Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoeveel papegaaien mag men houden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoeveel papegaaien mag men houden?
hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-09-19 - 19:45:06

Een bevriende kweker heeft momenteel wat last van klagende buren. De papegaaien zouden teveel schreeuwen. Recentelijk heeft men naar aanleiding van de klachten een geluidstest uitgevoerd . Hier is uitgekomen dat hij binnen de norm blijft. Recentelijk heeft hij bezoek gehad van een ambtenaar van de milieu politie en die heeft aangegeven dat hij een bedrijfvergunning (hinderwet?)moet aanvragen omdat hij meer dan ......... papegaaien heeft. De ambtenaar kan hem echter niet vertellen bij hoeveel papegaaien dit opgaat. Tevens niet wat onder de omschrijving grote papegaaien zou vallen , ook iets wat die ambtenaar aangaf. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij aangeven waar dit wettelijk is vastgelegd.

Wat zijn ZIJN rechten???

Ik heb in de APV van onze eigen gemeente (Apeldoorn) gekeken maar hier staat niets over in. Dus wellicht zal dit per gemeemte verschillen?

Henk


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2006-09-19 - 20:16:57

Hallo Henk

Dat is per gemeente verschillend maar naar verluit gaat dit alleen op voor de geluidsoverlast en niet het aantal vogels ,Als men binnen de norm van geluidsoverlast blijft kan men hier niets aan doen,Ik heb destijds zelf moeten vragen voor onze zaak maar kreeg alleen te horen dat als alles binnen het toegestane geluids niveau blijft dan is er niets aan de hand,Wel moest de zaak binnen het bestemmingsplan voor ondernemers vallen en dit was het geval.

Als de ambtenaar aangeeft dat men een hinderwet vergunning moet aanvragen dan wordt het als bedrijfs matig gezien,en dit moet in het bestemmingsplan van de gemeente vallen,Is dit niet het geval dan heeft men geen recht van spreken en kan men er niets aan doen.

Maar nu is de vraag kan de ambtenaar aantonen dat het bedrijfsmatig is en dat er aantoonbare winst uit de ondernemening wordt gehaald .Kan hij dit niet dan wordt het puur als hobby gezien en heeft zowel de ambtenaar alswel de gemeente geen poot om op te staan .Er zijn in het verleden diverse rechtzaken geweest waarin de belasting ook aangifte had gedaan maar vele daarvan zijn geseponeerd omdat men niet kon aantonen dat men puur uit comercieel oogpunt zou handelen.

Het beste is dat jouw vriend even bij de gemeente navraag doet wat er in de algemene plaatselijke vrordening staat ,Staat hierin niets van aantal of soort dan is er niets aan de hand .Staat er wel iets in en dat er een vergunnig moet worden aangevraagd moet de gemeente wel aantonen dat het hier om een bedrijfsmatig houden gaat van hobbydieren,Zo niet dan kunnen ze niets omdat de geluidsmeting binnen de norma was.

Succes
Erik



hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-09-19 - 22:58:58

Eric alvast bedankt voor de eerste reactie


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-19 - 23:02:49

Daarnaast is het misschien slim om de buren eens uit te nodigen een kijkje te komen nemen.
In goede vrede is het een stuk prettiger wonen.

Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-09-20 - 09:49:17

Henk,

Ik ben bang dat je heir aan het verkeerde adres bent om hier info over in te winnen. Zoals al gezegd verschilt een apv per gemeente.

Zelf zou ik inderdaad aan zo'n ambtenaar vragen: "Waar staat dat? Bezorg mij hier ene kopie van." Als hij het niet op papier kan bezorgen heeft ook hij geen poot om op te staan.

Je maakt helaas maar al te vaak mee dat als zo'n ambtenaar toevallig bevriend is met je buren de obejctiviteit zoek raakt.

Het is wel goed om geluidsmetingen te laten doen zodat jij, je vriend, onderbouwt kan verdedigen, als het erop aankomt.

Klagers blijf je houden en dan is het moeilijk om tot een betere verstandhouding te komen. Succes hiermee.

wink ;) Peter


Miro
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-09-20 - 10:26:45

Hallo,Hier in belgie waar ik woon mag men maximaal twintig volwassen papegaaien houden. Ik ben dat gaan vragen in het gemeentehuisDit is de lijst:Ara's:
-genus anadorhynchus(hyacintara)
-genus ara(exclusief ara nobilis)
-genus Cyanopsitta (spix ara)
edelpapegaaien:
-genus eclectus
kaketoes:
-genus cacatua
-genus callocephalon(helmkaketoe)
-genus calyphtorhynchus(raafkaketoes)
-genus eolophus(rozékaketoe)
-genus probosciger(palmkaketoe)
exclusief nymphicus hollandicus(valkparkiet)
papegaaien:
-genus amazona(amazones)
-genus nestor(kea)
-genus psittacus(grijze roodstaarten)
Dit is de lijst die ik gekregen heb van het gemeentehuis van de soorten vogels waarvan men maximaal 20 VOLWASSEN vogels mag houden zonder vergunning.Er zijn natuurlijk ook enkele achterpoortjes bv: poicephalus soorten(kaapse papegaaien,bonte boertjes,bruinkop papegaaien,... de caiques ,enz...
Natuurlijk is het wel altijd beter om de kerk in het midden te houden en te proberen om zo weinig mogelijk problemen te hebben met de buren.
mvg


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-09-20 - 11:32:27

Toen mijn ouders zijn verhuist naar het buitengebied, en mijn vader een nieuwe voliere wilde bouwen, moest hij ook een "agrarisch" bedrijf opstarten om dit voor elkaar te krijgen.

In de vergunning die hij heeft aangevraagd moesten de precieze aantal vogels die gehouden werden per hok worden opgegeven. Zelfs de maximale lengte van de te houden vogels.

Geluidstesten zijn er gedaan. Zelfs het afval van de vogels moest beschreven worden wat daar mee werd gedaan. De hoeveelheid stront, amonniak uitstoot etc.

Eigenlijk gewoon behandeld als een normaal agrarisch bedrijf, anders geen bouwvergunning.

De reden hiervoor was dat er in het buitengebied van de gemeente niet meer mochten worden gebouwd, tenzij voor agrarische doeleinden.

De gemeente heeft mijn vader wat dat betreft goed geholpen en weg te vinden om zijn droom werkelijkheid te laten worden.

Ik zou inderdaad aanraden om eens met de juiste persoon bij de gemeente te praten. Elke gemeente heeft wel ergens iemand rondlopen die ook wil helpen, je moet hem alleen zien te vinden happy :).

Maar goed, bij mijn vader betrof het nieuwbouw, in jullie/zijn situatie betreft het een bestaande situatie, dus niet helemaal vergelijkbaar.

Al ben ik wel erg benieuwd wat daar uitkomt. Dus Henk, als je ons op de hoogte wilt houden, heel graag.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2006-09-20 - 12:24:23

Even een bericht aan Miro, ik woon ook in Belgie, het is zo dat een particulier in principe geen beperkingen heeft in het houden van papegaaien. Zo zijn er vele kwekers die meerdere veelvouden van 20 papegaaien in bezit hebben zonder enig probleem en is toegelaten.
Natuurkij rekeninghoudend met eventuele buren voor geluidsoverlast.
Als handelaar is het daarentegen anders gesteld, deze moet op het stad- gemeentehuis officiele papieren aanvragen en invullen voor de geldende milieuwetten en Vlarem I, II, of III onderverdeling vallen. Als handelaar mag je normaal niet meer dan 20 papegaaien bezitten onder vlarem I, als ze er meer willen moeten ze die aangeven en en een inrichting hebben die voldoet aan deze regelgeving volgens de volgende vlaremverplichtingen(II of III) en controles van de overheid.Ben er zeker van dat je controle krijgt, want deze worden gedaan anders krijgen ze hun vergunningen niet.
Dus als je het normaal bekijkt , een liefhebber mag een aantal houden wat hij wil, maar een handelaar valt onder deze wetgeving en moet aan deze voldoen anders krijgt hij zijn vergunning niet tot uitbating,of het nu minder dan 20 zijn of veelvouden ervan.
Hoe het in Nederland is kan ik niet zeggen , waarschijnlijk zullen er wel verschillen zijn, maar ken deze niet.
Sorry was eventjes offtopic, maar wilde dit toch eens melden.
mvg Brecht


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2006-09-20 - 16:23:24

Wat is het aantal decibels wat toegestaan is.???????????????


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-09-20 - 16:24:43

Ik heb hier in Nederland ook wel eens aantallen gehoord, onder de 30 hobbymatig , daarboven beroepsmatig.

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2006-09-20 - 16:43:16

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik ben eens gaan zoeken in de gemeentelijke verordeningen en kan niks vinden m.u.v. zaken die zich richten op overlast. Daarnaast ken ik ook een aantal kwekers in de gemeente die toch ruim boven de 30 koppels uitkomen (al is dit niet met papegaaien).

En het verdelen van vogelsoorten zoals dat in Vlaanderen gebeurt (met wel of niet maximaal 20 koppels) lijkt me in Nederland vrij lastig.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2006-09-20 - 21:26:37

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx
De enige uitspraak van de hoge raad die ik kon vinden.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2006-09-20 - 21:30:02

deze zinkopieren in de zoekbalk.

1. LJN: AN8823, Raad van State, 200302905/1


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-09-20 - 21:33:45

Brecht,hier in Belgie heb je wel degelijk een vergunning klasse 3 nodig om meer dan 20 papegaaien te houden,velen kijken er niet naar en doen maar,tot er iemand klacht indient en dan sta je met de handen in het haar.
Het is eigenlijk een gewone meldingsplicht op stad of gemeentenhuis,welke dan beslissen of je al dan niet je vergunning krijgt.
Wettelijk gezien moet je dus een vergunning klasse 3 bezitten voor meer dan 20 papegaaien.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2006-09-20 - 21:43:47

Awel het is datgene dat ik toch meld,als meer dan 20 papegaaien hebt moet je voldoen aan een klasse 3.
mvg Brecht


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-20 - 22:00:58

Henk, loop eens binnen bij een wetswinkel, is nog gratis ook.happy :)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 255 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede