Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lijnteeld Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Lijnteeld
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-08-09 - 20:20:45 send message to Daniel

Kan iemand me lijnteeld uitleggen en hoe dit inteeld voorkomt (want hetgeen wat me nu duidelijk is versmald het nog enorm de genetische diversiteit)


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-08-09 - 21:59:44 send message to blg

Wat is lijnteelt?
Lijnteelt is het bewust kruisen van dieren die via voorouders aan elkaar verwant zijn.

Voorbeelden van lijnteelt zijn kruisingen als:
1. betbetovergrootmoeder x betbetovergrootvader
2. betovergrootmoeder
3. overgrootmoeder
4. grootmoeder
5.moeder
6.dochter
De dochter is verwant met haar betbetovergrootvader in de 6e graad. Als zij zou paren met haar betbetovergrootvader (of alles wat daarboven zit) spreekt men over lijnteelt.
B.v. je hebt een super man en die paar je met de dochter om de eigenschappen vast te leggen, er komen nog betere vogels uit en je gaat verder.
Anders om kan natuurlijk ook pop x zoon, kleinzoon, enz.



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-08-09 - 23:18:28 send message to Daniel

In hoeverre kan je lijnteeld toepassen zonder de schadelijke gevolgen van inteeld naar voren komen? Want ik kreeg vandaag een voorbeeld van iemand die al generaties met verwante vogels kweekte.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-08-09 - 23:58:01 send message to BZB

Het verschil tussen lijnenteelt en inteelt is mijns inziens dat men bij lijnenteelt bewust kiest.

Hierbij gaat men ervan uit dat er geen verborgen gebreken aanwezig zijn die zich door de lijnenteelt zullen openbaren. Immers een recessieve factor treedt pas op de voorgrond indien beide ouders hier minimaal split voor zijn. Bij lijnenteelt hoopt men goede recesieve factoren vast te leggen.
Bij inteeld hoopt men slechte recessieve eigenschappen (verborgen gebreken) te voorkomen.

Een risicovolle onderneming dus welke alleen toe te passen is als je al minimaal 5 voorgaande generaties van de vogels hebt gekend.

Zo denk ik er tenminste over op basis van mijn theoretische biotechnologische achtergrond.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede