Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > blauwgrijze roodstaartjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2007-01-30 - 11:40:44 send message to Cardinalis

Hoihoi,

Ja! Hopelijk wel, hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen!
De jongen beginnen zelf te eten. De ouders zijn alweer bezig met het volgende nest. Het oude nest is iets naar beneden gezakt. Om te voorkomen dat deze viel heb ik het vastgemaakt. Nu zijn ze bovenop het oude nest tussen het nestkastje en het groen weer aan het bouwen. Het wordt wel de laatste ronde die ze mogen doen.
Hopelijk weer vier jongenhappy :)happy :)!

Grtz,
C


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-01-30 - 13:43:00 send message to cocobar

Waarom staat het nu al vast dat de komende ronde hun laatste zal zijn? Blijkbaar zijn de omstandigheden optimaal en hebben ze niks tekort. Als ze goed bezig zijn zou ik ze hun gang laten gaan.

Of hoe zit dat juist met het teveel vergen van het ouderkoppel? Of het overbelasten? Van welke factoren hangt dat af? Hoe kan je "meten" dat de ouders aan rust toe zijn? En verschilt dat dan niet van koppel tot koppel?


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2007-01-30 - 14:01:48 send message to markjansen

Ik denk dat het een beetje aan de eigenaar ligt. Wat die ze vogels laat doen. Ik bedoel de ene wil zo veel mogenlijk jongen(maar heeft kan dat ze popje het begeeft)en de andere doet twee nestje. En hoopt volgens seizoen na een goede rust periode op weer nestjes.

Ik laat mijn koppeltje (als ze het willen)2 nestje broeden en dan mogen ze niet meer. Dan laat ik de vogels rusten en weer op krachten komen voor de rui en volgend jaar.

Sommige vogels blijven gaan ook haal je alles weg.

Ik denk dat vooral de eigenaar/liefhebber/kweker bepaalt wat en hoeveel hij de vogels laten broeden. En wat die van ze vogels vraagt.

Mooi resultaat cardinalus en erg mooie foto's
Ik heb er dit jaar ook voor het eerst drie gekweekt


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-01-30 - 14:36:27 send message to cocobar

Maar hoe komt het dat men heeft bepaalt dat onze vogels in gevangenschap 2 of 3 broedsels mag groot brengen... Is dat afgeleid van de vogels in het wild?
En waarom brengen wilde vogels maar een beperkt aantal nestjes groot? Hangt dit niet af van de seizoenen met daaraan gekoppeld de optimale omstandigheden? En wat als die goede omstandigheden aanhouden, zoals ik nu bij ons hier een koppel wilde tortelduiven op het nest zie zitten ("putje winter")

Ik heb mij laten vertellen dat zebravinken in het wild gerust 1à2 jaar niet broeden als de omstandigheden te droog of niet ideaal zijn. Maar eens er voldoende water en voedsel aanwezig is, ze niet meer te stoppen zijn... En geldt dit dan ook voor andere soorten?

Trouwens ook proficiat met jouw kweeksucces. Ik hoop er straks ook mee te kweken happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-01-30 - 14:47:43 send message to Niltava

In de natuur gaan vogels over tot broeden als de omstandigheden goed (lijken) zijn. Dan is het voor hun de kans om jongen goed groot te brengen. Na 1 a 2(of soms 3) zijn de omstandigheden vaak minder cq. is hun eigen conditie achteruitgegaan(kinderen opbrengen is zwaar werkwink :)). Het is dus dan niet verstandig om opnieuw te beginnen.
Houd er rekening mee dat de diertjes een kans moeten grijpen als die er is, ze kunnen er de volgende keer niet zijn.

De kweker wil(meestal) graag langer van zijn koppels genieten en last een rustpauze in, ervaring heeft geleidt tot 2-3 broedsels.
Vaak vallen vogels daarna ook vrij snel in de rui.
Nogmaals, broeden vergt veel en zeker niet alleen het voeren van de jongen. Ook het broeden op zich bleek net zoveel energie te kosten als de opfok.


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2007-01-30 - 16:53:08 send message to Cardinalis

Vandaar dat we ze nog een keer laten doen. Het koppel ziet er nog even strak uit en is nog goed in conditie, net als bij het eerste legsel. Maar vanwege de pop lijkt het me beter van deze vogels niet meer te vergen dan drie nestjes. Eieren weggooien van deze soort wil je toch ook niet, als je er vrij zeker van ben dat ze bevrucht zijn!
Maar als ze zo snel weer beginnen nadat de jongen uitgevlogen zijn, wat doe je er dan aan om ze te stoppen?
Is het verminderen van het dierlijk voer (uit de vriezer) een optie?



cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-01-30 - 17:08:29 send message to cocobar

quote
Maar als ze zo snel weer beginnen nadat de jongen uitgevlogen zijn, wat doe je er dan aan om ze te stoppen?
Is het verminderen van het dierlijk voer (uit de vriezer) een optie?
Ik denk dat je beter helemaal geen insecten meer geeft aan roodstaartjes, net als het eivoer terugschroeven (1x/week is voldoende dan). Verder nestjes verwijderen en aantal lichturen verminderen...

(ps antwoorden zijn onder voorbehoud, want zelf heb ik nog geen roodstaartjes. De echte experts zullen wel aanvullen of verbeteren wink ;) )


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-01-30 - 17:09:09 send message to Niltava

Ja, en je zou ze bijvoorbeeld als de jongen zijn uitgevlogen na plusminus een week overzetten in een kale broedkooi oid. zonder nestmateriaal. Met de jongen wel te verstaan, deze zullen ze doorvoeren


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2007-01-31 - 17:16:07 send message to Cardinalis

Gaan we zeker doen, Niltava!
Bedankt voor de tips!




Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede