Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Steenmarter Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Steenmarter
123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-09-26 - 20:15:36 send message to 123

Is er iemand die ervaring heeft met een steenmarter die papegaaien heeft gedood Wat zijn meestal de kenmerken van de verwondingen
Hoe kan men ze het beste vangen ik heb een klapkooi om katten te vangen wat voor aas ???


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-26 - 20:20:26 send message to Karel

Helaas, vangen is verboden. Heeft trouwens ook weinig zin, want ik heb begrepen dat ze meestal over vele kilometers weer terug lopen naar waar je ze gevangen hebt.



Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-09-26 - 20:32:52 send message to Dennis Fr.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wat niet weet wat niet deert.

ik wist het wel als mijn vogels gedood werden.dan ging ie er wel aan.want ze komen altijd terug


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-26 - 21:11:37 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Het is inderdaad verboden om marters te vangen en al helemaal om ze te doden.

De beste manier om dit soort problemen te voorkomen is preventie, hetgeen er in dit geval op neer komt dat je voor een deugdelijke huisvesting voor je vogels moet zorgen.
Deugdelijk houdt ook in dat predatoren en ander 'ongedierte' niet de gelegenheid krijgt zich toegang tot de vogels te verschaffen.

De steenmarter is ongeveer zo groot als een kat en evenals b.v. de vos een zeer veelzijdige opportunist voor wat betreft voedselopname.
de leven van allerlei verschillende dierlijke maar ook plantaardige voedselbronnen.
Wanneer dit soort dieren de kans krijgen zich toegang te verschaffen tot b.v. vogels dan zullen ze die kans zeker niet voorbij laten gaan!

Gezien de afmetingen van de steenmarter en het feit dat vogelhouders in principe al rekening dienen te houden met het weren van veel kleinere predatoren zoals wezel en hermelijn, denk ik dat er aan huisvesting wel het een en ander valt te verbeteren.

Ik kan me goed voorstellen dat men er anders over denkt wanneer er net vogels verloren zijn gegaan, maar steenmarters zijn wel schitterend mooie en bovendien beschermde dieren, die een zeer nuttige functie vervullen t.a.v. het kort houden van kleine knaagdieren!







meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-09-26 - 21:15:04 send message to meyer

Hoi 123,

Hoe weet je dat het een Steenmarter is geweest??
Is hij in je voliére geweest of is het maar een wilde gok.
Ook papegaaien kunnen elkaar lelijk aftuigen, ik heb er gezien waar de kop was afgevreten en dat door haar eigen partner.

Groeten Meyerwink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-26 - 21:22:57 send message to rupicola

En hoewel de kans aanzienlijk veel kleiner is, natuurlijk bestaat de mogelijkheid van een boommarter ook nog.

voor het verschil moet je, zeker bij ongunstig licht of slecht weer, wel behoorlijk goed op de hoogte zijn!


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-09-26 - 22:01:59 send message to djenco

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Steenmarter aangereden door een auto.
sad :(wink ;)



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-26 - 22:28:50 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

In een soortgelijke situatie vond ik ook een exemplaar.
Met een fikse wond aan de onderkin en na enkele uren buiten westen te zijn geweest zat hij er tot mijn uiterste verbazing de volgende dag veel beter bij, waarvan op dat moment o.a. deze foto (zie mijn vorige bericht) werd gemaakt.

Ik kon deze marter binnen een week weer uitzetten nabij de vindplaats.


jim
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-09-27 - 16:45:11 send message to jim

Ik heb hier bij mijn valkparkieten bezoek gehad van 3 eierwezels,ik had er 15 valkjes inzitten
en op 14 dagen was ik er 12 kwijt.

Ik kon alles zien op de infrarood camera's,maar heb er maar eentje kunnen klissen,althans de hond toch.

Heb vanalles geprobeerd,kattenvallen,klapvallen,...
tot heden geen succes.

Ik heb daarom de houten voliere,met 3 valkjes weggedaan.
Nu maar hopen dat ze bij men papegaaien wegblijven.


In ieder geval succes met de vangst,laat iets horen als je hem of haar gevangen hebt.

Groetenhappy :)



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-09-27 - 22:01:05 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik begrijp nu uit je vraag in het topic kweek dat de vogel(s) nog in leven zijn, maar een poot missen eventueel door een Steenmarter?

Gezien het feit dat de vogels(s) nog leven en tenzij je een marter hebt gezien of verstoord tijdens de aanval, lijkt het mij zeer ONwaarschijnlijk dat dit dan het werk van een marter is geweest!


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-09-27 - 23:06:10 send message to Pionara.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor de ongelovigen hierboven en hieronderwink ;)
Zie artikel 6 op deze pagina.
http://www.papegaaienhulp.nl/H/Nieuws/frameNieuws.htm


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-09-27 - 23:06:47 send message to meyer

123 schrijft; Is er iemand die ervaring heeft met het kweken van amazonepapegaaien die een poot missen deze is afgebeten door een steenmarter

Ik neem toch aan dat je papagaaien achter stevig gaas hebt zitten om het slopen tegen te gaan.
Een steenmarter is een vleeseter en kan met zijn gebit dit gaas onmogelijk kapot krijgen. Dan zou het nog kunnen dat hij zich er onderdoor heeft gegraven,maar dan nog is het raar dat een dier wat zijn leven lang al andere dieren dood om in leven te blijven nu alleen een pootje afbijt.

Zoals ik al eerder heb vermeld, dit is eerder gedaan door zijn of haar partner of de vogels in de ren ernaast maar niet door een steenmarter.

Wat je ook denkt te vangen in je klepkooi, laat het dier in leven als je een dierenvriend bent.
Dieren doen dit puur om te overleven.
Maar ga eerst maar eens na of er wel een dier van buiten af in je ren is geweest.

Groeten Meyerwink ;)


bschepers1
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-09-27 - 23:51:30 send message to bschepers1

Dit bericht is 7 keer gewijzigd

De steenmarter is wel degelijk in staat om vogels aan te vallen en zelf te doden zonder dat hij in de voliere of nachthok kan komen , heb dit zelf ondervonden in 2004 .
Ben in die bewuste nacht 4 vogels verloren , de marter heeft door het gaas de poten van de vogels er compleet afgetrokken.
zie ook de link van Pionara


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-09-28 - 07:22:34 send message to meyer

Ik heb het gezien, maar mijn antwoord en dat van Pionara zijn er bijna gelijktijdig opgezet dus had het toen nog niet gelezen.
Ik wist niet dat het handige jongens waren dat ze de vogels langs buiten zouden kunnen pakken.
Weer wat bijgeleerd.

Groeten Meyerwink ;)



123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-09-28 - 08:47:16 send message to 123

Hallo
Bedankt voor de vele reacties
Ik ben er nu zeker van dat het een steenmarter is geweest daar deze bij mij ook aan de buitenkant van het gaas de papegaaien heeft geprobeerd om deze naar buiten heen te trekken dit was goed te zien door het grote aantal veren die aan het gaas waren achtergebleven [Helaas zijn er 3 amazones door verloren gegaan] Ik zal proberen om de marter te vangen
Indien men deze 20 km wegbrengt is er dan nog een kans dat deze terug komt


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-09-28 - 10:53:13 send message to dooren

Het beste is over een grote rivier, de maas of rijn, zodat oversteken alleen via de snelwegroute kan. (de grote/lange en drukke bruggen)

Een kleine rivier moet plaatselijke brug zal hem niet tegenhouden.

Met het bovengenoemde heb je nog een kans dat de marters wegblijven.
Gert



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede