Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Astrilden uit het nest geworpen, en nu? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Astrilden uit het nest geworpen, en nu?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-21 - 08:38:10 send message to ParkietenPeter

quote
nic
Posts :1

Ik heb purpergranaat astrildes met jongen maar ze worden zes dagen gevoerdt. Daarna worden ze met volle krop er uit gegooid. Wie heeft een idee waar dat aan kan liggen?



(voor Nic topic opgestart)


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-11-21 - 08:58:27 send message to hansbuffel

Wat geef je als voeding als er jongen zijn?
Misschien eet de man teveel levend voer zelf op waardoor hij te broedlustig is en alweer aan een nieuw nest wil beginnen. In dit het geval moet hij misschien efkes afgezonderd worden (met zicht op zijn familie!).

Leven ze nog op het moment dat ze eruit gegooid worden? Wat is de temperatuur?
In de natuur houden deze vogels na een dag of 5 hun jongen niet meer warm omdat het daar toch warm genoeg is. Als ze dit bij ons doen en het minder dan 20 graden is kunnen ze onderkoeld geraken en doodgaan. En daarna uit het nest gegooid. Met volle krop ...

Groeten,
Hans


nic
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-11-21 - 20:00:02 send message to nic

Ik voer meelwormen buffelowormen miere eieren zaad insectepate eivoer. Ik heb de man al een keer appart gezet bij de pop in een TT kooi. Maar dat ging ook niet de pop gooide er meteen 1 er uit. In het hok is het 22 graden


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-11-21 - 21:54:22 send message to goulds

zijn de oudervogels natuurbroed,pleegouderbroed,wildvang?

voert de man? zoja zet pop apart.


nic
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-11-21 - 22:04:58 send message to nic

Het is wildvang.Weet niet als de man voert hij komt wel in het nest.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-21 - 23:13:10 send message to dooren

Gooien ze de jongen eruit als ze net zijn geringd, want na 6 dagen is dat toch eigenlijk gek.

(ik heb eens een koppel goulds gehad die dit direct na het uitkomen deed)

Start de pop snel met een nieuw legsel en voer je bv een voer met een hoog eiwit gehalte dan zou dat daar aan kunnen liggen.
Gert


nic
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-11-22 - 18:20:26 send message to nic

Nee de vogels zijn dan nog niet geringt.Maar ze starten wel snel een nieuw nest. Ik maak zelf eivoer met avis dat zou misschien het probleem kunnen zijn. Als het teveel eiwit betreft.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-22 - 20:51:19 send message to dooren

Schrijf je recept van eivoer eens op, eten ze ook exclusief eivoer en laten ze de rest liggen?
Gert


nic
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-11-22 - 21:08:11 send message to nic

Twee eieren met veertig gram paneermeel twee schepjes avis en stuifmeel pollen.En ze eten uniferseel en insectepate en zaad


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-22 - 22:32:33 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit lijkt me aan de hoge kant wat eiwit gehalte betreft, 2 eieren wegen al min. 100 gram en dat op 40 gram paneermeel + nog aves en insecten.

Dit geef je waarschijnlijk al vanaf het voorjaar?

Ik zou ze geen eivoer geven met een rust pauze, hierna pas eivoer geven als er jongen zijn.
Gert



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-11-22 - 22:41:25 send message to Niltava

Op twee eieren moet je ook 60 gram doen, zoals staat aangegeven op de gebruiksaanwijzing.
Als de voeding te zwaar is kan het zijn dat de jongen door de volle krop niet meer sperren. De ouders moeten deze prikkel wel krijgen. Zo niet dan "denken" ze dat het niet goed is.
Het kan ook zijn dat de vogels in verhouding te veel tijd over hebben omdat ze het voer makkelijk kunnen verkrijgen(in tegenstelling zoals in de natuur).

Verder kan het warmte-houd-probleem mee spelen zoals genoemd.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-11-22 - 22:44:13 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

op de Aves verpakking staat :1 ei ,30 gram beschuitmeel of 40 gram gedroogd brood en 1 maatschepje Aves.

Deze verhouding zou misschien een positieve uitwerking kunnen hebbenhappy :)

MVG Rene



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-11-23 - 00:51:13 send message to tonnl

quote
Dit lijkt me aan de hoge kant wat eiwit gehalte betreft, 2 eieren wegen al min. 100 gram en dat op 40 gram paneermeel + nog aves en insecten.

Het toevoegen van eieren aan eivoer verlįįgt het eiwitgehalte, vreemd maar waar. Eiwitten en het wit van ei zijn twee verschillende zaken.
Ton.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-11-23 - 09:39:09 send message to hansbuffel

Hallo,

Stuifmeelpollen wakkeren de broeddrift aan. Misschien is dat wel het probleem.
Een ervaren exotenkweker (die jaarlijks tientallen natuurbroed granaatastrildes kweekt) wist mij eens te vertellen geen stuifmeelkorrels meer te geven zodra er jongen zijn.

Groeten,
Hans


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-11-23 - 09:51:42 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eiwit heeft een eiwitgehalte van 11%, eigeel 16%. Fabrieks-eivoeren hebben vaak een hoge eiwitgehalte.

Maar nu komt het theorische gedeelte, hoe komt dit:

Gekookte eieren bevatten veel vocht 74%, fabriekseivoer uit het pak een stuk lager, dit omdat het anders gaat gisten en bacteriėn laat groeien. (anders kunt je dit niet lang buiten de koelkast bewaren). Zonder vocht in een ei zou het eiwitgehalte rond de 50% zitten.

Vogels eten naar energiebehoefte, in water zit geen energie, te veel water ontrekt juist warmte aan het vogellichaam omdat de vloeistof de lichaamstemperatuur aanneemt en doordat het dun is sneller de darm paseert. Dus meer eten om dit energieverlies te compenseren.

Een vogel die dus een vers gekookt ei eet zal dus hiervan veel meer eten om zijn energiebehoefte te dekken. Hierdoor krijgen ze meer eiwitgrammen binnen dan een fabrieksvoer wat ook van eieren wordt gemaakt. (Maar door een lager vochtgehalte zit er meer eiwit in)

Kortom energiebehoefte bepaalt uiteindelijk de hoeveelheid opgenomen eiwitten, vogels in een koude omgeving eten dus ook meer. Hierdoor krijgen meer eiwitten binnen. (dat maakt het vak voeding zo complex)

Het is dus niet zo simpel uit te rekenen wat een vogel aan eiwitten binnen krijgt vele zaken spelen hierin een rol.
Gert


nic
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-11-23 - 18:59:44 send message to nic

Bedankt voor de reacties. Ik ga het eens probeeren. Meer paneermeel en als er jongen zijn geen stuivmeelpollen meer. Ze hebben het eerste ei weer. Dus wie weet lukt het deze keer wel.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede