Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > platte ontlasting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : platte ontlasting
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-25 - 21:06:28 send message to afican parrot

Bij een koppel papegaaien zit er een vogel die een waterige ontlasting heeft. Ben bij de dierenarts geweest met een ontlastingsmonster. Hij vertelde me dat hij niet iets speciaals zag buiten iets teveel gisten. Ik heb nystatine labaz gekregen om toe te dienen in het drinkwater. Een kuur van 3 weken en niets veranderd. Weet er misschien iemand wat het probleem (oorzaak) zou kunnen zijn en een oplossing?

sad :(sad :(sad :(


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-10-25 - 23:07:58 send message to meyer

Misschien te veel groentes of fruit gegeven waar veel vocht in zit. bv sla,druiven sinasappel.


Groete Meyerwink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-10-26 - 00:16:01 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Carl!
Nystatine wordt voorgeschreven bij gist en schimmelinfecties.
M.i. is wel iets aan de hand als de andere vogels nergens last van hebben.
Het is idd.ook zo zoals Meyer zegt misschien toch te zoeken bij te veel groen of fruit.De ene vogel is er wat gevoeliger voor dan de ander.
Het kan ook zijn,dat de vogel te veel grit eet.
Even geen groen of fruit geven.Misschien wat extra houtskool?
Vr.groeten van
Antoni


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-26 - 06:55:28 send message to afican parrot

Dacht ik ook van te veel fruit ofzo. Ik heb ze een tijdje enkel hun zaadmengsel gegeven maar de ontlasting bleef waterig.

Houtskool??? Voor op de bbq??laugh :D Kan je dat geven aan vogels? Nog nooit van gehoord. Wil je dit even uitleggen?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-26 - 08:03:48 send message to swanny

houtskool stukjes zitten ook wel eens door grit gemengd. houtskool absobeert en je zult dus een mindere waterige ontlasting hebben. het neemt het gevolg weg, maar niet de oorzaak. het lost dus niet echt iets op, buiten dat de ontlasting er goed of beter uitziet.
gist zorgt trouwens niet voor een waterige ontlasting. misschien kun je even vertellen over welke soort papegaaien het gaat die het hebben en hun leeftijd
MvG


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-26 - 16:34:06 send message to afican parrot

Hallo, Eric. Het gaat om een koppel meyers. Denk zelf dat het de man is die plat ontlast. Deze is 2 jaar. De pop 6. Het zijn trouwens die meyers die ik vermeld heb in het eerder topic "paring meyers".

Als ik het goed begrijp met ik gewoon een bakje gritmengeling geven? Ze krijgen eigenlik iedere dag een beetje grit door hun eivoer. Ik overdrijf wel niet hiermee omdat ik gehoord heb over verzakte magen bij vogels die overdreven veel grit opnemen.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-10-26 - 16:46:53 send message to Richard V

je kunt als je houtskool wilt toedienen dit beter apart kopen; in de dierenwinkel verkrijbaar in een vorm die bereid is voor vogels; ik gebruik het zelf voor mn prachtvinken, vooral de goulds.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-26 - 16:48:49 send message to swanny

even voorop gesteld, ik ben geen dierenarts. ik zou altijd grit geven in een bakje en nooit door het voer. ze worden zo niet verplicht te eten, maar kunnen dat doen als ze het willen.
NEE je hoeft geen grit te geven, maar houtskool zit nogal eens verwerkt in grit. ik vind dat verkeerd, maar het geeft een mooie harde ontlasting en dat zal wel de reden zijn dat fabrikanten dat doen. als je dat niet wilt kun je kiezen voor oestergrit.

als er uit mestonderzoek bij een goede dierenarts niets meer tevoorschijn komt wat de oorzaak zou kunnen zijn. klinkt het misschien raar, maar is het waarschijnlijk een hormonen kwestie. dit komt bij roodbuik papegaaien meer voor. de vogel wordt geslachtsreip en de ontlasting verandert daardoor. ik heb dat meegemaakt met mijn roodbuikman. ik ben toen vanaf de middag harrison pellets gaan geven en de ontlasting werd mooi hard en het waterige was weg. ik gaf dat 1 week lang alleen met een kale zaadmengeling. daarna en nu nog steeds geef ik het met zaad, fruit, groente, kiemzaad en eivoer en de waterige ontlasting is nog steeds weg ( al 5 maanden)

mijn advies, geef 1 week kaal zaad met in de late middag harrison. bekijk dan het resultaat en bepaal verdere strategie

ps
(er is nu een topic over harrison. ik gaf het toen en is nu in jouw geval misschien het beste. door de vezels krijgt de vogel een harde (normale) ontlasting. als een vogel veel van een pellet eet zonder vezels wordt de ontlasting dun, zeker omdat ze er vaak veel bij drinken)

succes


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-10-26 - 16:54:34 send message to Karel

Het verbaast me een beetje dat niemand eerst naar de kleur van de ontlasting vraagt (donkergroen of gifgroen).
Is de kleur geen indicator?


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-26 - 17:01:41 send message to zebraonline

Het water aanzuren met appelazijn is zeer goed tegen platte mest...


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-10-26 - 17:16:00 send message to broto

Lijkt wel een topic van dierenartsen


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-10-26 - 17:51:49 send message to Niltava

Lijkt me niet verstandig nystatine(elk medicijn overigens) te geven in combinatie met houtskool.
Dit absorbeert de nystacine(?)volgens mij(en maakt het dus onwerkzaam).


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-26 - 18:17:35 send message to afican parrot

Ik zuur mijn water 1x per week aan. Misschien mag dit wat vaker gebeuren?
Zou blauw maanzaad een oplossing kunnen bieden? Of een vitaminekuur? Ben ook aan het denken geweest via de vorige topics om harrison's te proberen. Alleen de prijs doet mij overwegen. Als dit een verbetering garandeerd is er geen discusie mogelijk, dan verschaf ik die gewoon. Heeft er nog iemand ervaring om in zo'n geval harrison's te gebruiken?
Ik heb ook gekuurd met bio-digest en proby-zyme van Orlux maar dit veranderde ook niks aan de zaak.
Is er een goed merk bekend van houtskool?


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-10-26 - 18:19:07 send message to afican parrot

Overigens is de kleur licht groen.
Dit vergeten te vermelden in vorige reactie.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-10-26 - 21:50:54 send message to dooren

Als de ontlasting licht groen is met wat wit van de aminozuren dan is het in elke geval geen kompleet verstoorde darm. (in dat geval is het vaak waterige en 1 kleur bruin)

Ik zou eens deze vogel apart zetten en opserveren of deze veel drinkt of eenzijdig eet. Dit kan ook leiden toe een dunne ontlasting.

Om zomaar naar allerlei middelen/medicamenten te grijpen heeft weinig nut als men niet precies de oorzaak kent van het probleem.
Gert




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-10-27 - 01:58:41 send message to Karel

Als het om diaree gaat dan helpt het idd wel om houtskool te geven (Bijv. Carbo Ligni van Bogena) en rijstwater.

Zoals Niltava al schrijft heeft het geen zin om medicijnen te geven terwijl je actieve kool geeft. Aquariumhouders bijvoorbeeld weten dat als je medicamenten aan het water toevoegt, er tijdelijk niet over actieve kool mag worden gefilterd omdat daardoor de medicijnen worden uitgefilterd/geneutraliseerd.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede