Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding per periode Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voeding per periode
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-03-18 - 09:46:23 send message to denegon

Bij ons in de vogelvereniging is er een lezing geweest over voeding.

Er werd ook verteld dat het goed is dat er tijdens verschillende periodes verschillend gevoerd moet worden.
Deze tip kreeg ik ook van een bevriende kweker.

Ik voer mijn vogels het hele jaar door hetzelfde maar wil aankomend jaar toch deze periode kweek gaan invoeren.

mijn vragen: wat is jullie bevindingen hiermee en hoe delen jullie je tijdsbalk in?
op tijd of de conditie van de vogel en hoe voeren jullie dan.

Al vast bedankt Egon


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-03-18 - 09:56:57 send message to meyer

Dit hangt ook van de soort vogels af waar jij mee kweekt.Als je vogels bezit welke hier geen vaste broedperioden hebben zoals Afrikaanse papegaaien welke zomer en winter broeden, dan hoef je geen verschillende voedselperioden in te lassen.
Maar bij periodenbroeders is dit wel van belang en zal je de voeding in het voorjaar aan moeten passen.

Groeten Meyerwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-03-18 - 10:05:32 send message to denegon

Ik heb caiques en heb nesten gehad in de winter en deze zijn allemaal minder goed verlopen.
het kan zijn dat het de eerste nesten zijn maar echt warm was het ook niet.
Het lijkt mij het beste dat de vogels in de lente beginnen met broeden vandaar dat ik ze via de voeding wil proberen in de lente in broedconditie te krijgen.
de vogels zitten bij mij binnen maar niet verwarmt.
bedankt voor je reactie Egon


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-03-18 - 10:59:16 send message to molineti

quote
welke hier geen vaste broedperioden hebben zoals Afrikaanse papegaaien welke zomer en winter broeden


Ik heb totaal geen ervaring met afrikaanse papagaaien ,daarom deze vraag:
wil bovenstaande ook zeggen dat als deze vogels buiten gehuisvest zijn(dus onder invloed van de seizoenen)deze vogels ook zomer en winter broeden.

In hun land van herkomst zullen ze toch wel in een bepaalde vaste periode tot broeden overgaan,of is dit niet zo?

Groeten Rene


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-03-18 - 11:01:47 send message to meyer

Waar onze vogels vandaan komen is het natuurlijk veel warmer als het hier nog winter is.
Als je niet verwarmt is het daarom ook van belang dat je de broedblokken aanpast zodat deze de warmte beter vasthouden.Dubbele bodem, liefst met tusseruimte.Dikkere laag met bv.zaagsel of houthaksel.Natuurblok waar de wanden goed dik van zijn.Ik verwarm zelf ook niet en heb nooit geen problemen met het broeden in de winter.
Als jij bij jou vogels de broedperioden wil opschuiven zal je ook de broedblokken moeten verwijderen en pas terug hangen in het voorjaar.

Groeten Meyerwink ;)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2007-03-18 - 11:57:56 send message to Dennis Fr.

caique`s slapen in hun blok dus hele jaar gewoon laten hangen.en zoals je weet egon heb ik nu jongen bij 2 koppels caique`s.ik voer ook het hele jaar zelfde zaadmengsel alleen groente en fruit varieerd per seizoen.vorig jaar had ik rond juni jongen nu eerder .toen had ik ze ook binnen ook niet verwarmd of wat dan ook.bij jou denk ik echt dat het gewoon is omdat je jonge vogels hebt het was voor hun de eerste keer .hopelijk heb je de volgende keer gewoon meer geluk.

Groeten Dennis


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-03-18 - 15:47:21 send message to meyer

quote
Ik heb totaal geen ervaring met afrikaanse papagaaien ,daarom deze vraag:
wil bovenstaande ook zeggen dat als deze vogels buiten gehuisvest zijn(dus onder invloed van de seizoenen)deze vogels ook zomer en winter broeden.

In hun land van herkomst zullen ze toch wel in een bepaalde vaste periode tot broeden overgaan,of is dit niet zo?

Groeten Rene



Hoi René, ik heb mijn koppels zowel in binnenvluchten als buitenvluchten met nachthok zitten,deze worden niet verwarmt.De vogels in de buiten vluchten kunnen zomer en winter naar buiten.
-Het kweekseizoen in de vrije natuur is uitgebreid en begint vanaf juni tot December/Januari, in het noorden is dit later dan in het zuiden.
In ons kikkerlandje met heel andere temperaturen houden deze soorten toch ongeveer deze tijden aan.
Zo af en toe verschuift het wel eens maar meestal zijn de volgende nesten weer in deze perioden.

PS. jongen welke in de winter worden geboren laat ik de eerste twee weken na het uitvliegen niet in de buitenvlucht ivm de koude nachten.Jongen hebben de eerste tijd toch moeite om het invlieggat van de binnenkooi terug te vinden terwijl ze het nest blindelings terug vinden om in te slapen.

Groeten Meyerwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-03-20 - 20:21:26 send message to denegon

Ik ga in oktober toch de voeding wat kariger maken en rust periode proberen in te lassen. dit om te proberen en dan maar hopen dat het wil.
Al vast bedankt voor jullie reacties.
egon


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-03-22 - 12:16:02 send message to maikeltje

Denegon jij bent ook snel om te praten ik zou naar dennis luisteren en niet veranderen dennis kweekt er iedere jaar.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-03-22 - 17:00:51 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zorg voor goede broedblokken zodat je niet hoeft te verschuiven en je vogels zelf kunnen bepalen wanneer ze willen broeden. Als je nu je blokken laat hangen zullen je vogels echt niet wachten tot jij de voeding gaat veranderen omdat jij ze later wil laten broeden.Een broedperioden kun je makkelijker vervroegen dan verlaten.


Groeten Meyerwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-03-23 - 11:19:13 send message to denegon

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het wel zien wat er gaat gebeuren. Men zegt dat ik mijn vogels toch over voer (te veel goede dingen) dus iets minder groenvoer en kiemzaad zal wel niet erg zijn.
nogmaals bedankt en goede kweek dit jaar toegewenst


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-25 - 09:52:38 send message to denegon

Ik heb dit itum weer opgehaald omdat ik nu bezig ben met karige voeding te geven aan al mijn vogels. Ik merk wel dat de vogels zeer rustig zijn en ik hoop dat ze echt goed op sterkte komen.
Mijn caiques zitten heel veel in het blok uit te rusten. Ook de pruimekoppen zijn niet echt actief. In januari begin ik weer met kiemzaad en eivoer.

Op dit moment hebben ze 1 keer per week kiemzaad en krijgen ze alleen gewone zaden met een klein beedtje groenvoer. (ongeveer 1/3 van wat ze normaal krijgen)

Nu mijn vraag: hoe gaat het bij jullie met de winter periode. En wanneer hangen jullie de blokken weer neer.
(de zuidamerikanen hebben bij mij heel het jaar blokken)
groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede