Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > probleem met roofvogel-aanval op voliere!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : probleem met roofvogel-aanval op voliere!!!
keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-03 - 23:57:12 send message to keen05

Hallo,

sinds een aantal maanden heeft mijn vader een probleem: regelmatig liggen er vogels dood of bijna-dood in de buitenvoliere. Mysterie!!!Meestal zijn deze redelijk gekwetst aan de kop. Onder andere enkele isabel en pastel sijsjes zijn op deze manier gesneuveld. Aanvankelijk werd gedacht aan een kat of iets dergelijks, tot vandaag... in de vooravond zag hij toevallig een sperwer langs het huis duiken richting voliere: deze is nu verdachte nummer 1!
Heeft er iemand tips hoe zo'n roofvogel (op een liefst diervriendelijke manier) kan worden afgeschrikt en weggehouden van de voliere?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-04 - 08:12:36 send message to tonnl

Dit forum heeft een handige zoekfuctie, ik zocht even op roofvogel. In
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=3329
is deze vraag al beantwoord.

Ballonnen, heksenbol, spiegels...


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-04 - 09:01:58 send message to keen05

Ik ken de zoekfunctie wel hoor, maar gisterenavond werkte deze niet. Het leverde geen zoekresultaten op als ik "roofvogel" intikte.Nu werkt het blijkbaar wel.....


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2007-04-04 - 10:25:17 send message to zourky

Hallo allemaal ik heb ook het zelfde mee gemaakt,en roofvogels die komen nu nog maar van zodra er een roofvogel komt aangevlogen of zelfs hoog boven in de lucht cirkeld zijn de vogels in de voliere niet meer te zien allemaal verstopt in de struiken.En volgens mij is het een kat die boven op de voliere loopt,en vogels die hoog gaan slapen zo een kap krijgen van haar poten,zelfs vogels die op geschrikt worden die vliegen in het duister altijd omhoog en de kat haar poten zijn zoals haken.Ik heb daarom boven op de vliere schrikdraad geplaatst en dat helpt.Roofvogels kunnen geen vogels pakken in een voliere Voor katten vrienden ik heb niets tegen katten,het is aan ons om ze af te schrikken op een kat vriendelijke manier
groetjes zourky


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-04 - 13:01:10 send message to keen05

De voliere is aan de bovenzijde afgedekt met doorzichtige golfplaten, dus langs boven kan het niet gebeuren. Wel hingen er eens wat pluimpjes tegen het gaas op ongeveer 1.5m hoogte.



Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2007-04-04 - 15:13:20 send message to Asura

Roofvogels kunnen zeker wel vogels pakken uit een buitenvoliere. Bij ons is een keer een vinkje door de tralies half naar buitengetrokken door een roofvogel sad :(
Wij hebben de voliere dichtgemaakt, of je kunt er dubbele tralies of gaas voor maken, maar dat is natuurlijk minder mooi.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-04-04 - 17:47:38 send message to theelepeltje

Bij een kennis van me een paar keer duifjes door het gaas getrokken. Schaduwnetten kunnen ook handig zijn.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-04-04 - 17:48:33 send message to lennard

En als je er aan denkt om dubbel gaas te nemen verf het dan zwart dan zie je het beter, anders zie je bijna niks meer. Ik ben het vergeten en ik zit te denken om het gaas er van de zomer af te halen om het alsnog zwart te vervenhappy :)


reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-04-04 - 18:48:11 send message to reijnenfr

hallo
laatst ook zoiets vreemd meegemaakt
heb een duiven tilletje in de tuin staan hoog ongeveer 2 meter
had er laatst een jonge duif in van 10 dagen oud
ik maak 's avonds het tilletje schoon en de volgende morgen is het jong verdwenen
geen sleep sporen geen bloed helemaal niets
alleen mijn oude duiven gaan de til niet meer in
tot op heden zou ik niet weten wat het geweest is
katten heb ik normaal geen last van
een bunzing of wezel geloof ik niet woon midden in een woonwijk er vliegt wel een sperwer rond zag ik laatst een tortel duif pakken op het veldje in de buurt
wie het weet wat het was hoor ik het graag
vr - gr frans


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-04-04 - 19:46:27 send message to rupicola

In dit geval is het aanbrengen van dubbel gaas de meest afdoende oplossing om je vogels (ook tegen andere predatoren) te beschermen.

Een andere optie (of combinatie) is het spannen van draden boven de volière(s) hetgeen roofvogels en uilen i.i.g. enigzins hindert om al te gemakkelijk een aanval op je vogels in de volière uit te voeren.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-04 - 20:56:03 send message to chrislaevers

Ik heb kippen en sinsdien ook een kolonie van een dertigtal mussen en een twintigtal tortelduiven die meeëten (vind ik oké). Ik woon in een bebouwde kom (huizen met tuinen) en heb een sperwer die regelmatig jaagt op de mussen en op de tortels (zonder veel gevolg). Eénmaal is hij op een meter van mij tegen de volière aangevlogen aan de zijde waar de zebravinken netjes naast elkaar op een stok zaten.
Er was geen noemenswaardige paniek. Wanneer eksters in de buurt zijn, geeft één vogel (buiten of binnen de volière) een alarmsignaal en dan is het minutenlang doodstil. Daar maak ik me geen zorgen over, in de natuur hebben ze ook die alarmsituaties.
Wat me wel zorgen baart is wat ik gezien heb twee dagen geleden om kwart voor middernacht aan de overkant van de straat (bebouwde kom!). Een marter die zeker tien meter langs de stoep liep en dan in de heg van de overburen verdween.
Nu weet ik dat in mijn buurt er een oude depot van de spoorwegen gesaneerd wordt maar het gebied (enkele hectaren met oude gebouwen met gebroken vensters en wildgroei) lag een dertigtal jaren onaangeroerd. Ik vermoed dat het dier en zijn soortgenoten dus verdreven zijn door de grondsanering en gestadige afbraak van die gebouwen). Vorige nazomer heb ik vier jonge cavia's verloren. Het laatste jong had ik ingesloten maar het mocht niet baten. Enkele maanden nadien de twee cavia's (liepen rond in de tuin) teruggevonden met de keel overgebeten. Dat kon geen kat zijn. Ik heb een val gekocht om het roofdier levend te vangen (dacht aan een uitgebroken fret) maar ving slechts een egeltje die ik van wat teken verlost heb en terug losgelaten heb.
Twee dagen geleden weet ik dus dat de dader van een groter kaliber is dan een fret (tweemaal zo groot!).
Mijn zoon zei langs zijn neus weg :" Misschien bijt hij wel een gat in je volière."
Zoiets blijft hangen.
Ik gun deze marter en zijn eventuele familie zijn habitat. Dat hij eieren komt pikken van de kippen, dat is geen probleem. Maar de volière is een andere zaak. Het probleem is ook dat het dier geen kant meer op kan. Misschien moet ik Natuurpunt hierover berichten. Anders ga ik fervent cavia's kweken om een natuurlijke buffer te vormen ter bescherming van de volière.
Zo complex kan het dus worden. Misschien eens te rade gaan bij volièrehouders in de buitenwijken van Engelse steden. Die hebben te maken met vossen. Dat is ook niet min. Hoe doen zij het? Misschien hebben zij wel nuttige tips.
Heeft iemand daar info over? Ik overweeg dus ook om een grotere val te kopen (geschikt voor katten) om het dier te vangen, maar stel dat ze jongen in nest heeft, dan kan ik dat ook niet maken.


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-05 - 00:23:48 send message to keen05

hallo

wij wonen ook in de bebouwde komen, blijkbaar komen sperwers toch tussen de huizen.
Graag had ik wat meer info over die zogenaamde "heksenbol", een foto ofzo.
Hier bij ons (in Belgisch Limburg) is dit ding niet bekend, toch niet onder deze naam. Ik heb enkele tuincentra afgebeld, maar ze wisten bij god niet waarover ik het had!?!?!?

Alvast bedankt


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2007-04-05 - 11:10:44 send message to Hannie

Hoi Keen

Kijk eens op :
www.hooimaker.com/eigen-import.html
Daar staan afbeeldingen van de Heksenbol

Groet Hannie


keen05
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-05 - 13:23:06 send message to keen05

Bedankt!
Nu hebt ik enig idee hoe het eruitziet! Ik had me iets helemaal anders voorgesteld...


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-04-05 - 14:42:13 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
blijkbaar komen sperwers toch tussen de huizen


Dit is misshien niet bij iedereen even bekend, maar de sperwer heeft het jagen binnen de bebouwde kom tot kunst verheven hoor!

Ze patrouilleren langs min of meer vaste routes en trachten hun prooi te verrassen door laag over hagen en schuttingen te vliegen.

In mijn omgeving heb ik ze al enkele jaren (broedend) maar ik heb ze, althans bij mijn weten, nog nooit op de volières gehad.

Op enkele honderden meters broed momenteel een buizerd. Ook daarvan nog nooit enige hinder ondervonden.

Mijn vogels houden ze overigens wel altijd scherp in de gaten! Als er een te dicht bij komt verdwijnen ze allemaal flitsend naar de binnenverblijven, om enige tijd later weer gewoon hun dagelijkse gang te vervolgen.


T.a.v. marters is ook een goede deugdelijke huisvesting (dubbel gaas / betonnen vloer) de beste verdediging.
Eventueel kan een schrikdraadinstallatie een zinvolle aanvulling zijn.

Vergeet niet dat alle predatoren in zekere zin opportunistisch zijn.
M.a.v. ze pakken de prooi waar zij het gemakkelijkst bij kunnen.

Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat dit niet onze vogels zijn!




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 117 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede