Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoeveel lamper per m2? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hoeveel lamper per m2?
xxErwinxx
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-02-20 - 16:02:21 send message to xxErwinxx

Hallo allemaal,

Ik wil graag daglicht lampen bij mijn vogels maar.. hoe kan ik berekenen hoeveel lampen ik nodig heb om daglicht te bereiken? De kamer is 4x4x2,5 m nou ging ik uit van 2x 36 watt TL met een lumen van 2370. Maar hoe weet ik nou of dat goed is? of je nou 1 zo'n TL gebruikt in een kast of in een woonkamer dat bepaald toch zeker de hoeveelheid licht die nodig is om daglicht te krijgen? Ik kan er nergens iets over vinden op internet is hier iemand die er meer van weet?


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-02-20 - 16:15:19 send message to Pionara.nl

zit er ook een raam in die kamer waar daglicht doorheen komt?


xxErwinxx
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-02-20 - 16:23:59 send message to xxErwinxx

Ja er zitten wel gewoon ramen maar die blokkeren het UV (vitemine D) zo ver ik weet maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Maar het is wel een gewone verlichte kamer door de zon dat wel


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-02-20 - 16:53:38 send message to Rogert

TL verlichting heeft een meter bereik vanaf de lamp als het gaat om de daglichtstraling die de dieren nodig hebben om bepaalde vitamines aan te kunnen maken, Dus als je om de twee meter een lamp hangt is dat voldoende. Het licht bereik wel de grond maar daar is de straling nog geen 10 % van wat je wilt bereiken. Maar dit doet er niet toe, want de dieren zitten toch het liefst boven in de voliere en je hebt ook nog licht van buiten. En als de dieren het nodig hebben zoeken ze het echt wel op.
Als je de volieres zo plaatst dat alle dieren ook nog aan de raamzijde kunnen gaan zitten dan is dit beter dan TL verlichting. Je moet dan wel rekening houden met kou en tocht dat altijd langs ramen loopt.
Wil je de straling van je lampen optimaliseren plaats er dan reflectoren boven die het licht naar beneden kaatsen. Je ziet duidelijk verschil.
De kamer is 4 x 4 dus 4 lampen is voldoende in enkele armaturen.


xxErwinxx
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-02-20 - 23:01:06 send message to xxErwinxx

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

He geweldig bedankt voor de uitgebreide reactie happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 96 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede