelingen eruit.

Kort en goed.
Ongetwijfeld heeft één en ander er mede toe geleid dat op ons hok de afgelopen vijftien jaar nog amper een vijftal goulds met kaalkopverschijnselen zijn opgedoken, op een totaal quotum van grosso modo 1500 gouldamadines. Telkens betrof het oude en ‘doodversleten’ poppen, steeds 3 tot 6 jaar oud.
Naar darwinistische criteria is soortsterkte respectievelijk :
1. genetisch bepaald;
2. milieu-bepaald.

Hoewel de oorzaak van fysieke zwakte bij een individu zeker te wijten kan zijn aan een samenloop van omstandigheden binnen het milieu, is het duidelijk dat genetisch bepaalde zwakheid en/of sterkte vaak in eerste instantie de allesbepalende factor blijkt waar het kalende gouldkoppen betreft. Afkomst –op de eerste plaats- versus verzorging –op de tweede plaats dus-.


(einde fragment)
-------------------------------------------------

Voor volledig artikel, ga naar de bibliotheek van

(niet ter zake doende link verwijdert)



Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast


Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede