Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > oranje oogringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : oranje oogringen
ronron
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-11-10 - 14:01:31 send message to ronron

heeft iemand enig idee waarom de oogringen bij een van mijn inca mannen oranje kleurt ipv wit


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-11 - 10:29:13 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waar het de inca betreft, kan ik je niet helpen. Ik heb deze vogel nooit gehad.

In het algemeen heeft verkleuring van de (washuid van de)oogring, meestal wel een betekenis. Het zou kunnen duiden op toename van de broeddrift maar kan ook het gevolg zijn van bijv. meer caroteen in het voedsel. Je kunt voor jezelf dus bepalen of:

- Hoe oud is deze man en is deze man zich opdringeriger gaan gaan gedragen richting pop(pen)?
- Is er recent wijziging gekomen in de voedselsamenstelling, of heb je een bijzonder "tussendoortje" gegeven,zoals bijv. levend voer?
- Is de vogel van binnen naar buiten verplaatst?
- Zijn er andere wijzigingen in gedrag van de vogel die je zijn opgevallen?
- Heb je zelf iets gewijzigd behalve voeding, zoals bijv. nieuwe "buurvogels"?

Sorry dat ik je niet echt kan helpen, maar wellicht kun je iets met deze vragen.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-11-11 - 12:47:28 send message to Fonje

Een paar opmerkingen. Het is al bewezen dat voeding geen enkel effekt heeft op kleur in parkiet of papegaaiachtigen. Dit is omdat zij andere kleurstoffen(psittacines) hebben dan andere vogels zoals vb de Kanaries.
De rode kleurstoffen die in de ogen van sommige parkieten voorkomen zijn echter van nog een ander ongekend type. Bij Grasparkieten bestaat de witte irisring uit Lipiden.
Een aantal zaken die ik kan bedenken voor de verkleuring naar oranje bij de Inca zijn.
Ouderdom, recessief bont, een oogmutatie.

Peter


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-11 - 13:55:23 send message to swanny

Hallo peter
ik weet niet hoe jij aan die wijsheid komt van dat het bewezen is, maar voeding heeft wel degelijk invloed op de kleuren van papegaaien en parkieten. ik heb voornamelijk Afrikanen. als je een papegaai caroteen geeft in zijn voeding zoals rode biet, rode paprika, wortel, boerenkool enz zul je zien dat de kleur harder en dieper wordt (vooral het rood). als je in de voeding ook spirulina geeft, zal buiten het rood ook het groen harder en dieper van kleur worden en de vogels krijgen meer glans. ik heb diverse Afrkanen gezen die alleen zaad kregen en eivoer en het rood was duidelijk lichter van kleur geworden, zelf naar het oranje toe.

ik denk dat de verkleuring van de washuid meestal te maken heeft met het broedrijp worden van een vogel. ik heb zelf helaas geen inka's, maar bij mijn andere papegaaien heb ik dit verschijnsel al eerder gezien. in alle gevallen ging het om vogels die geslachtsrijp werden en dan vooral bij mannen is het goed zichtbaar
veel succes met je inka's en hopenlijk reageert ook iemand die er heeft.


birdyman
Oud Lid
Posts :53

Oud Lid
2006-11-11 - 14:14:32 send message to birdyman

Hoi wat betreft voeding denk ik dat het inderdaad geen invloed heeft op de kleur.
Zoals D van Abeele al schreef in zijn boek.
Dit is wetenschappelijk onderbouwd door mutavi door middel van verenonderzoek.
Een veer bevat psitacine de kleur van psitacine kan niet worden beinvloed door toediening van bepaalde kleurstoffen zoals in voorgaande reactie werd genoemd.
Caretoinide bij kanaries zorgt wel voor verandering van kleur.
Rood kan door kleurstof toe te dienen roder worden zoals we bij kanaries wel zien.Zoals ik het lees in zijn boek is dat de verklaring van parkieten en kanaries.
groeten nico



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-11-11 - 14:23:24 send message to Fonje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Swanny, het is wel degelijk bewezen. Bekijk volgende page, helemaal vanonder. http://www.bourkes-parakeet.nl/pg/veren.html
Lees ook over onderzoek dat gedaan is naar psittacines. http://www.birdhobbyist.com/parrotcolour/macawplumage.pdf
Voedingsmiddelen zoals rode biet, wortelen en Spirulina hebben alleen effekt op niet-parkietachtigen.
Het omgekeerde is wel waar. Zet een parkietachtige op eenzijdige voeding en zijn kleuren verbleken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-11 - 14:23:35 send message to Karel

We hebben het hier denk ik over de huid rondom het oog en niet over de veren of de iris.
Is het dan anders?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-11-11 - 14:25:13 send message to Fonje

Oei, dat heeft denk ik met ouderdom te maken. Zeker ben ik er niet van.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-12 - 09:31:57 send message to swanny

Moeilijke stof die teksten, maar je zult wel gelijk hebben. wel vreemd dat het omgekeerd wel klopt wat ik al zei en dat de kleuren verbleken bij eenzijdige voeding
Groeten


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-12 - 09:51:21 send message to Karel

Bij palmkakatoes zie je ook een verkleuring van de washuid bij het geslachtsrijp worden. Meen me te herinneren dat daar niet een pigment voor zorgt, maar de kleur daar een kwestie is van meer/minder doorbloeding.
Zou dat hier ook kunnen spelen?


ronron
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-11-12 - 18:34:08 send message to ronron

Het gaat niet om de veren maar om de huid rond de ogen. Het betreft een man van 5 jaar. Ik bezit nog 4 koppels incas van dezelfde en oudere leeftijd die dezelfde voeding krijgen. Deze vogels hebben gewoon een witte huid rond de ogen
Zou het te maken kunnen hebben met een of andere storing , de vogel heeft af en toe de neiging zich zelf wat veren uit te trekken en zich te verwonden. T lijkt alsof het oranje dan ook feller is.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-14 - 15:17:57 send message to swanny

toch een hormoon kwestie denk ik. hij heeft gewoon meer hormonen en is feller dan de andere. misschien als je iets minder kiemzaad of groente geeft waardoor de vogel minder fel wordt dat het scheelt.
is er een bepaalde tijd dat de vogel zichzelf plukt of isd het gehele jaar door?


ronron
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-11-15 - 09:35:46 send message to ronron

trekt bepaalde periodes vooral in de buurt van zn anus en onder zn vleugels en vooral dons tot in de huid vreet hij het weg
soms bijdt hij grotere veren doormidden



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede