Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginner Brotogeris-soort Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Beginner Brotogeris-soort
theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-09-25 - 10:58:49 send message to theelepeltje

Ik wil misschien een Brotogeris soort aanschaffen. Welke is een goede beginnerssoort en is goed te kweken en heeft een redelijke prijs??
Ik wil ze graag in volieres houden; is het ook mogelijk ze te combineren met andere vogels (bijv. meerdere koppels bij elkaar, of samen met bijv. pyrrhura's?)

Graag hoop ik wat tips te ontvangen happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-25 - 12:14:52 send message to tonnl

Kobaltvleugelparkieten zijn momenteel zeer bescheiden geprijsd bij Geon.
Erg leuke vogels, dol op fruit en erg actief.

kobaltvleugelparkiet (Brotogeris cyanoptera) artnr. 94025
De Kobaltvleugelparkiet komtoorspronkelijk voor in het Westelijk amazonegebied, van Zuid- Venezuela, Zuid- oost Colombia, Noord - oost Peru en oostEcuador tot Bolivia. Voorzover bekend zijn er bij de kobaltvleugelparkiet geen mutaties opgetreden. Het is een stevige, mooi gevormde vogel van Ongeveer 18 cm. Hij heeft een kort gedrongen lichaam, een korte staart en de hoofdkleur is groen. De handdekveren en de armslagpennen zijn violetblauw, evenals de handslagpennen, doch deze zijn groen gezoomd. De onderzijde van de slagpennen is blauwgroen. De Brotogeris cyanoptera wordt als nominaatvorm omschreven. Er is uiterlijk geen geslachtsonderscheid tussen man en pop. Poppen zijn meestal iets matter van kleur.

Brotogeris soorten hebben een heel gevarieerd dieet. Als basis een goed zaadmengeling voor parkieten, daarnaast vruchten en groenten. Ze houden ook erg van de bloemen van de paardebloem. Aan zaad alleen hebben ze niet voldoende.

Groeten, Ton.


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-10-25 - 15:48:22 send message to markjansen

Ik heb een koppeltje witvleugels.
Schijnt 1 van de moeilijkere soorten te wezen. Maar ik heb er dit jaar een jong meegekweekt.
Er heeft in onze vogels ooit een serie over alles soorten (8 soorten geloof ik)ingestaan. En de gene die het heeft geschreven, advetreed ook wel eens op VA, ik heb toen gemaild met hem voor meer infomatie.
Ik ben alleen weer zo bijdehand geweest om zijn email adres niet op te slaan, zal proberen het te achter halen voor je.
Ik weet niet welke soort het makkelijkst is.
De vuurvleugel en de kanarie vleugel zijn aan de prijzige kant (vond ik). De tofi of tui is het moeilijkst. Ik geloof wat tonnl bespreekt een goede vogels is om mee te beginnen. Probeer alleen een koppel te vinden wat gesexd en EK is, ik bedoel geen import (als dat nog is of was bij die vogels). O ja heb je ook nog een PM berichtje gestuurd


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2006-10-25 - 16:28:38 send message to mreyder

De Tui schijnt inderdaad een van de moeilijkste soorten te zijn, de Tovi echter is een van de soorten waar het meest mee wordt gekweekt. Ook de goudvleugel wordt redelijk gekweekt, evenals de Tirica (de grootste Brotogerissoort). Ik weet, dat enkele soorten in het verleden wel eens in kolonie gekweekt zijn, maar aan te bevelen lijkt het me niet. ik heb zelf jarenlang gekweekt met Kobaltvleugel, tovi en Goudvleugel. Heb nu alleen nog een koppeltje Tui. vind alle Brotogerissen hele leuke vogelstjes om te houden. ik hield ze in kistkooien van 1,20X0,60X0,60. de enige soort die ik zelf minder plezierig vond was de Kanarievleugel: heb hier 3 koppel van gehad. Had ze eerst per koppel apart in buitenvolieres gehuisvest, later ook nog genoemde kistkooien geprobeerd, maar mijn koppels waren ontzettend schichtige (zelfs uitgesproken wilde) vogels die als ze iemand zagen werkelijk overal tegenaan vlogen. Ook na een jaar of 2!


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-10-25 - 16:40:50 send message to broto

quote
de Tovi echter is een van de soorten waar het meest mee wordt gekweekt.


Dan kan jij me vast wel adressen geven die jongen hebben, kan ik mooi onverwant maken happy :)
Ben al bijna 2 jaar bezig om jongen onverwant te maken. Had vorig jaar 4 jongen en heb momenteel 5 jongen zitten van april.

Brotogerissen wennen zeer snel aan de eigenaar, zelfs import vogels komen naar een paar weken de zonnepitten uit de hand halen.
Van de brotogerissen zijn de witvleugel en vuurvleugels de grootste schreeuwers.
Tui is het moeilijkst te kweken, je zult daar bijna geen eigen kweek van vinden, zijn allemaal import vogels.
Trouwens er zijn zowiezo weinig kwekers die zich met de brotogerissen bezig houden, hoewel het een heel mooi vogeltje is.
Zelf heb ik nu 8 tovi's 1 koppel witvleugel en een koppel tui
Henk

Henk


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2006-10-25 - 19:29:19 send message to hoogervorst

Ik persoonlijk vindt de tuiparkiet en de kanarievleugelparkiet het mooist, deze soorten heb ik dan ook in mijn collectie. De agressie onderling valt mee in de voliere.
Ik heb nakweek vogels van de schrijver van de artikelen in OV en hoop aankomende winter de kweek te beginnen met de tui en kanarievleugel. zitten op een makkelijk menu bij van 60 procent zaad en 40 procent fruit


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2006-10-25 - 20:09:26 send message to Frans R

kan iemand mij vertellen of deze vogels erg luidruchtig zijn.Laatst zag ik tirica s maar die schreeuwden nog al erg



markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-10-25 - 21:16:19 send message to markjansen

het geluid kan wel redelijk zijn, het is niet net als een kakatoe. Maar ze kunnen een redelijk knerp geven happy :)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-10-25 - 21:40:36 send message to broto

is minder dan een aratinga, enkel het gluid van de vuurvleugel kan daar tegenop happy :)


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2006-10-25 - 21:47:38 send message to Frans R

en als je ze vergelijkt met pyrrhura sandiae ??



broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-10-25 - 21:50:11 send message to broto

Frans ze kunnen 's morgen en 's avonds wel ff tegen elkaar te keer gaan , maar dat is maar ff net als de pyrrhura's


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-10-26 - 12:49:15 send message to markjansen

ja henk heeft gelijk in de ochtend en de avond hebben de witvleugels bij mij altijd even een schreeuw/krijs moment.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 219 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede