Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gaan mijn bruinoren broeden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gaan mijn bruinoren broeden?
Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-02-27 - 20:04:26 send message to Wilma Z

happy :)Ik heb sinds anderhalve maand een koppel bruinoren. Ze hebben sinds een 3 weken veel belangstelling voor het broedblok, er liggen wat veertjes in en ze hebben wat van de wanden afgeschraapt. Vanaf het begin zijn ze ook veel met takken bezig, ze halen de bast er helemaal aflaugh :D. Mijn picta's doen dat pas sinds een anderhalve week, daarvoor haalden ze alleen de bladknoppen eraf. Sinds vorige week zien we ze ook regelmatig paren. Nou heb ik een gewoon natuurbroedblok opgehangen, en naar mijn gevoel valt er nogal veel licht in. Ik had dus niet verwacht dat ze nesteldrang zouden krijgen. Kan het zijn dat bruinoren daar toch wat minder moeilijk over doen?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-02-27 - 22:53:06 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Alle soorten Pyrrhura's knagen graag wat aan takken. knoppen, blad of bloeiwijze gaat er in de regel eerst af, dan de bast.
Sommige vogels moeten ze er eerst even aan wennen, n.l. helaas verstrekt niet iedereen dit soort bezigheden.

Belangstelling voor een blok hebben ze in principe ook allemaal, want ze slapen er het gehele jaar in. Ook hierbij weer kans dat sommige vogels er eerst aan moeten wennen, omdat ze niet bij iedereen continue over een blok kunnen beschikken.

P. frontalis is niet de moeilijkste soort om mee te kweken, maar ze houden over het algemeen niet zo van licht in het blok.

Dit betekent overigens niet dat ze donker gehuisvest moeten worden! In tegendeel zelfs.

Mogelijk kun je het blok zo plaatsen dat er zo weinig mogelijk licht in valt.

Een natuurblok kan prima funtioneren,en als deze voldoende diep is valt het met de lichtinval al gauw erg mee.

P.S. Als je daadwerkelijk een koppeltje hebt kun je gewoon verwachten dat ze op enig moment gaan broeden hoor! wink ;)
Ik zie het meestal aan het feit dat een of beide oudervogels een paar dagen overdag op het blok blijven. Meestal gaan ze in het blok wat knagen en de boel wat naar wens inrichten.

Het zal je wellicht nog verbazen wat een betrouwbare broedvogels Pyrrhura kunnen zijn en hoe ze hun jongen, met soms grote verschillen in leeftijd, zonder problemen groot kunnen brengen.

succes


Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-02-28 - 21:14:51 send message to Wilma Z

Rupicola, dank je wel voor je reactiehappy :). Ze kregen bij de vorige eigenaar inderdaad geen takken en ook geen groenvoer. Ook hadden ze daar geen broedblok. Bij mij hebben ze vanaf de 1e dag in het broedblok geslapen, maar de laatste week ben ik ze regelmatig een kwartier (en soms langer) kwijt. Ze zitten dan in het broedblok. Mijn picta's heb ik sinds nov. en die doen dat niet. Die zie ik trouwens ook nog niet paren. Dus misschien is dat dan toch een verschil tussen de soorten? Wat betreft het licht: Ze zitten buiten in een vlucht, ze hebben dus veel licht en het blok hangt ook op een lichte plaats. Het is ook niet een heel diep blok. Wel is het gat meer naar de muur gericht, dus misschien helpt dat. Als ik het goed begrijp ben jij je pyrrhura's bijna de hele dag kwijt als ze in broedconditie komen?
Ik denk dat ik maar een geschikter broedblok erbij ga hangen.

Groeten Wilma


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-02-28 - 22:27:41 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Dus misschien is dat dan toch een verschil tussen de soorten?

Over de jaren heb ik ervaringen opgedaan met diverse broedpaartjes Pyrrhura in 7 verschillende soorten.
T.a.v. het broedgedrag heb ik eigenlijk weinig noemenswaardige ondelinge verschillen kunnen ontdekken.

Ze slapen het gehele jaar op het blok.
Tegen de broedtijd verblijven ze ook overdag wat langer in het blok. (Soms beide vogels soms alleen de pop.)
Na enkele dagen komt de man weer te voorschijn zit dan op de uitkijk terwijl de pop is begonnen met broeden.

Als je ze buiten (en zonder nachtverblijf) houdt, is het wellicht aan te bevelen om aan de kant van de muur een deel van het dak lichtdicht te maken.
Onder dit 'donkere' deel kun je mooi het broedblok ophangen. Dit heft eventuele lichtinval voldoende op.

Pyrrhura's zijn voornamelijk oerwoudbewoners en houden er in de zomer ook niet zo van om in de volle zon te zitten, dus kunnen ze er dan ook mooi in de schaduw zitten. Schaduwnetten doen ook wonderen.(zie hierover eventueel ook mijn volière)

succes.



Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-03-01 - 12:55:11 send message to Wilma Z

Bedankt voor het advies. Ik zal eens kijken of ik het wat donkerder kan maken in vlucht. Ik dacht dat het misschien een verschil was tussen soorten, omdat de vorige eigenaar al zei dat zijn vogels ook overdag wel in het broedblok zitten, ook als ze niet in broedstemming zijn.

Groeten Wilma


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-03-01 - 15:32:25 send message to denegon

Het lijkt er wel op dat ze goed bezig zijn.
zuidamerikaanse papegaaien en parkieten slapen ook in het blok.
als de man de pop voert en ze treeden gaat er wel iets gebeuren dus ik denk dat je best eens een goede lente kunt krijgen. en of het donker genoeg is ja dat is per vogel verschillend. als ze veel in het blok graven (de inhoud naar buiten werken) willen ze eigenlijk wat donkerder zitten. maar uiteindelijk zullen ze het wel gaan doen denk ik.
succes groetjes egon


Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-03-01 - 21:43:11 send message to Wilma Z

Bedankt voor je reactie Egon.
Ze hebben helemaal geen materiaal in het broedblok. Ik was namelijk van plan ze in maart een beter blok te geven, maar zij lijken er anders over te denkenhappy :). Ze zijn wel bezig geweest met de wanden van hun broedblok en er liggen veertjes in. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze inderdaad toch door zetten met broeden.

Groeten Wilma


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-03-01 - 23:51:59 send message to rupicola

ik zou er wel even wat zaagsel in doen en, om je blok een beetje te sparen, een paar takken (wilg) aan de binnenkant van het blok schroeven.
Tijdens het broedproces knagen ze aan de binnenkant van het blok en als er jongen zijn komen deze daardoor steeds hoger te liggen.

Het is daarom misschien handig om rekening te houden met de hoogte van het inspectieluikje t.o.v. de bodem van het broedblok.


Pyrrhura's die overdag in het blok zitten terwijl ze niet gaan broeden, zijn in de regel niet veel gewend en doen dit dan uit angst.

Wanneer je regelmatig en rustig in de buurt van je vogels bent gaat dit vanzelf over, immers ze zijn van nature erg nieuwsgierig.

Ik heb in mijn collectie ook wel nieuwelingen gehad die bij benadering meteen in het blok verdwenen. Soms duurt het een of enkele dagen, maar soms ook wel enkele weken.
Uiteindelijk volgen ze mij na enige tijd allemaal om te kijken wat ik aan het doen ben.

P.S. Dit werkt uiteraard niet in geval ze in een afgelegen volière zitten, waar iemand om de dag even gauw van voer neerzet.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-03-02 - 05:52:28 send message to bert1974

mijn broer had afgelopen zondag het eerste ei bij de bruinoortjes.
dus ze kunnen bij jou er ook wel al aan toe zijn.

groeten bert


Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-03-02 - 19:53:12 send message to Wilma Z

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
mijn broer had afgelopen zondag het eerste ei bij de bruinoortjes.
dus ze kunnen bij jou er ook wel al aan toe zijn.

Ik denk dat ze er inderdaad aan toe zijn.


Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-03-02 - 20:00:01 send message to Wilma Z

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Pyrrhura's die overdag in het blok zitten terwijl ze niet gaan broeden, zijn in de regel niet veel gewend en doen dit dan uit angst

Ze zijn niet super bang. Het popje blijft wel op afstand, maar het mannetje komt al naar me toe om te zien wat ik voor lekkers bij me heb. Ze zitten ook alleen maar in het broedblok als ik niet buiten ben. Ze zitten dan vaak 5 tot 10 min. in het blok en komen dan even naar buiten om daarna weer naar binnen te gaan. Ik zal inderdaad maar eens wat takken aan de binnenkant vastzetten.

Groeten Wilma



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 254 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede