Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koningsparkietenprobleem Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koningsparkietenprobleem
vrij
Website Member
Posts :28

Website Member
2006-09-24 - 13:33:18 send message to vrij

Mijn twee jaar oude koningsparkieten hebben zich in het vroege voorjaar voor een groot deel geplukt. Zowel de borst als de vleugels moesten het ontgelden. Ik weet een en ander aan het niet gelijktidjig broedrijp zijn van het koppel en heb het blok verwijderd. Gelukkig stopte het plukken op een gegeven moment en ik besloot de rui af te wachten. De vogel zijn inmiddels bijna door de rui. De man is parchtig rood, maar nu beginnen ze weer met plukken. Ze knabbelen steeds even op de veren voordat ze ze laten vallen. De vogels krijgen valkparkietenvoer met lijsterbes. (Konacorn) Eivoer, fruit vnl. appel, vogelgrit/mineralen en maagkiezel en hebben een sepiaschaal. Iemand een idee van de reden van het verenplukken en wat eraan te doen?


pennantrosella
Website Member
Posts :181

Website Member
2006-09-24 - 18:36:58 send message to pennantrosella

Je zou het ens kunnen proberen met dierlijke eiwitten, bij mij krijgen al mijn Australische parkieten ingevroren pinkies, ff 5 min. laten ontdooien, ze zijn er verzot op, alleen tijdens de broedtijd word het aandeel wat minder, daar ik wel meer agresiviteit heb ontdekt bij de mannen, en toen het portie minder werd was de agresiviteit ook stukken minder


tsmitje
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-09-24 - 18:43:24 send message to tsmitje

als die vogels op de schachten van de veren knabelen komen ze aminozuren tekort.
geef maar een produckt dat dit oplost en je ben er vanaf, was bij mij ook zo.een goed produckt is muta fit van orlux maar er zijn er meer. veel geluk en we horen wel hoe het afloopt.


xela
Website Member
Posts :79

Website Member
2006-09-24 - 20:01:28 send message to xela

Hoe is de huisvesting van uw koppel.
Ik wil hiermee bedoelen de grootte van de voliere overdekt of niet.
Ik weet iemand die parkieten die plukken opvangt en wat hij daar mee doet dus kan ik u misschien wel raad geven inverband met uw kooi.
Misschien zit daarwel het probleem.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-24 - 21:27:32 send message to Karel

Ik denk dat tsmitje gelijk heeft. Je kunt dit simpel oplossen door de fijngemaakte schalen van hardgekookte eieren, inclusief het klein geknipte "velletje" wat onder de schaal zit, te geven.
Dit velletje blijkt net die stoffen te bevatten waar ze naar op zoek zijn.
Je kunt het gewoon een beetje over het voer verspreiden en je zult zien dat ze het er na een tijdje beginnen uit te vissen, opeten en stoppen met plukkenhappy :)


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2006-09-24 - 22:14:14 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber,

Dat vogels plukken wil niet altijd zeggen dat ze een tekort aan eiwitten hebben, waneer vogels juist teveel eiwitten verstrekt krijgen kunnen ze ook gaan plukken.
Ook parasieten zoals b.v. vedermijten, stress of zelfs verveling kunnen de oorzaak van het plukken zijn.
Ik adviseer je dan ook om eerst goed na te gaan wat echt de oorzaak is voordat je extra eiwitten gaat verstrekken.
In de rustperiode na de rui is 2 x per week eivoer/zachtvoer verstrekken voldoende, in het voorjaar waneer de broedperiode gaat aanvangen kun je dit opvoeren naar iedere dag.
Je vogels regelmatig verse wilgentakken geven zodat ze wat meer afleiding hebben kan ook helpen tegen het plukken.

Veel succes met je vogels.

MVG

Kees de Jongh



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-09-24 - 22:30:59 send message to ParkietenPeter

Beste Kees,

het is inderdaad het beste om de oorzaak te achterhalen. Heeft het geen medische oorzaak is het al iets moeilijker op te lossen omdat dan vaak de oorzaak psychis zal zijn, echter,
quote
Ze knabbelen steeds even op de veren voordat ze ze laten vallen

Dit lijkt er dan toch sterk op dat ze iets missen en in de veren terugvinden.

Er wordt dan wel eens gezegd om knoflook aan het eten toe te voegen. Wil inderdaad soms wel eens helpen (niet altijd).
Klikt het koppel echt?
De mogelijke oorzaken zijn legio en net zo moeilijk te achterhalen.

Ik wens je succes.
wink ;) Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-24 - 22:38:38 send message to Niltava

Omdat het een niet constant probleem is zou ik niet direct aan een psychische oorzaak denken, of een kooi probleem.
Tijdens de (aanloop naar) het broeden komt het naar voren.
Daarom lijkt het me toch een probleem in de voeding. Er is schijnbaar iets nodig hiervoor. (stuifmeel- aminozuren)
Doen beide vogels het?? zo ja dan zou het ook frustratie kunnen zijn, goed blok? Afgeschermd voor naastgelegen bewoners??


vrij
Website Member
Posts :28

Website Member
2006-09-25 - 19:26:23 send message to vrij

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Zal een en ander nog eens in me om laten gaan en dan een keuze maken uit de mogelijke oplossingen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede