Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Houden van vogels in een ruime kelder Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Houden van vogels in een ruime kelder
michelguyo
Website Member
Posts :9

Website Member
2006-08-03 - 19:02:01 send message to michelguyo

Zijn er mensen die ervaring hebben met het houden van amazones en kleinere ara's in een goed verluchte kelder? Welke voorzieningen worden daarbij genomen? Voorlopig is dit enkel een overweging. Wil zeker zijn dat de vogels het goed hebben. Alvast bedankt voor opbouwende reacties.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-08-03 - 19:14:33 send message to Rogert

Hoi,

Iedereen heeft zijn en haar normen en waarden. Vogels worden in de meest slechte omgevingen gehuisvest en soms kweken deze als de beste.
Dit is een keuze die je zelf maakt. Ikzelf ben van mening dat als de vogels buiten gehuisvest worden met een goed nachthok je veel meer profeit hebt van je dieren. Een buitenverblijf heeft zoveel meer voordelen dan nadelen als: de dieren krijgen daglicht (wat erg belangrijk is), de luchtvochtigheid is beter, je kan een voliere beplanten, ze kunnen heerlijk douchen in de regen, het verblijf is makkelijker te harken, de fokresultaten zullen beter zijn, het hele welzijn van het dier is bij deze beter.
In een kelder is het donker (zelfs goede daglichtlampen kunnen dit niet compenseren), altijd vochtig, mogelijk meer lawaai van bovenuit (kan voor de vogels tress opleveren), meer schoonmaakwerkzaamheden, je moet de dieren meer verrijken.
Als ik een conclusie voor je mag trekken zou ik het niet doen. Op den duur gaat het je tegen staan als je om dieren geeft.

Succes met je keuze


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-03 - 19:19:24 send message to zebraonline

Ik kweek al 3 jaar vogels in een kelder...maar dan wel zebravinken...

Voordeel is dat de temperatuur ed... stabiel blijft maar nadeel is dat je het nooit echt proper krijgt...er blijft ondanks een ventilator die verschillende keer/u de lucht ververst steeds stof ed...achter...je kan niet eens de ramen en/of deuren openzetten om eens alles goed te ontluchten...
Nog een nadeel dat ik had : dit jaar viel de elektriciteit een paar keer uit zodat de vogels urenlang opeens in het duister zaten midden de dag...heeft mij veel jongen gekost...

Bovendien krijgen de vogels nooit de zon en buitenlucht wat na een aantal jaar nadelig werd(mijn persoonlijke ondervinding)...

Volgende week verhuis ik en kunnen ze weg uit de kelder...en ik ben er zeker van dat ze er wel zullen bij varen...

Naar mijn ervaring : niet doen en als je het toch doet dan ze daar tijdelijk plaatsen om te overwinteren bv...


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-08-04 - 12:37:31 send message to Chow

Ik kan mij voorstellen dat mits de kelder qua klimaat goed beheerst wordt je deze uiteraard wel kunt gebruiken in het kweekseizoen. Ik zou de vogels echter wel een fors deel van het jaar ook buiten laten.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-04 - 13:36:38 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik zou de vogels echter wel een fors deel van het jaar ook buiten laten.



Met de soorten die Michelguyo wil gaan houden is dit niet mogelijk,verplaatsen van deze vogelsoorten leidt tot stress en is zeker niet bevordelijk voor de kweek.

Voor de rest ben ik het volledig met het antwoord van Rogert eenswink ;)

MVG Rene


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-04 - 17:01:59 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben het volledig met Rogert eens, maar de volgende opmerking geeft toch te denken:

quote
Vogels worden in de meest slechte omgevingen gehuisvest en soms kweken deze als de beste.



Dit heb ik ook meerdere malen gezien en vraag me ondertussen steeds vaker af wat dan wel een slechte omgeving is. Slecht in onze ogen?

Als sommigen in hele kleine volieres zo goed kweken, is een hele kleine voliere dan nog wel slecht te noemen?

Als iemand zijn hokken nooit schoonmaakt en tegelijk nooit ziektes of ongedierte heeft en volop prachtige sterke jongen kweekt, doet hij het dan slecht?

Als je zebravinken koopt bij een super-steriele kweker en ze gaan bij jou binnen een week dood, is die kweker dan wel zo goed bezig?

Zomaar wat praktijkgevallen....happy :)




Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-08-04 - 18:53:20 send message to Pionara.nl

Zie PM.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-04 - 21:43:19 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Zomaar wat praktijkgevallen....



Je zou inieder geval de factor tijd erbij moeten betrekken.

Vogels voor een korte tijd goed in conditie houden,of een enkele jaren goed mee kweken lukt vaak de meeste wel in wat voor huisvesting dan ook.

maar om dit op langere termijn goed te doen moet je aan huisvesting,voeding en hygiene toch vaak wat meer eisen stellenwink ;) Gelukkighappy :)

MVG Rene


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-08-04 - 22:19:34 send message to Wickingh

quote
Zie PM.



Altijd prettig te horen dat men kennis wil delen,

mvg Frank


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-08-05 - 00:48:33 send message to MrandMrsSwift

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het hoeft niet per definitie slecht te zijn, mits je je TL-buizen hebt (en deze elk jaar vervangt; voor de aanmaak van vit. D die nodig is), elke dag dezelfde aantal uren licht, zorgt voor goede vertilatie, goede huisvesting, schoonhouden van kooien en ruimtes enz. Dan zit er opzich toch weinig verschil in met het houden van vogels in huis/schuur. Maar toch het blijft toch nét ff anders, onnatuurlijker, dan in een voliere met buitenverblijf. Dat is gewoon zo. Echt daglicht is anders dan kunstlicht, hoe goed het kunstlicht ook nagemaakt is. En echte frisse lucht is wat anders dan gefilterde lucht in dezelfde ruimte.

En wat bepaald stress-soorten.
Daar is tegenwoordig wel wat voor, qua supplement. Als het daar van af moet hangen dan moeten we bij een zieke vogels de VA aan huis laten komen i.p.v. met ons 'goede gedrag' naar de VA. Want een stressgevoelige vogel die ziek is (en dus minder weerstand) is nóg gevoeliger.



Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-08-05 - 02:11:03 send message to Chow

Als je vogels in een kelder kweekt en ze niet buiten laat omdat ze dan niet meer goed kweken moet je jezelf toch serieus afvragen of je die vogels wel moet houden. Een grasje kun je in een broedkooi stoppen en na de kweek lekker laten vliegen. Moeten papegaaien dan altijd maar in een hokje zitten omdat ze bij verhuizen van de leg raken?? Als je geen ruimte hebt begin er dan gewoon niet aan. Kies dan een andere soort die je wel kan switchen van kweekomgeving naar lekker de ruimte.


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-08-05 - 11:58:49 send message to hdra

Ik ken iemand die kweekt al jaren lang 9 zij hele kwekers leven) Ara's in een zeer grote kelder. Heeft een optimaal luchtzuiveringssysteem en een perfecte verlichting. Hij kweekt al jaren en heeft veel jongen. Vogels zien er toppie uit en hebben het zo te zien heel goed naar de zin. Er zitten vogels bij die al dik achter de 20 jaar zijn.
Vogels worden regelmatig onderzocht en zijn in een top conditie.

Mij hoor je niet zeggen dat dit ideaal is. Maar mij hoor je ook niet zeggen dat het niet kan. Dit wijst deze praktijk wel uit.

Henk


michelguyo
Website Member
Posts :9

Website Member
2006-08-05 - 16:06:53 send message to michelguyo

Ik bedank alvast iedereen voor zijn/haar reactie. De "kelderoplossing" is zeker niet diegene die elke rechtgeaarde liefhebber zou vooropstellen. Als men echter geen andere mogelijkheid heeft (bv. stedenbouwkundige beperkingen om volières te bouwen ) dan wordt het wel een optie. Het komt er evenwel op aan het goed willen doen. Daarom graag nog reacties van mensen die er effectief ervaring mee hebben.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-05 - 16:22:02 send message to zebraonline

Bij mij was het ook dat of niks waar ik momenteel nog woon...


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-06 - 00:27:24 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-08-06 - 00:44:25 send message to MrandMrsSwift

Ik praat niks goed hoor.

Ik zet aan alleen iets neer..
Hoe ik er tegenaan kijk.

De meesten proberen het zo goed mogelijk te doen en toch op hun eigen manier. En de 1 vindt dat beter en de ander zo. Dat is altijd en met alles zo.

En dat een koppel goed kweekt, goed in hun veren zit, nooit ziek is en voor sterke jongen zorgt.. Wil wel zeggen dat ze zich 'ok' voelen, maar wil niet zeggen dat het niet beter kan.
In mijn ogen kan het altijd beter, zelfs als je denkt dat je het al super hebt kan het altijd nóg weer beter. Zo blijft er altijd iets. En de een verbeterd het elke keer en de ander blijft bij de manier waarvan diegene vindt dat het goed is. En in de manier van goed vinden blijft toch altijd een verschil.

Zoveel mensen zoveel wensen (manieren van doen en laten).

Toch vind ik los van dit dat iets wat niet aan de verwachtingen of denkvermogen van een ander is, niet per definitie meteen domweg gezegd 'slecht' is.

Want als jet het dan goed wil doen..
En je hebt bijv. 10 bij 5 meter aan tuin dan moet je een voliere van 10 bij 5 maken incl. nachthok en zelfs de zomerdag binnen blijven zitten. Om het ook maar domweg te zeggen. Want dan moet je ze echt alle ruimte geven die je ze kunt geven. En zo werkt het niet.
Sommige hier (ook van 14 jr) die wonen op een boerderij met minimaal een half weiland aan tuin. En hebben op de helft van de grond volieres. Niet iedereen bezit over zoveel grond. En ok als je maar 1 bij 1 meter hebt, moet je gewoon geen ara-soorten gaan kweken. Want daar heb je gewoon de ruimte niet voor. Dan eerder een koppel tropen. Dat is logisch.

Maar hoe een vogel in zijn veren is en hoe zijn levensindruk is zegt erg veel over de ruimte van de huisvesting. En ook al staan er maten in de boeken en je kan ze dat niet geven maar wel wat minder en ze doen het er super op, waarom is het dan meteen slecht. Zolang het dier zich toch super voelt en er blij mee is, zie ik geen probleem. Ik zou bij wijze van ook wel een villa willen, maar kan in een kleiner huis ook wel gelukkig zijn. En dit klinkt misschien ook wel zwart/wit, maar ik word soms ook wel een beetje moe van hoe sommigen denken over GOED of SLECHT, sommigen weten niet (meer) wat er tussen in lijkt te zitten.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 213 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede