Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vorstvrij maken van binnenhok van voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vorstvrij maken van binnenhok van voliere
Marc...
Website Member
Posts :43

Website Member
2006-07-11 - 13:22:23 send message to Marc...

Hoe maak ik het binnenhok van mijn voliere vorstvrij?


markricardo
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-07-11 - 13:55:40 send message to markricardo

Je zou isolatiemateriaal (bijv. glaswol of tempexplaten)tussen regelwerk op de binnenkant van je wanden kunnen plaatsen en dit aftimmeren.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-07-11 - 19:15:57 send message to Dennis Fr.

ik hoorde van je dat je nog ging bouwen.zou op zoek gaan naar sandwichpanelen
deze zijn 6cm dik vaak en zit helemaal vol met isolatie tevens makkelijk te verwerken tot schuur of nachthok verder makkelijk schoon te houden dus zeer hygienisch

Groeten Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-11 - 20:36:22 send message to dooren

Je zou ook kunnen overwegen plastic geribbelde luchtslangen met een lengte van 50 m1. met een doorsnede van ongeveer 15cm op 2 meter diep aan kunnen leggen.

Via deze slangen kun je met een ventilator lucht aanzuigen, deze lucht zal dan ongeveer 12 graden warm zijn. (op 2 meter diepte is de grondtemperatuur altijd 12 graden celcius)

De lucht wordt dan in de constante grondtemperatuur voorverwarmt/gekoeld.

Dit heeft een voordeel in de winter als verwarming, maar ook in de zomer als koeling.

Sandwichpanelen isoleren erg goed maar zonder verwarming wordt het toch na een langere periode van vorst te koud zonder bijverwarming.
Gert


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-07-11 - 23:12:39 send message to djenco

quote
Sandwichpanelen isoleren erg goed maar zonder verwarming wordt het toch na een langere periode van vorst te koud zonder bijverwarming.


Of het té koud wordt hangt natuurlijk af van het soort vogels dat je wil gaan houden of houdt.

Groet'n,
Dirk Jan


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-07-12 - 01:59:46 send message to zebraonline

Isolatiewol steken en alles mooi aftimmeren met vochtbestendige gyprocplaten...woon je in Belgie dan neem je best 12cm dikke isolatiewol...krijg je nog een sterke energiepremie...


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-07-12 - 05:31:36 send message to bert1974

mijn voliere is gemaakt van sandwich panelen.
de wanden zijn van 6 cm pu isolatie [pur].
en het dak is 20 cm tempex vsts panelen.
ik heb het eerste jaar geen kachel gebruikt en heb geen bevroren water gehad.
het heeft die winter toch stevig gevroren.
als je je hok wil isoleren tegen vorst heeft tempex of glaswol geen nut dan moet je een hele dikke plaat nemem.ook steenwol is alleen maar goed in een dikke plaat.
je kunt dan het beste pu platen nemen deze hebben een hogere isolatie waarde. nog beter is een pir isolatie dit is de beste isolatie, heeft de hoogste r waarde.
ik ben zelf dakdekker dus heb altijd met isolatie te maken.
onthoud wel dat als je gaat isoleren je ook moet gaan ventileren.
dit is zeer belangrijk maar wordt vaak vergeten.

groeten bert
maar is dan ook het duurste.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-07-12 - 05:34:18 send message to bert1974

dit is niet helemaal goed gegaan .
ik bedoel de pir isolatie met die is dan ook de duurste.

groeten bert


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2006-07-12 - 08:02:36 send message to huisjeboompjebeestje

als je gaat isoleren moet je er vooral ook goed op letten dat je geen tocht heb, vooral niet bij de zitstokken

dooren, zou je het systeem eens iets verder uit kunnen leggen, het lijkt me een hele makkelijke en goedkope oplossing

gr. Erik-Jan


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2006-07-12 - 11:35:36 send message to rajar

Ik heb dit jaar een voliere gebouwd van sandwichpanelen alleen met het hele warme weer bleek de goede isolatie een nadeel omdat de warmte in de nachthokken bleef hangen ondanks een goede ventilatie.Het probleem is dat sandwich panelen te veel warmte opnemen en dat weer afgeven als het koeler/kouder wordt.
Het gevolg is dat de nachthokken 's nachts te warm blijven.


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-07-12 - 12:54:16 send message to salvadori

Ik overweeg een vogelhok te bouwen van damwandpanelen en sandwichpanelen, zowel vloer, dak als wanden. Kan men dit zelf doen, of moet er
een deskundige bij? Kan men de warmte en afkoeling niet door bijv. een split-airco regelen?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-12 - 13:25:38 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Arco heeft een nadeel omdat het vocht ontrekt uit de lucht zodat wellicht de luchtvochtigheid te laag kan worden in bepaalde gevallen.

--
Even terugkomende op het slangensysteem. Dit heb ik "afgekeken" van een varkensboer.

Het is een simpel systeem en kunt je beschouwen als een soort warmtewisselaar.

Zoals gezegd op 2 meter diepte in de grond is de temperatuur altijd 12 graden celcius, zomer of winter dat maakt niet uit.

De kunststof geribbelde slangen met ongeveer een lengte van 50m1. en een doorsnede van 15 cm. zorgen dat de lucht langzaam via een ventilator uit de slangen wordt gezogen.

Uiteinden van de slang zitten boven de grond:
1. Een uiteinde voor aanvoer lucht, dit kan buitenlucht zijn maar ook in de ruimte zelf zodat de lucht rond ciruleerd en dus voorverwarmd in de grond komt.
2. Een uiteinde natuurlijk aan de ventilator die de lucht in beweging brengt.

Als de slang te kort is wordt de aangezogen lucht niet voldoende opgewarmt of gekoelt. Te lang zorg wellicht voor te weinig stroming, dan moet de ventilator meer capiciteit hebben.

De geribbelde slang zorgt voor oppervlakte (zoals radiators) + luchtwerveling in de slang zelf en extra wrijving.

Dit kan natuurlijk het beste met goede sandwichpanelen gecombineerd worden.
Gert


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-12 - 15:43:52 send message to paintim

Hallo Gert!
Het lijkt mij een fantastisch systeem.Als je toch bezig ben kan je ook een gat graven om de slang in te doen.
Wat ik mij als totaal leek afvraag hoe zit het met grondwater.Op dit gebied weet ik geen ene fluit.Wil je daarover iets vertellen.
Bij voorbaat dank.
Vr.groeten van
Antoni


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-12 - 23:38:32 send message to dooren

De gemiddelde grondwatertemperatuur in nederland is ook 12 graden, veel invloed zal dit dus niet hebben op luchtstroming door de grond van 12 graden.

De kunststofbuizen zijn ook vocht bestendig, de varkenstal die ik ken heeft dit systeem al 20 jaar in de grond zitten.

Het is me altijd een dikke vraag gebleven warm men niet meer gebruik maakt van aardwarmte, warmte wisselaars. (de gasbel zal wel eerst op moeten voor de staatskas)
Gert


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-07-13 - 12:15:20 send message to paintim

Beste Gert!
Hartelijk dank voor je toelichting.Het is inderdaad allemaal heel bijzonder.Ik denk ook,dat de gasbel eerst op moet.Raar maar waar!
Vr.groeten van
Antoni


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-07-13 - 13:59:57 send message to BZB

quote
Het is me altijd een dikke vraag gebleven warm men niet meer gebruik maakt van aardwarmte, warmte wisselaars. (de gasbel zal wel eerst op moeten voor de staatskas)
Gert



De reden zit in de luchtsnelheid en daardoor capaciteit. Voor voldoende verse lucht heb je heeeeeel veel slangen nodig. Dit zal bij onze vogels wel meevallen denk ik.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede