Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kleurmutaties Forpus. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kleurmutaties Forpus.
Ellen65
Website Member
Posts :17

Website Member
2006-08-16 - 14:40:34 send message to Ellen65

Hallo,

Wie kan mij het één & ander uitleggen qua kleurmutaties van de Forpus? Hebben inmiddels 2 Coelestis ( blauwe pop & groene man ) & er komen nog een paar bij, maar in je zoektocht vliegen de termen je om de oren ( combi; groen split fallow; pastel; blauw pastel etc. en natuurlijk de combi's hiervan shocked 8O )Om je verwardheid compleet te maken zie je ook overal 1-1 of 3-2 staan sad :( Kom misschien erg dom over, maar ben ECHT bereid om te leren razz :p Misschien weet iemand een goede site o.i.d.

Groet,
Ellen



Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-16 - 14:52:26 send message to Dennis Fr.

http://www.forpussenclub.nl/

hier staat de begin info wel zo`n beetje op ik denk en weet wel zeker dat anderen je wat kunnen vertellen over de erfelijkheids leer kan vertellen.ik weet er nog niet zoveel vanaf.net als jij ben ik me nu er ook een beetje in aan het verdiepen dus ook ik ben wel benieuwd.

Groeten Dennis


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-08-16 - 14:55:23 send message to Richard V

Hoi Ellen

Wat betreft de notieties; Dat is gebruikelijk in de vogelwereld om aan te geven om hoeveel vogels van welk geslacht het gaat. Voor de streep staan de mannen, na de streep de poppen.

Voorbeelden:
2-3 betekent 2 mannen 3 poppen
0-1 betekent geen mannen, 1 pop.

je ziet ook wel eens bijvoorbeeld 0-0-3, dan gaat het om 3 vogels waarvan het geslacht niet is vastgesteld, meestal jonge vogels



Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-08-16 - 15:00:33 send message to Richard V

wat betreft de kleuren van forpussen; er zij er inmiddels heel wat. Ik beperk me tot de forpus coelestis, dan zijn er de kleuren:

Groen (wildkleur)
Blauw
Fallow
Blauwfallow
Pastel
Blauwpastel
Amerikaans Geel (ook groen overgoten genoemd)
Amerikaans Wit (ook blauw overgoten genoemd)
Grijs
Slaty
Bont (deze laatse 2 meestal in combi met groen of blauw)
Albino
Lutino

Waarschijnlijk is deze lijst niet volledig

Groen split fallow betekent dat het een groene vogel betreft die fallow kan vererven.

het voert hiet te ver om op de verervingsleer uit te leggen.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-16 - 17:41:59 send message to broto

bij de forpussen is het nog makkelijk , kwa vererving, bijna alle kleuren vererven recessief,
dat wil zeggen , het koopel wat je al heb blauw x groen, geeft allemaal jongen die groen zijn, maar alle jongen zijn dan split voor blauw, of misschien is de groene wel split voor blauw, dan kunnen er blauwen , zowel mannen als poppen uit komen , maar ook groenen, deze zijn dan wel allemaal split voor blauw.
Ook kan je de blauwen paren aan pastel, fallow en lutino, bijna alles is mogelijk, zet echter nooit als koppel 2 blauwen of 2 vogels met rode ogen .
Als je vragen hebt , vraag gerust, ant woord krijg je altijd

Henk



Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-08-17 - 09:50:01 send message to Richard V

Henk, 2 roodogen niet met elkaar is me bekend, maar waarom geen 2 blauwen met elkaar?


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-17 - 09:53:12 send message to Dennis Fr.

blauw is net als bij witten , krijgen een te kort aan vit A.dus je krijgt zwakke vogels.

Dit heeft henk mij pas geleden uitgelegt.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2006-08-17 - 10:37:24 send message to Richard V

thanks; ze heb ik weer wat geleerd terwijl ik al vele jaren forpussen heb in verschillende mutaties (-:


Ellen65
Website Member
Posts :17

Website Member
2006-08-17 - 17:58:17 send message to Ellen65

THANX.........allemaal happy :)happy :)

Telkens lees ik weer vol verbazing jullie tips & geniet hier met volle teugen van. Het enthousiasme straalt er gewoon van af. Bezoek tegenwoordig dagelijks deze site & geloof me......hoe meer ik me verdiep in het wel en wee van de Forpus, hoe meer dingen me duidelijk worden. Doordat wij inmiddels 2 jonge vogels hebben uitgezocht bij een kweker voor onze kamervoliere kom je ook in contact met andere vogels. Weet inmiddels dat de Forpus een "slag apart" is, maar wie kan ons vertellen welke vogels hier evt. bij geplaatst kunnen worden?

Groet,
Ellen


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2006-08-17 - 19:38:27 send message to weggy

Ik heb in 1 van mijn buitenvluchten waar ik mannen en poppen in aparte vluchten heb citroenparkieten (ook mannen) zitten. Dit gaat nog altijd goed. Bij een koppel broedrijpe forpussen zou ik echter niets zetten of het moest in een grote voliere zijn misschien.

Gr; Herman


harry68
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-10-25 - 00:49:08 send message to harry68

Hallo ik heb een jonge forpus die helemaal grijs is,alleen de buik is iets blauw.Verder heeft hij rode ogen wie kan mij vertellen wat voor soort dit is. Groeten Harry


harry68
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-10-25 - 00:55:09 send message to harry68

Hallo,
Ik heb één koppel blauwe forpus die dit jaar 3 nestjes hebben grootgebracht met samen 17 jongen.
Maar hoeveel nestjes is normaal en goed voor de vogels????
Groeten Harry



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede