Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Soorten in een gemengde voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Soorten in een gemengde voliere
wilvolier
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-22 - 12:16:55 send message to wilvolier

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het bouwen van een eigen buiten voliere, in de voliere moet veel beplanting komen. Mijn vraag is daarom:
Welke vogels kunnen in een gemengde voliere en gaan dan nog broeden?
(de vogels moeten niet te veeleisend zijn qua verzorging, dus een beetje bekende soorten.
Er moeten ook kromsnavels bij zitten.
En ze mogen de beplanting niet slopen)

Ik had al een lijstje gemaakt, willen jullie commentaar en aanvullingen geven.

Kanarie`s
zebravinken
catharinaparkieten
diamantduif
chinese dwergkwartel
gouldsamaldine
japanse meeuw

Alvast heel hartelijk bedankt!!!


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2007-02-22 - 13:21:08 send message to andre22

Hallo,
Ikzelf heb nooit kanarie's gehad maar je hoort toch wel erg vaak dat ze wel de knoppen van de beplanting eten.
Je zou er ook heel goed bourkeparkieten in doen die slopen niet en zijn erg rustig is mijn ervaring.
Rijstvogels zijn ook erg geschikt en stellen weinig eisen.
Gr Andre


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2007-02-22 - 13:26:18 send message to nick vdb

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hey ,
neophema soorten en grasparkieten,slopen niet en zijn niet veeleisend
groeten nick


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-02-22 - 15:06:15 send message to hoogervorst

Hallo Wil,
Idd kanaries kunnen de beplanting slopen, maar catharina's en rijstvogels kunnen dit ook.
Zebravinken hebben de neiging om andere broedende vogels te storen en hun nesten leeg te halen of te veroveren. Qua kromsnavels zou ook ik voor neophema's gaan en als je het bij een zangkanarie houdt lijkt me dit ook geen probleem.
Hoe groot gaat je voliere worden?
Ik zou niet meer dan 2 koppels per M2 plaatsen, uitgaande van de door jouw genoemde soorten.

Succes en veel wijsheid toegewenst.
Ronald


wilvolier
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-22 - 15:18:46 send message to wilvolier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de voliere word 3 bij 2 meter en 2 meter hoog
Er komen denk ik 10 koppels in.
vertonen rijstvogels en catharina`s ook sloopgedrag of is dat zelden?
zorgen zebravinken ervoor dat er niet gebroed word of kunnen die er gewoon bij?
groeten wil


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-02-22 - 15:51:47 send message to hoogervorst

Wil,

Bij mij hebben rijstvogels en catharina's sloopgedrag getoond en idd. zebravinken kunnen ervoor zorgen dat andere soorten niet tot broeden komen. Uitzonderingen bevestigen de regel, je kan het uitproberen, misschien lukt het bij jou wel en ben ik te pessimistisch. Succes.
PS 10 koppels is idd meer dan genoeg op dit oppervlak, onder de 10 koppels reken ik dan ook de duifjes en kwartels.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-02-22 - 16:53:37 send message to tonnl

Hou er rekening mee dat zeker de zebravinken en diamantduifjes heel snel zullen gaan broeden. Heb je ook plek voor de jongen? Ik zou er zeker niet teveel vogels in doen direct.

Veel plezier met de voorbereidingen.
Ton.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-02-22 - 17:44:08 send message to chrislaevers

Wees indd voorzichtig met zebravinken. Ze nestelen in alle soorten nestkasten tot in de nestblokken bestemd voor valken. Ik ben ooit begonnen met drie koppels en ben na twee jaar tot de conclusie gekomen dat één koppel meer dan genoeg is. Grasparkieten durven ook de nesten van elkaar en van andere vogels kapot maken.
Ik zou met één koppel van een soort beginnen en dan de kat uit de boom kijken. Nadien kan je nog bijvoegen. Houd er rekening mee dat je in een gemengde volière veel minder controle hebt dan wanneer je werkt met kweekkooien of kweekvluchten. Mijn koppel diamantduifjes heeft vorig jaar vijf nesten gehad waarvan 8 jongen op stok. Jongen van de diamanten moeten ook na het voederen weggevangen worden of ze storen de volgende nest. En zo is het met alle soorten wel iets. Rijstvogeljongen bijvoorbeeld kunnen in hun puberteit ruw omgaan met zebravinkenjongen, terwijl zebravinken zonder slag of stoot een kanarie uit de nest kunnen verdrijven. Er is een hele hiërarchie vast te stellen. Overbevolking voorkomen, ruimte aanbieden en een schatting maken van hoeveel keren de volière in rep en roer te zetten om weg te vangen is primordiaal. Vooral dat laatste, want wegvangen is soms nodig voor één soort terwijl een andere soort met jongen zit of broedt. Altijd een zeer delikaat gebeuren. Veel succes!


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-02-22 - 18:03:01 send message to goulds

zou van de zebra's en jap meeuwen alleen mannen houden 100% geen nageslacht.

spitsstaart,kl cubavink,papegaaiamadines,brilvogel allemaal winterhard en makkelijk te houden


wilvolier
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-23 - 08:48:15 send message to wilvolier

kunnen binsenastrildes ook?

PS: heel hartelijk bedankt voor uw reacties


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-02-23 - 09:17:05 send message to hoogervorst

Wil,

Binsenastrildes is geen probleem, alle australische prachtvinken zouden kunnen dus binsen. mskers, ceres, goulds en bichenows maar ook papegaaiamadines zouden kunnen. De kleurenpracht van deze groep is mooier dan jap. meeuwen, rijstvogels en zebravinken. Indien je soorten vanaf het voorjaar went aan een buitenvoliere zijn ze vrijwel winterhard in de winter of het moet extreem gaan vriezen en het ligt aan de beschuuting die je voliere biedt, maar dit zijn vogels die allemaal niet moeilijk in de omgang zijn. Succes.
Ronald


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-02-23 - 10:32:54 send message to tonnl

En om je daarin wat te oriënteren is er de speciaalclub Australische prachtvinken en papegaaiamadines....
Zie: http://www.freewebs.com/sapenpa/

Succes weer,
Ton.


wilvolier
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-26 - 09:16:08 send message to wilvolier

eejj,
Als eerste bedankt iedereen voor de reacties, ik heb daardoor een beter lijst kunnen samenstellen. (denk ik)

Is de volgende samenstelling mogelijk?

2 koppeltjes rijstvogels
1 koppeltje diamantduifjes
1 koppeltje bourkse parkieten
1 koppeltje spitsstaartamadines
1 koppeltje binsenastrilde
en 3 chinese dwergkwartels


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-02-26 - 09:22:45 send message to hoogervorst

Wil,
Lijkt me geen probleem, alhoewel ik 1 koppel rijstvogels zou omruilen voor gouldamadines.

Succes


wilvolier
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-02-26 - 21:20:19 send message to wilvolier

hallo,
ja dat is inderdaad wel leuker maar ze zijn zo duursad :(. In de volgende periode kan dat natuurlijk altijd nog!
(ik zet foto`s op mijn voliere als het helemaal af is en de vogels erin zitten, dat duurt nog ongeveer 2 weken)
tips zijn nog altijd welkom!
mvg wilco


the boss
Website Member
Posts :31

Website Member
2007-02-26 - 22:47:15 send message to the boss

misschien is wildzang ook een idee, denk bv aan een span sijsjes.1 kwartel mannetje en meerdere vrouwtjes is een goed plan, alleen wat doe je met al die eieren??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede