Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kaketoes houden in man/man verhouding
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kaketoes houden in man/man verhouding
Eefjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-01-25 - 18:33:47 send message to Eefjuh

Kodi is nu meer dan een jaar bij ons. Hij zoekt contact met ons nog te jong popje Kera..

Kera eeft totaal geen interesses in Kodi, zeker omdat Kodi sexuele gevoelens heeft en Kera met haar bijna 4 jaar dit nog niet echt heeft.

Ik zoek een maatje voor Kodi. Ik ben bezig met het voorbereigen op een nieuwe voliere van 400cm x 90cm x 250cm (lxdxh) voliere die ik eventueel kan delen in 4 volieres.

Nu ben ik hard opzoek naar een toekomstig maatje voor Kodi. Nu zat ik eerst te denken aan een popje, maar ben daar toch op afgeknapt omdat ik de meest gruwelijke verhalen over het doodbijten en potenafknagen van de pop lees....

Ik zat zelf te denken aan een Ara severa. Heel simpel, de enige soorten die mij trekken zijn ara's en kaketoes.

Maar hoe zit het met een man man verhouding? Zijn mannen ook aggressief tegen elkaar in de broedperiode als er geen popje bijzit?

Wie heeft hiermee ervaring???


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2007-01-25 - 20:30:24 send message to mikewauters

geen idee, maar ik zou de volière niet opdelen in 4 delen maar lekker groot laten voor de vogels.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-01-25 - 21:35:48 send message to ROCIO

Beste Eefjuh.

Mannen bij elkaar zetten is levensgevaarlijk voor de vogels zou het zeker niet doen


Eefjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-01-26 - 00:12:40 send message to Eefjuh

Waarom hoor ik dan toch verhalen (van onderandere mijn kweker) die zegt dat het minder kwaad kan dan een pop en een man?

@ mikewauters
Jah! Heel goed plan! Dan weet ik tenminste zeker dat ik binnekort een kaketoe minder heb! *herhaal het zinnetje even met een sarcastische toon*

Er zit achter alles een reden, en blijkbaar komt het niet helemaal bij je over dat ik 2 kaketoes heb die niet van hetzelfde geslacht zijn. Maar aan je post te zien begrijp je ook niet veel van de broeddrang van kaketoes...........

De voliere word zo gemaakt dat hij in 4en te delen valt! Alles staat op nummer 1 voor de vogels, dus ook hun eigen veiligheid!


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-01-26 - 01:14:18 send message to ROCIO

Hoi Eefjuh.

Wat soort zijn jou kaketoe"s heb zelf witkuif moluken kleine geelkuif oranje rosé gekweekt mede re paaren van elke soort behalve de oranjekuif zijn er nooit problemen geweest dat stel oranje knipten wij een vleugel zo dat hij nog net kon vliegen tot ik het een jaar over sloeg en meneer de vrouw vermoorde ze zat net op twee eieren er zijn methodes genoeg de voornaamste is een broedblok met twee ingangen en een schot in de midden bijna tot de bodem zo kan het vrouwtje altijd naar boven als de man naar binnen komt wand de meeste ongelukken gebeuren in het blok en door het jagen naar het blok en ja het geeft geen garantie dat er niets kan gebeuren maar waarom twee mannen bij elkaar dat gaat niet goed


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-01-26 - 07:00:31 send message to bert1974

naar wat ik er van begrepen heb zijn het met name de geel en oranje kuifen die zeer agresief zijn tijdens het broedseizoen.
ik zou voor mezelf toch kiezen om een koppel bij elkaar te zetten in plaats van twee mannen.
als je een voliere hebt die groot genoeg is en je zorgt dat je meerdere invlieg gaten hebt dan kan de pop aan de man ontsnappen.
ook het broedblok kun je het beste maken met twee invlieg gaten en een tussen schot waar ze onderdoor kunnen.
de agresie komt voor al omdat de man eerder in broedstemming raakt dan de pop.
ik heb dit van iemand waar ik een paar jaar terug met gepraat heb op een beurs.
deze man had op dat moment en tiental eigen kweek goffini en geelkuif jongen bij zich.
hij had eingelijk nooit geen problemen want hij had zijn vogels per stel in een voliere van 12m bij 6m.
hier moet je natuurlijk de ruimte voor hebben.
en dat is vaak het probleem.

groeten bert


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2007-01-26 - 11:01:03 send message to mreyder

eefje: moet eerlijk zeggen dat ik je reactie op mikewauters wel heel erg lullig vind! volgens mij geeft hij je een goedbedoelde raad (waar je zelf om vraagt notabene!!) en je brandt hem volledig af! Kan me zijn opmerking heel goed voorstellen: als je die voliere in 4-en deelt, krijgen de vogels geen vlucht, maar slechts een kooi van 90 bij 100 cm! Voor vogels die er bekend om staan, dat de man agressief naar de pop kan zijn en dus veel ruimte nodig hebben, is dat mi te klein! Je zegt, dat het welzijn van de vogels voorop staat? Als dat zo is en je kunt qua ruimte oid maar een vlucht van 90 X 400 bouwen, wees dan verstandig een laat die vlucht zo groot en neem 1 koppel kakatoes. Ik weet dat dit misschien niet is wat je bedoelt, maar ik vind: je moet je vogelkeuze aanpassen aan je mogelijkheden. En niet onnodig risico lopen, omdat je zelf zo graag meer vogels wilt dan je kunt houden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-26 - 13:07:11 send message to molineti

Volgens mij is het niet in te schatten hoe de vogel zal reageren op andere kakatoe mannen.

Een handopfok oranjekuif die al geruime tijd als huiskamervogel gehouden wordt is eigenlijk geen ,,vogel,, meer te noemen .


Bij oranjekuiven die nog wel ,,vogel,,zijn zou ik het zeker niet proberen.
Dit weet ik dus vanuit ervaring(mijn oude oranjekuifman heeft een ducorpsman en een andere oranjekuifman op zijn slachtofferlijst staan)

Zoals al eerder gezegd vindt ik de totale kooi al aan de krappe kant voor 2 kakatoes(zeker de breedte)

Ik denk dat eigenaar en vogel beter af zijn als deze vogel B.V naar het NOP of ander opvangcentrum zou gaan.

daar zou de vogel buiten kunnen(wat zeer belangrijk is ,zeker voor kakatoes) in een ruime kooi en misschien wel gekoppeld kunnen worden aan een partner .

Zulke zeldzame vogels zouden eigenlijk voor de kweek ingezet moeten worden(als het nog mogelijk is temminste)

´T is maar een meningwink ;)

Groeten Rene


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-26 - 16:07:37 send message to rupicola

de reacties van mreyder en molineti geven al een aardig beeld van hoe ik over dit onderwerp denk.

De afmetingen van de huisvesting, zoals door topicstarter genoemd, zijn niet toereikend voor een geloofwaardige langdurige huisvesting voor dergelijke vogels.
Derhalve zal ik hier verder maar geen nadere omschrijving geven van een kwart van deze huisvesting!

Noot: we hebben het hier niet over de kleine soorten, maar over een witkuif en een oranjekuif.


Eefjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-01-27 - 21:23:03 send message to Eefjuh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Noot: We hebben het hier niet over kweekvogels maar over huiskamervogels.......(maar gezien niemand in het huiskamervogelforum mij een normaal antwoord kan geven zoek ik het hier maar bij verzorging op)

(duh, want als ik een buiten voliere zou hebben, waarom zou ik dan in hemelsnaam een man bij een man zetten? wink ;))

Noot erbij: ze mogen hier als ik thuis ben dagelijks los, waarnaar ik mijn hele huis heb ingericht om te kunnen klimmen klauteren en kaketoe wezen.... Hierover dan ook graag geen reacties, zonder ooit te hebben gezien hoe ze het hier hebben.


@ Rene, ik ga hier niet eens op in, mijn vogels hebben het juist slechter af bij het N.O.P. Iedereen doet maar alsof dat een hemels paradijs is, maar als je eens goed kijkt naar in welke staat de kaketoes daar verkeren, gaan alle haren op je hele lichaam overeind staan. Gezondheid gaat daar zeker niet voor! Plukkers (koppels die samen zitten en elkaar kaalplukken) Snavels die te ver zijn doorgegroeid, een molluk in een voliere samen met nog 4 witkuiven ter grootte van mijn toekomstige voliere... ga zo maar door. Meer dan afschuwelijk!!!!!




molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-27 - 22:57:37 send message to molineti

quote
(maar gezien niemand in het huiskamervogelforum mij een normaal antwoord kan geven zoek ik het hier maar bij verzorging op)



Bedoel Je het huiskamerforum van Je eigen site,of van deze site?

Ik vindt het inieder geval geen compliment voor de mensen die op jouw vragen reageren.

Op dit forum zag men iniedergeval Je huidige probleem een jaar geleden al aankomen.



Eefjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-01-27 - 23:55:29 send message to Eefjuh

Probleem? Welk probleem? Ik zie geen probleem, dus ben ik benieuwd wat jij ziet happy :)

Ik bedoel hier op de site...

Het is niet als belediging bedoelt naar de mensen die me het antwoord gaven waarop ik zat te wachten! Maar erg uitgebreid waren deze niet, vooral omdat er over andere onderwerpen werd begonnen die er niks mee te maken hebben.

Jij daarintegen komt met veronderstellingen die niet juist zijn. Oranjekuif Kodi IS geen handopfok, maar een "echte vogel", welgezegd een wildvang die door smerige handelaren in Nederland is gekomen. Nooit heeft gesnapt wat het inhield om kaketoe te wezen, en hier bij mij thuis dankzij mij en Kera met gigantisch grote stappen vooruit is gegaan! Inmiddels weet hij wat hout slopen inhoud, weet hij hoe het is een voedingsrijk dieet te krijgen en wat "douchen" inhoud en wat dat voor je veertjes betekend!

Deze vogel hoort niet thuis in het N.O.P. noch bij een kweker thuis, ten eerste omdat hij geen benul heeft hoe je vliegen moet (hij is inmiddels al een half jaar niet meer gekortwiekt, en de pogingen die hij heeft gedaan om te vliegen lukte hem niet), dus een ruime voliere heeft ook geen nut. Ten tweede is het een ventje, en zoals ik overal mag lezen, zijn het juist niet de ventjes die voor de kweek worden gezocht maar de popjes (hoe zou dat nou toch komen met kaketoe agressie??)

Desondanks wil ik hem graag een partner gunnen...........


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-01-28 - 01:07:02 send message to ROCIO

Wel heb ik ooit


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-28 - 01:23:48 send message to Pionara.nl

quote
Maar aan je post te zien begrijp je ook niet veel van de broeddrang van kaketoes...........

En jij wel zeker?!!



Eefjuh
Website Member
Posts :22

Website Member
2007-01-28 - 02:13:49 send message to Eefjuh

Niet genoeg, en daarom dat ik dus hier een topic bij kweken plaats gezien hier vAST kwekers zitten die mij er meer over kunnen vertellen!

Daar is dit forum toch voor? happy :)


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-28 - 02:19:14 send message to Pionara.nl

Dan moet je ook goedbedoelde adviezen respecteren en niet de wijsneus gaan uithangen.
Het NOp bestaat niet voor niets



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede