Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vreemde vorm ara eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vreemde vorm ara eieren
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-11-15 - 08:39:49

Beste mensen,

onderstaande foto's zijn van eieren van een blauwgele ara. Ze zijn bijna 6 weken bebroed, ik heb ze toen maar uitgehaald omdat ik verwachtte dat ze onbevrucht waren. En ik had gelijk.
Alleen de vorm van de eieren komt me heel vreemd voor. Heeft iemand dit al eens gezien bij eigen koppels? Zou het kwaad kunnen? Of zouden het de volgende keer gewoon normale symetrische ronde eieren worden?

Ben benieuwd naar jullie mening/reactie....







Groet'n,
Dirk Jan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-15 - 08:44:52

Is dit het eerste nest?


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-11-15 - 08:48:02

Waarschijnlijk wel. Het is zeg maar een 'opvang stel' en ik geloof niet dat ze bij de vorige eigenaar wat gedaan hebben. Vogels zijn waarschijnlijk import en gesext in '98. Dus in ieder geval 8 jaar oud.

Groet'n,
Dirk Jan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-15 - 12:06:28

Vaak komt het voor dat het eerste of eerste twee nesten onbevrucht zijn maar ook dat de eieren een vreemde vorm hebben. Het is dus wat dat betreft niet zo vreemd als het idd het eerste nest is geweest.
Het volgende legsel zal in dat geval van betere kwaliteit behoren te zijn.
Eenmaal de eiproductie goed op gang is zullen zal de kwaliteit van de eieren in ieder geval beter worden.

Bij mijn blauw gele pop een aantal jaar terug kreeg ik eerst een ei zo groot als van een japans meeuwtje en een tweede in de vorm van een banaan.
Daarna heeft ze in ieder geval meerdere nesten groot gebracht. wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-15 - 12:32:53

quote
kreeg ik eerst een ei zo groot als van een japans meeuwtje en een tweede in de vorm van een banaan


Ik durf het bijna niet te vragen, Erwin....maar wat is er uit gekomen? laugh :D (foto's?)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-11-15 - 15:24:37

Er is helemaal niets uitgekomen Karel! laugh :D
Ook bij deze pop waren de eerste twee legsels onbevrucht.
Misschien doordat er geen ara man bij was en ik dienst weigerde. razz :p

Ik heb haar weggegeven toen ze einood kreeg en ik voor de derde maal naar een arts moest snellen om haar te verlossen van een ei.
Het jaar erop had ze haar eerste nest en het jaar daarop een tweede en derde nest. Daarna ben ik het spoor een beetje verloren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-15 - 15:57:25

Jammer, ik had me verheugd op een bonte vliegende banaan.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-11-15 - 16:58:16

japara of banara



smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2006-11-15 - 22:39:56

toch vind ik het eigeel niet zoals het hoort, de schijn komt bij mij boven dat het ei wel bevrucht is geweest maar in een vroeg stadium is afgestorven. Stonk hij verrot toen je het openmaakte ??


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-11-16 - 14:22:56

Nee, ei stonk niet verrot. Let wel: het ei is bijna 6 weken bebroed.... Dus misschien dat de afwijkende kleur daardoor komt.
Er is (was) ook geen onderscheid meer te maken in eigeel en eiwit, alles het zelfde met uitzondering van de dikke klont in het midden. Inhoud van het ei was wel heel vloeibaar, veel dunnen dan een vers kippeei bijvoorbeeld.

Groet'n,
Dirk Jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede