Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoodedparkiet met Cites??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoodedparkiet met Cites???
Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2006-08-20 - 17:50:15 send message to Tenzi

Ik weet dat Cites al een aantal keren aan bod geweest is, maar ik heb een specifieke vraag over hoodeds.

In de Uitvoeringsverordening (EG) staat onder artikel 32:

De verbodsbepalingen van artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 338/97 en de bepaling in artikel 8, lid 3, van die verordening dat ontheffingen daarvan per geval worden veleend door de afgifte van een certificaat, zijn niet van toepassing op:

a) in gevangenschap geboren en gefokte specimens van de in bijlage VIII genoemde diersoorten en de hybriden daarvan, voor zover de specimens behorend tot soorten die van een annotatie zijn voorzien, overeenkomstig artikel 36, lid 1, zijn gemerkt.


De annotatie genoemd in artikel 36 is een naadloos gesloten pootring.

Op de genoemde bijlage staat de hoodedparkiet (Psephotus dissimilis)genoemd.
Kan ik er nu van uit gaan dat ik hoodeds zonder Cites-certificaat mag houden en verhandelen?

Is er een jurist of cites-deskindige die mij hierover definitief uitsluitsel kan geven?

Voor geinteresserden, de hele tekst staat op:
http://ec.europa.eu/environment/cites/regulations/01250_nl.pdf


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-20 - 17:52:20 send message to broto

Onder bijlage A van de basisverordening vallen:

Roodkeel amazone amazona arausiaca, Geelvleugel amazone amazona barbadensis, St. Vincent amazone amazona guildingii, Keizeramazone amzona impirialis, Cuba amazone amazona leucocephala, Pracht- of roodbril amazone amzona pretrei, Roodkruin amazone amzona rhodocorytha, Tucuman amazone amzona tucumana, St. Lucia-amazone amazona versicolor, Wijnborst amazone amazona vinacea, Groenwang amazone amazona viridigenalis

(nieuw), Portoricaanse amazone amazona vittata, blauwe ara's o.a. hyacint ara anodorhynchus spp., Buffon ara ara ambigua, blauwkeel- Caninde ara ara glaucogularis, Geelvleugel ara ara macao, Illiger-ara ara maracana, Soldaten ara ara militaris, Roodoor ara ara rubrogenys, Spix's ara cyanopsitta spixii,Goud parkiet aratinga guarouba,Goffin kakatoe

cacatua goffini, Filipijnse kaketoe cacatua haematuropygia, Molukken kaketoe cacatua moluccensis, Chatham geelvoorhoofd kakariki cyanoramhus auriceps forbesi, Norfolk-eiland- kariki cyanoramphus cookii, Roodvoorhoofd kakariki cyanoramhus novaezelandia, Coxen

dubbeloogvijg parkiet cyclopsitta diopthalma coxeni, Diadeem lori eos histrio, Zeeblauwe lori

vini ultramarina (nieuw) Overige maagdelijke lori's vini spp. Nachtpapegaai geosittacus occidentalis, Oranjebuik parkiet neophema chrysogaster, Geeloor parkiet ognorhyncus icterotis, Grond parkiet pezoporus wallicus, Roodkap papegaai pionopsitta pileata, Palm kaketoe Probosciger aaterrimus, Goudschouder parkiet psephotus chrysopterygius, Hooded-

of kapparkiet psephotus dissimilis, Paradijs parkiet psephotus pulcherrimus, Echo- Mauritius parkiet psittacula echo, Blauwkeel parkiet pyrrhura cruentata, Dikbekpapegaaien rhynchopsitta spp., Kakapo-uilpapegaai strigops habroptilus.

En Nederland heeft hier aan toegevoegd de soorten:

Jamaica-zwartsnavel amazone amazona agilis, Geelsnavel amazone amazona colloria, Hispaniola amazone amazona ventralis, Hoornparkiet Eunymphicus cornutus, Goudpluim parkiet Leptopsittaca branickii, Masker parkiet prosopeia personata, Borstelkop papegaai psittrichas fulgidus, Ponapé-kerslori,

De hierna genoemde "bijlage A vogels" mag men houden en verhandelen indien deze vogels in gevangenschap zijn geboren en gekweekt en zijn voorzien van een naadloos gesloten voetring.

Tucuman amazone amazona tucumana, Hisponiola amazone amzona ventralis, Geelvleugel ara ara macao, Illiger ara ara maracana, Soldaten ara ara militaris, Roodoor ara ara rubrogenys, Goudparkiet aratinga guarouba, Goffin kaketoe cacatua goffini, Molukken kaketoe cacatua moluccensis, Hoornparkiet eunymphicus cornutus, Goudschouder parkiet psephotus chrysopterygius, Blauwkeel parkiet purrhura cruentata.

De volgende "bijlage A vogels" mag men vrij houden en verhandelen, dus ook ongeringd.

Roodvoorhoofd kakariki cyanoramphus novaezelandiae, Kap-hoodedparkiet psephotus.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2006-08-20 - 17:53:52 send message to Tenzi

Geweldig, bedankt voor je snelle reactie.


123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-08-22 - 17:40:07 send message to 123

Hallo

Sinds wanneer staan de amazona ventralis [hispanola amazone] op lijst 1


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-22 - 18:30:00 send message to molineti

sinds een jaar of 10 nietmeer,ze hebben in het verleden wel op de lijst gestaanwink ;)

mvg rene


123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-08-22 - 18:34:54 send message to 123

hallo
waarom wordt er dan vermeld dat nederland hier aan toe heeft gevoegd [zie reactie Broto]
er staat nergends ietsvermeld over deze soorten in de citesverordening


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-22 - 18:38:21 send message to Dennis Fr.

er staat ook hebben geen citus papieren nodig.maar moeten wel correct geringd zijn met vaste voetring anders mogen ze niet verhandeld worden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-22 - 18:48:10 send message to molineti



123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-08-22 - 18:50:10 send message to 123

hallo
Wil dit zeggen dat men er wel een certificaat bij moet hebben


123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-08-22 - 18:57:02 send message to 123

hallo [broto]
Ik kan nergends een vermelding over ventralis amazones vinden in de appendix


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-22 - 19:05:11 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
hallo
Wil dit zeggen dat men er wel een certificaat bij moet hebben


Nee,al in geen 10 jaar meer,ze zijn van de lijst afgevoerd

Ik weet niet waar de ljst vandaan komt,maar is volgens mij niet helemaal up to date!

MVG Rene



Als het wel zo is heb ik een paar probleemjes zittenlaugh :D


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-22 - 19:08:52 send message to Dennis Fr.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

er staat ook hebben geen citus papieren nodig.maar moeten wel correct geringd zijn met vaste voetring anders mogen ze niet verhandeld worden.

dit stuk gaat niet over citus papieren maar over ringen


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-22 - 19:17:45 send message to molineti

Quote
---------------------------------------------
De hierna genoemde "bijlage A vogels" mag men houden en verhandelen indien deze vogels in gevangenschap zijn geboren en gekweekt en zijn voorzien van een naadloos gesloten voetring.

Tucuman amazone amazona tucumana, Hisponiola amazone amzona ventralis, Geelvleugel ara ara macao, Illiger ara ara maracana, Soldaten ara ara militaris, Roodoor ara ara rubrogenys, Goudparkiet aratinga guarouba, Goffin kaketoe cacatua goffini, Molukken kaketoe cacatua moluccensis, Hoornparkiet eunymphicus cornutus, Goudschouder parkiet psephotus chrysopterygius, Blauwkeel parkiet purrhura cruentata.
-------------------------------------------------

Weet je dat zeker Dennis,volgens mij moet je voor bijna alle bovengenemde soorten cites hebben bij overdracht?

Of heb ik een hoop gemist,de laatste jaren.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-22 - 19:19:08 send message to molineti

quote
dit stuk gaat niet over citus papieren maar over ringen



OOOH,dan is het wat anders,maar wel verwarrendwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-08-22 - 20:11:22 send message to ParkietenPeter

quote
Is er een jurist of cites-deskindige die mij hierover definitief uitsluitsel kan geven?

Er zijn hier naar mijn weten inderdaad geen juristen op vogelarena. (wel enkele cites-deskundigen)
Wanneer je een juridisch correct antwoord wilt aangaande cites, zul je je te allen tijden moeten wenden tot bureau cites/laser in Dordrecht. De daar gedane uitspraken wel ook op papier bevestigd zien te krijgen. Dan sta je juridisch pas sterk, niet op uitspraken van leden van VogelArena, die hebben geen jurisprudentie.

Op: http://www.cites.org/eng/app/appendices.shtml waar de hele citeslijst te vinden is, staat de Psephotus chrysopterygius dissimilis niet op lijst 1 en hier is dan geen citesvergunning voor nodig. Dat hij niet op lijst 1 staat betekent automatisch dat hij op lijst 2 thuishoort. Hiervan dient de herkomst (of het geboren zijn in gevangenschap)dan dus wel aangetoont te kunnen worden. Door bijv. een gelsoten pootring.
Vermits de Hooded waar je het over hebt niet de Psephotus chrysopterygius dissimilis is.

happy :) Peter

ps. Bij dit soort vragen zie ik persoonlijk bij een antwoord liever de bron vermeld.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-22 - 20:24:50 send message to molineti

quote
ps. Bij dit soort vragen zie ik persoonlijk bij een antwoord liever de bron vermeld.



De bron werd toch al vermeldwink ;)

MVG Rene



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede