Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > warmte Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : warmte
menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-07-19 - 20:12:52 send message to menno

hallo ik heb pas geleden mijn tuinhuis als vogelhuis omgebouwd. heb er mijn grijze en amazones in verhuisd maar met deze warme dagen loopt de temperatuur op tot 35 graden en meer
ik heb er al een ventilator voor de ingang geplaatst maar het scheelt niet veel
ik besproei de vogels meerdere malen per dag
en maak de ventilater dan ook uit
is deze temperatuur te hoog en wat kan ik er aan doen?
ik zie bij deze site dat er meerdere vogel liefhebbers een tuin huis gebruiken
dus alle tips zijn welkom
groetjes andrewink ;)sad :(


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-07-19 - 20:44:59 send message to Wim B

Hallo Menno,

De Stella lories hebben het ook zeer moeilijk met dit warme weer, zeker de zwarte. Ze zoeken de beschutting op van het geisoleerd nachthok en zijn alleen in de ochtend- en avonduren buiten te vinden. Een paar keer per dag het water verversen en de vogels besproeien met de tuinslang. Ze moeten wel voldoende de tijd krijgen om op te drogen voordat ze de nacht ingaan.
Sommige vogels zijn in de rui en zullen naar verwachting als het weer kouder wordt weer belangstelling krijgen voor de broedblokken.
Ventlatoren helpen volgens mij niet veel, ze zullen alleen de warme lucht circuleren.
Succes om de vogels deze warme zomer door te brengen.
Groet,
Wim


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2006-07-19 - 21:40:11 send message to marcelj

Hallo Menno
Zo te zien doe je al zoveel je kunt. Maar dat van die ventilator..bij mensen werk het wel een beetje omdat door de luchtverplaatsing het zweet verdampt en dit het lichaam afkoelt. Aangezien vogels niet op hun lijf zweten zou ik eerder denken dat je de ventilator wel aanzet als ze nat zijn. Op een lage stand of ver genoeg verwijderd.
Sterkte ermee
Marcelj


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-19 - 21:51:08 send message to Karel

Plaats de ventilator zo hoog mogelijk, liefst in het dak als dat kan. Zelfs dakraamjes zonder ventilator doen veel meer dan een open deur. Verder scheelt het als je de vloer van de schuur nat houdt (betonnen vloer?)

Houd vol! Vanaf vrijdag schijnt het koeler te worden.happy :)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-19 - 22:00:58 send message to paintim

Beste Andre!
Momenteel hebben alle vogels het moeilijk.Ook de kanaries zitten af en toe met een open bekje.
Zelf ververs ik bad- en drinkwater een paar keer per dag.'s Avonds en 's morgens zijn ze levendiger doordat de temperatuur wat zakt.Er wordt volop gegeten en gedronken.Wel heb ik gemerkt,dat ze iets vroeger de slaapplaats opzoeken.De rui loopt voorspoedig.
Ook deze hittegolf gaat weer over,zullen we maar denken.
Vriendelijke groeten van
Antoni


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2006-07-19 - 22:19:58 send message to adriaanbaan

Als je voliere een plat dak heeft kun je die regelmatig besproeien. Dit help aanzienlijk de temperatuur te verlagen in de ruimtes eronder.

groetjes Adriaan


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2006-07-19 - 22:49:29 send message to Wes

Inderdaad warme weer is nie echt gunstig voor de vogels.

Mijn vader had vandaag nog een dode vogel in zijn volieren. Catharina zat gewoon op de grond of er nix scheelde. Was dood stokstijf en zat nog mooi recht dus veronderstel dat hem een hartaanval of zo heeft gekregen.

Spijtig want hij had het koppeltje nog maar net van mij gekregen.

Groetjes
Wes


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-07-20 - 09:29:55 send message to hdra

Hallo

Ik heb ook zo een huisje maar wel goed geisoleerd.
Kijk uit om zo maar met tuinslangen op de vogels te gaan spuiten. Verschil tussen de huidige temp in zo schuur zeg maar 38 graden naar de temp van leidingwater is een gigantische overgand. Plus is het bekend dat je juist het tegenovergesteld bereikt omdat de lichaamstemperatuur gaat compenseren. Kijk zelf maar even als je nu onder de koude douche gaat. Naar een kwartier zweet je nog meer.

Sproeien kan geen kwaad maar wel met beleid.

Ik sproei momenteel mijn dak/schuur, met zo'n beweegbare tuinsproeier en dat helpt behoorlijk.

Henk


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2006-07-20 - 12:21:15 send message to agabird

Ik heb een stenen schuurtje die ik alleen op het dak heb geisoleerd. Daar komt dan ook echt geen warmte doorheen.

Maar de achtermuur staat 's middags pal in de zon en wordt heel erg heet. Binnen in het hok kun je je hand zelfs niet lang op die muur houden.

Ik hou dus nu die buitenmuur nat (vanaf de buitenkant) en dat scheelt gauw 4 graden in het hok.

Ik zou uitkijken met te veel water binnen in het hok aan te brengen. Dat verdampt allemaal en maakt de lucht in het hok er niet echt koeler op. Denk aan de sauna, waar je op de heete stenen water gooit.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-07-20 - 12:48:24 send message to rupicola

het is handig om als de mogelijkheid zich voordoet een bladverliezende boom te plaatsen.

dit geeft immers schaduw in de zomer en toch gewoon licht in de winter periode.

Verder kun je je volière beplanten of door beplanting laten overgroeien door b.v. druif of bruidsluier.


Met name oorspronkelijke bos/oerwoudbewonende vogels hebben een hekel aan direkt en veel zonlicht.
Zij blijven aanzienlijk langer in de buitenverblijven als deze zijn overspannen met schaduwnetten.
Bovendien levert het aanbrengen van schaduwnetten een verschil van enkele graden celsius.

nog enkele acute noodoplossingen voor deze warme dagen:

een plaat hout op het dak zorgt voor schaduw.
takken met blad op de volières hebben hetzelfde effect.
je kunt ook, desnoods een paar keer per dag, de hele zaak koelen met water (tuinslang)


succes!


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-07-20 - 13:23:40 send message to jani

De meeste van de hier gehouden exoten en papegaaien komen uit gebieden met een veel warmer klimaat dan bij ons,als deze in de schaduw kunnen(wat eigenlijk altijd zou moetten kunnen)gewoon uw dieren met rust laten zou ik zeggen.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-07-20 - 13:32:24 send message to ewals

Ben het helemaal met jani eens, ik geef mijn vogels s'morgens vers voer en fris badwater en de rest van de dag stoor ik ze helemaal niet, in de natuur hangt er boven de boomtoppen ook geen sproei-instalatie. Mijn vogels komen alléén uit de schaduw om te eten of te drinken, de rest van de dag zitten ze met uitgespreide veren te soezen, iedere morgen zijn ze hardstikke fit, gewoon de vogels met deze temperaturen de nodige rust geven zodat ze geen energie verbruiken.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-07-20 - 18:05:31 send message to zebraonline

Ik ben akkoord met de vorige 2 reacties


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-07-20 - 19:07:34 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik ben het ook wel met jullie (laatste reacties) eens, met die verstande dat er is wel een serieus verschil bestaat tussen gemiddeld 30-35 graden Celsius in de tropen of 45-55 of meer graden Celsius welke met deze dagen vrij gemakkelijk kunnen ontstaan in (vele) voor de zon onbeschermde vogelverblijven!

Een en ander nog even afgezien van het feit dat wilde vogels uit de tropen beter geacclimatiseerd en daarmee gewend zijn aan tropisch warme omstandigheden.
Wij en onze vogels moeten het hier in Europa in dit opzicht doen met enkele uitzonderlijke warme dagen.





hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-07-20 - 21:07:33 send message to hdra

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-07-20 - 21:08:05 send message to hdra

quote: De meeste van de hier gehouden exoten en papegaaien komen uit gebieden met een veel warmer klimaat dan bij ons Jani
De kaketoes van mij zijn nooit verder dan Gelderland geweest happy :)wink ;)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede