Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voilerebouw vraagje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voilerebouw vraagje
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-15 - 09:03:59 send message to dun grijzeroodstaart

hallo graag zou ik jullie advies willen hebben , ik ben zelf bezig om een nachthok te bestellen , maar nu weet ik niet wat ik voor dak erop moet laten zetten !

de maker adviseerde mij een licht doorlatend dak , maar zelf zit ik te denken aan een wat donker dak en dan via tl lampen kunstof licht aan te brengen , het is voornamelijk voor grijze roodstaarten in de toekomst wil ik nog een koppel erbij nemen maar heb me eigen nog niet verdiept in de soort ik denk aan de soort kakatoe of amazone de wat moeilijkere soort om te kweken vind ik wel een uitdaging .

mvg

tim



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-15 - 09:42:27 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou er een dakraam in zetten. Daglicht is beter en mooier dan kunstlicht. Voor frisse lucht, en direct daglicht is niets zo mooi als een dakraam. Ook voor warme zomers ideaal. Daarnaast: je verbruikt ook minder energie.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-15 - 10:35:31 send message to dun grijzeroodstaart

aha ja dat is een goed idee , zelf nog niet aan gedacht .

even informeren of het mogelijk is , zal wel want het nachthok word van sandwichpanelen.

bedankt voor de 1e tip .



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-15 - 10:52:12 send message to Karel

Ik sluit me bij Johan aan, met nog als praktische opmerking dat een lichtdoorlatend dak altijd donker gemaakt kan worden (door er iets op te leggen) als dat nodig mocht zijn.
Andersom is dat natuurlijk veel moeilijkerwink ;)


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-15 - 10:57:10 send message to dun grijzeroodstaart

ja inderdaad en lichtdoorlatend werkt wel beter bij het voeren schoonmaken etc etc.

ik heb net een mailtje gestuurd naar de desbetreffende maker van de voilere , ik ga denk ik toch voor het open dakje inverband de frisse lucht die ik dan gemakelijk naar binnen kan laten .


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-15 - 14:13:45 send message to johanblok

Sandwichpanelen zijn ideaal, evenals dakramen! Zelf heb ik ook wel gehad dat ze s'ochtends in voorjaar/zomer wat al te vroeg gingen schreeuwen door lichtinval via het dakraam. Dat is heel eenvoudig op te lossen met een rolgordijn, of gewoon een dikke lap stof die je op een bepaalde tijd weer weg haalt.


dimitry
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-09-23 - 19:28:55 send message to dimitry

Hoi als je nu toch over een dak nadenkt
kijk dan eens wat je vind van een tropendak zoals de oude land rovers hadden.
Want kan me nog een topic herinneren van van de zomer over de hitte waar veel kwekers last mee hadden van de zomer.
En dan daar een dakraam in is mooi en effiecient denk ik.

Su6 met de bouw van je voiliere


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-25 - 15:41:26 send message to polflietjen

ja ik zou zeker niet voor lampen gaan, zonlicht is in mijn ogen onvervangbaar happy :)!
en het bespaard eveneens...wink ;)
ik heb al meerdere keren gelezen van kwekers die mindere resultaten boekten doordat de lampen minder goed waren,want na een bepaalde tijd verminderd de lichtkwaliteit!
groeten


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-25 - 16:44:39 send message to dun grijzeroodstaart

ja ik ben toch voor het dakraam gegaan !

zodra de voilere staat plaats ik natuurlijk foto,s , maar ik moet nog even geduld hebben want heb nog een koppel grijze dat zit te broeden .

ik hou jullie op de hoogte .


gr


tim



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-09-25 - 17:24:50 send message to meyer

Hallo Tim,

de maker adviseerde mij een licht doorlatend dak
Het nadeel van een lichtdoorlatend dak is dat je het zelfde effect krijgt als bij een plantenkas.
Als je dan nog eens zo'n zomer krijgt als dit jaar kun je de gebakke eieren onder je vogels uithalen.
Ik zou kiezen voor een goed geisoleerd dak waardoor het veel koeler blijft en een klapraam aan de voor of zijkant waardoor toch daglicht binnen kan komen en waardoor je kunt luchten, ook als het regend.
In de winter houd zo'n dak weer de warmte langer binnen omdat warmte opstijgt en dan niet zo snel door het dak verdwijnd.
Op het dak kun je altijd nog een kleine afvoerpijp
zetten waardoor je luchtstroming krijgt.

succes.
wink ;)


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-25 - 19:25:50 send message to polflietjen

ik zou dit niet doen,als het toch te warm zou worden volgende zomer is het ttoch maar een klaine moeite om en een rieten mat of dergelijke over te rollen...wink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-09-25 - 21:23:54 send message to meyer

Ik weet niet om welke maten het hier gaat,maar ik neem aan dat het hier niet gaat om formaat konijnenkooi waar je even een matje overheen gooid, aangezien er ook over kaketoes en amazone's gesproken word. Dit zijn geen vogels welke in een kistkooi thuis horen.
Als je een nieuwe kooi nog moet bouwen kun je het beter van begin af aan goed doen dan met een riete matje je vogels te stresse door het dak telkens af te dekken en bij slecht weer het matje weer te verwijderen. Dit komt vogels niet ten goede.Ik vind het een goedkope oplossing welke niet zal werken.
Maarja wie ben ik???

Groeten Meyer wink ;)


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-25 - 21:57:24 send message to dun grijzeroodstaart

hallo meyer

je hebt wel gelijk , want met deze warmte van het afgelopen jaar dan kan ik het wel schudden met de eikes .

het binnenhok word 3,25 bij 3,5 en dus elke keer een rietenmat of iets dergelijks overheen doen werkt niet echt en net wat je zegt ze schrikken dr eigen elke keer het laplazeres .

maar mijn idee was sandwichpanelen of trespa en dan een polycarbonaatdak en dan in het dakje of zijkant een redelijk groot raam dat ik open kan zetten !

gr

tim


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-09-25 - 22:14:32 send message to Fonje

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom een nachthok een lichtdoorlatend dak moet hebben. De enige plaats waar licht binnenkomt in het nachthok van mijn parkieten is het venster waar ik hen door kan bekijken.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-25 - 22:37:36 send message to dun grijzeroodstaart

volgens mij werkt het dan beter met schoonmaken,voeren , nestcontrole !

zie foto aan zo iets had ik gedacht .




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede