Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gemeente wil hobbykweker dwingen tot stoppen hobby Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gemeente wil hobbykweker dwingen tot stoppen hobby
mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-09 - 22:48:30

Een poos geleden ben ik een topic gestart hier voor een collega kweker die men vanuit de gemeente zijn papageaaienhobby zou moeten beeindigen. De kweker is zelf ook lid van rena maar kan omdat je niet weet wie er tegenwoordig mee kijken zelf niet dit topic starten. Maar leest wel mee.

Een jaar geleden begonnen de buren te klagen over geluidsoverlast. De gemeente heeft toen gemeten maar hij zat toen onder de norm. Dus daar kon men hem niet op pakken. Vervolgens kreeg hij te horen dat hij gezien de hoeveelheid vogels ( koppel ara's, paar koppels rose's, paar grijze roodstaarten , koppel goffini;s en zo een kleine 40 agra) een bedrijfsvergunning zou moet hebben terwijl hij ze puur voor de hobby heeft. In de verordering van de gemeente staat hier echter niets over omschreven. Hij moet nu een lijst bijhouden met uitgaven en evt inkomsten. Tevens geeft men hem aan dat volieres onder de vergunning vallen en jij zit met een voliere als ware een beetje boven de norm (vierkante meters)

Ook heeft de gemeente aangegeven dat ze het anders op de mileu/hinderwet vergunning willen gooien. Echter hier staat ook weinig beschreven over de eisen van deze gemeente (in de verordening). Het is zelf zo dat hij zelf een omschrijvingen moet geven wat men verstaat onder grote papegaaien.

Het lijkt er gewoon op dat de gemeente hem dus koste wat het kost gewoon wil pakken.

Nu is onze vraag wie heeft er nu ervaring met dit soort praktijken en weet waar je op en in beroep of verweer kan gaan. Wie heeft zo een vergelijkbare zaak al eens gewonnen van de gemeente.?

Henk


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2007-01-09 - 23:10:25

het enigste wat ik je kan adviseren is neem een advocaat in de arm en laat die er even naar kijken of ga even langs een wetswinkel o.i.d. je kunt best wel een zaak winnen van de gemeente daar hoef je niet bang voor te zijn het is alleen de vraag tegen welke prijs cq hoeveel euro kun/wil je er aan besteden want de advocaat van de gemeente die vind het allemaal prima die wordt toch uit de algemene pot betaalt.

ben zelf ook 10 jaar aan het rechten geweest 2 x naar de raad van staten in den haag kosten ongeveer 9.000,-- euro maar dit ging om wel of geen bedrijf mogen houden op de plek waar ik nu zit en nog steeds zit (lekker puh gemeente wink ;))mischien is het beter om in overleg te treden met de buren als dit nog mogelijk is of kijk er naar wat de verhouding is tussen buren en gemeente (vriendjespolitiek???????????????)


sat
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-01-09 - 23:34:28

lang leve de rechtsbijstandverzekering.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-01-09 - 23:42:00

Beste Henk,

Een nare zaak voor de betreffende kweker. Ik heb betreffende dit onderwerp tot 2 keer toe een lezing bijgewoond bij PS Holland te Avifauna, waar je heel wat van kan leren.
Ik wil die kweker doorverwijzen naar www.sight.nl
(Ed Goudriaan Den Haag) door hem werden de lezingen gegeven. De kosten kunnen goedkoper zijn dan een advocaat, maar de adviezen zullen beter zijn dan een advocaat ze kan geven, zeker omdat zij al meerdere landelijke zaken onder hun hoede hebben ter begeleiding.
Punt voor punt!
Het speelt al een jaar, maar heeft de kweker contact gehad met de buren en iets kunnen of willen doen om de geluidsoverlast te beperken?
Metingen door de gemeente worden gedaan onder het mom van piekmetingen, deze zijn meestal niet juist uitgevoerd, er moet op zijn minst een 24-uursmeting verricht zijn onder de juiste voorschriften en anders is een geluidsrapport niet geldig.
Er is inderdaad weinig te vinden in APV of verorderingen van gemeentes, maar zij zullen toch op basis van die verordeningen moeten bewijzen dat je in overtreding bent. dus laat ze maar op papier met de wet aankomen.
Gezien het aantal vogels geef ik de gemeente grote kans om hard te maken dat hij bedrijfsmatig bezig is, maar dit is aan het bovenomschreven ingenieursbureau om te kijken of dit echt zo is. Particulieren vallen niet onder de milieuvergunning, bedrijven wel.
Er staat ook dat de volieres met vergunning gebouwd zijn, maar dat hij toch boven de norm zit met teveel m2?
Henk,
Ik zou je collega kweker zo speodig mogelijk adviseren om met bovenstaand bureau contact op te nemen, omdat zij er verstand van hebben. De lezing van genoemde persoon is ook zeer interressant. Ik heb er heel wat van opgestken en mij maak je niet meer bang. Ik wacht voortaan lekker het geluidsrapport af en geef dit ter beoordeling aan SIGHT, kost misschien een paar honderd euro, maar zal goedkoper zijn dan zelf geluidsrapporten te gaan maken.
PS De voorzitter van PS Holland weet ook van de hoed en de rand, want hij begeleidt de zaken een beetje.
PS Ik heb hier geen reklame willen maken voor een specifiek bedrijf, maar weet naar aanleiding van de lezingen wel waar dit bedrijf over praat en welke zaken ze in onderzoek hebben. Wil je deskubdig advies, no dan weet je het nu wel denk ik.

Succes Ronald


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-09 - 23:46:20

Ronald

Alvast bedankt dat is een goed advies

Henk



jacob.koops
Website Member
Posts :18

Website Member
2007-01-10 - 00:07:22

Ik heb dezelfde problemen gehad met een ambtenaar van de gemeente. Deze kwam achter mij te wonen en wilde voliere weg hebben. Hij heeft met een brief langs de deuren gelopen om handtekeningen te krijgen. Toen heb ik de buren ook benaderd om een brief van geen bezwaar te tekenen. Ik heb van alle buren een handtekening gekregen en heb die bij de gemeente ingeleverd. Het gezeur was afgelopen en de ambtenaar is van ellende wer verhuist,want hij voekde zich niet meer thuis in de buurt.Misschien kun je met behulp van de handtekening van de buren de gemeente overtuigen dat ze geen problemen hebben met je hobby.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2007-01-10 - 09:48:52

Eén ding mag wel duidelijk zijn, zelfs zonder dat hier een paar honderd €uro voor neergeteld dient te worden.
Als de gemeente acties wil ondernemen dan is het zij zelf die hiervoor de bewijzen moet aanleveren en een zaak moet maken.
Pas als ze dit hebben gedaan kan je jezelf verdedigen. Op dit moment is er dus niets aan de hand begrijp ik.
Ze zijn voornemens en proberen alvast wat te dreigen om aan te geven dat het ze serieus is.

En voor alles werkelijk nu naar voren komt zou ik willen zeggen, zorg voor een goede rechtsbijstand verzekering.
Dit voorkomt een hoop ellende en kosten!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-01-10 - 15:32:08

quote
zorg voor een goede rechtsbijstand verzekering

Zlef heb ik twee verschillende gehad, en beide lieten mij vies in de steek toen ik aanspraak maakte op bijstand. Die hebben voor mij dan dus afgedaan. De wetswinkel is misschien een gedegen alternatief.

Daarbij staat wel vast dat als de gemeente een probleem heeft met jou zij het niet op jou kunnen afschuiven. Laat hen maar komen met de bewijslast.

Zomaar even een gedachte van mij: "Zou de mediameester Frank Visser niet iets kunnen betekenen?" "Zou het eentje zijn om de gemeente te gelasten op te houden met deze lastercampaigne?

Maar daar zou je je natuurlijk eerst gedegen over moeten informeren!

Succes in ieder geval.

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-10 - 17:31:00

Het is nu zowiezo te laat voor het afsluiten van een dergelijke verzekering: zaken mogen doorgaans nog niet spelen op het moment van afsluiten.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2007-01-10 - 18:54:31

Hallo Henk,

Een vreemd verhaal dat de gemeente vraagt om inkomsten en uitgaven voor het houden van de vogels.
Het zou kunnen dat er een bestemmingsplan geldt en de gebruiksvoorschriften van dit plan een verbod inhouden om een huis voor andere doelen dan 'wonen' te gebruiken. Dan kan een vergunning voor de voliére alsnog worden geweigerd.

Volgens mij is het verstandig om niet aan te geven dat de vogels worden verkocht en dus geen lijst bij te houden. Gewoon aangeven dat je vanaf nu besloten is om de vogels weg te geven.

Volgens mij is het verstandig om gewoon een aanvraag voor een vergunning in te dienen.

Tot slot kan ik zeggen dat de burger in het bestuursrecht veel rechtsbescherming heeft. De overheid heeft zich aan veel regels te houden, en procederen is relatief goedkoop. Je hebt in het bestuursrecht namelijk geen advocaat nodig en de rechter is verplicht om in een beroepsprocedure de burger ambtshalve aan te vullen.

Als je eventuele correspondentie van de gemeente hebt, bijvoorbeeld een besluit wil ik het graag even voor je bekijken.

Heeft de gemeente zelf ook aangegeven wat het doel is voor het beschrijven van de norm 'grote' papegaaien?


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-10 - 19:00:00

Rik

Er is geen bestemmingsplan en de gemeente is erg vaag. Weten hetzelf denk ik niet hoe ze het probleem moeten aanpakken. Ik zal je aanbod aan de collega kweker doorgeven

Henk


slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-01-10 - 21:46:12

Volgens mij is het verstandig om gewoon een aanvraag voor een vergunning in te dienen.
...............................................

slecht advies zou ik niet doen dan ga je de gemeente de macht geven.
ik werk zelf als controleur bij een overheids instelling wij verlenen ontheffingen en vergunningen, het is voor een overheids instelling makkelijker om een object te laten verwijderen waar een vergunning of ontheffing voor is afgegeven dan iets wat illegaal staat.
mijn advies volg het advies op van hawkeye wacht rustig af laat de gemeente eerst maar komen met bezwaren.
vraag hoe lang staat de voliere al kan het zijn dat de gemeente het moet gedogen wegens verjaring.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-10 - 22:15:33

quote
( koppel ara's, paar koppels rose's, paar grijze roodstaarten , koppel goffini;s en zo een kleine 40 agra)

Kan me best voorstellen dat de buren klagen. Zijn ook niet de minst luidruchtige die die bij elkaar heeft zitten.laugh :D
Nu kun jij het allemaal wel normaal vinden maar als je zelf niks om vogels geeft dan is het voor die mensen gewoon een bak herrie. Wat heeft de kweker/eigenaar zelf al gedaan om de geluidsoverlast te beperken?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2007-01-10 - 23:47:58

quote
Het is nu zowiezo te laat voor het afsluiten van een dergelijke verzekering: zaken mogen doorgaans nog niet spelen op het moment van afsluiten.


Zo lang de gemeente geen schriftelijk schrijven heeft gegeven waarin staat wat ze eisen is er wettelijk geen sprake van een dispute en kan je dus zonder problemen een verzekering afsuiten. De polis van een rechtsbijstand verzekering eist dat er in de eerste 3 maanden geen aanspraak gedaan mag worden op de verzekering.

Daarnaast is het altijd goedkoper om een verzekering te hebben hiervoor dan dat je ineens voor de kosten van advocaten of schade verhalen enz komt te staan. Als je al trammelant hebt is het volgens mij juist een voordeel als je weet dat je in ieder geval niet voor onverwachte kosten komt te staan.

In de twee gevallen waarbij wij gebruik hebben moeten maken van deze verzekering hebben wij de rechtzaken gewonnen en geen enkel probleem gehad.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-11 - 12:42:16

Okee nog steeds bedankt allemaal De rechtswinkel bemoeit zich er inmiddels ook mee.

Henk


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-01-26 - 14:28:47

Henk,

Hoe staat de zaak er nu voor?

Ronald



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede