Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestkastjes hele jaar laten hangen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nestkastjes hele jaar laten hangen?
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-03-28 - 00:03:07 send message to lZebravinkjel

Wat doen jullie? Halen jullie de nestkasten aan het einde van het broedseizoen weg en hangen jullie ze aan het begin van het nieuwe broedseizoen weer op?

Zelf doe ik het wel volgens deze manier maar ik las dat veel vogels ook gedurende de winter jongen voortbrengen.

Moet ik de vogels hun gang laten gaan of weten ze eigenlijk niet wat ze doen en riskeer ik dan juist legnood e.d?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2007-03-28 - 01:01:16 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber, het ligt er aan om over welke soort vogels je het hebt.
Er zijn soorten die mits de hokken verwarmt zijn in de winter kunnen broeden, tentoonstelling kwekers maken hier vaak gebruik van, ze verlengen dan de dagen door het licht in hun vogelverblijven langer te laten branden en deze ook vorstvrij te houden.

Afrikaanse papegaaien kunnen ook het gehele jaar voor nakomelingen zorgen, deze soorten hebben geen vaste broedperiode.
Bij Zuid Amerikaanse parkietensoorten laat men gewoonlijk ook het gehele jaar de nestblok hangen omdat die soorten graag in hun nestblok slapen.
Bij de meeste Australische parkieten kun je het best de blokken wegnemen, die hebben een vaste broedperiode.
Persoonlijk vind ik de natuurlijke periode het beste, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten.

Veel succes met je hobby.

MVG Kees de Jongh


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-28 - 01:18:42 send message to tonnl

Ik heb o.a. tropen in de buitenvolière, die slapen soms ook in nestjes. Ik laat alles het hele jaar hangen en maak alleen af en toe de kastjes schoon. Gebruikte nesten waar jongen in gezeten hebben haal ik alleen weg als te vies geworden zijn.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-03-28 - 09:29:57 send message to lZebravinkjel

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ook tropen zoals zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantvinken, bandvinkjes etc.

Ik wil de nestjes wel graag laten hangen zodat ze meer beschutting hebben in de winter... En als ze dan eitjes leggen, moet ik die laten liggen of is het beter als ik ze weg haal?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-28 - 18:51:08 send message to tonnl

Ik laat ze gewoon gaan, vogels broeden als ze de omstandigheden goed genoeg vinden, de temperatuur is vaak minder belangrijk.
Ik heb al een paar keer in janauari jonge zilverbekjes zien uitvliegen, gewoon buiten.

Alles goed gegaan met de zilverbekjes? happy :)

Groeten, Ton.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-03-28 - 23:57:47 send message to lZebravinkjel

Hallo Ton!
Ja het is prima gegaan met de zilverbekjes... Alleen blijkt het vogeltje met het groene ringetje een mannetje te zijn... En die zonder ring het popje. (Althans, die heb ik nog niet zien zingen). Of heb ik misschien verkeerd begrepen dat de geringde vogel de pop was?

Ze hebben het in iedergeval erg naar hun zin. Nog heel erg bedankt!


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-03-28 - 23:59:20 send message to zebraonline

Je moet toch wat voorzichtig zijn met de genoemde tropensoorten...vooral de zebravinken en meeuwen kweken tot ze erbij neervallen...


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-03-29 - 08:28:54 send message to lZebravinkjel

Bedankt voor de tip... Ik zal de meeuwtjes inderdaad in de gaten houden. Het zebravinken koppel dat ik heb kan niet broeden.
Heel vreemd eigenlijk, ik weet niet wat ze ervan weerhoudt. Ondanks dat het broer en zus is zouden ze toch wel willen broeden denk ik? Ik laat dat overigens ook niet gebeuren. Het zijn jongen uit het laatste nest van twee oude zebravinken en ze zijn genetisch niet helemaal in orde, ze hebben een kleine vergroeiing aan de snavel. (Naast het feit dat ze verwant zijn).
Verder doen ze het prima... Maar voor de kweek zijn ze niks meer waard.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede