Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginnende volierehouder papegaaien / welke soorten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Beginnende volierehouder papegaaien / welke soorten?
paleto
Website Member
Posts :7

Website Member
2006-06-25 - 11:48:40 send message to paleto

Hallo allemaal,

Mijn vader is pas met pensioen en wil papegaaien gaan houden / kweken.
Een voliere heeft ie al gekocht (2dehands van een papegaaienkweker) met de afmeting 4.00 x 1.00 x 2.00 meter en een nachthok van 1.00 x 1.50 x 2.00 meter.

Hij is zich nu aan het orienteren met welke soort hij wil beginnen.
Zijn belangstelling gaat uit naar:

- Pionus soorten
- Grijze Roodstaart
- Ara Maracana / Severa
- Edelpapegaaien

Hij leest er veel over maar toch is informatie van ervaren kwekers moeilijk te vinden of te algemeen.

Kan iemand mij vertellen welke soorten leuk zijn voor een onervaren houder?
Het kweken is in eerste instantie ondergeschikt aan het plezier, dus vogels met een leuk karakter hebben een pré.

Bijvoorbeeld; ik heb begrepen dat grijze roodstaarten in de voliere nogal schuwe vogels zijn, dat lijkt me dan weer wat minder voor hem.

Tevens zou ik ook willen weten wie er ervaring heeft met gezelschapsvolieres en welke papegaaiensoorten je kan combineren.
Ik heb begrepen dat wanneer je jonge nakweek neemt dat het mogelijk zou kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes,

Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-06-25 - 14:28:34 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is natuurlijk moeilijk om als buitenstaande een papegaai aan te bevelen die bij iemand anders past. Wat voor de een namelijk veel plezier brengt om naar te kijken, beleeft de ander niets vreugdevols aan.

Om papegaaisoorten te combineren is de aangegeven ruimte nogal erg klein voor. Ik heb wel al ara's met grijze en kakatoes samen gezien in een voliere maar die was dan in de buurt van 20x 30 meter.

In zo'n vlucht zou je wel mooi een koppel maracana's kunnen houden (naar mijn mening).
Maar er nog een vogel bij te zetten is geen optie.

Het is fijn als iemand interesse heeft in het houden van papegaaien. Jullie zijn je al aan het orienteren. Veel vragen worden via internet al beantwoord maar minstens net zoveel vragen blijven onbeantwoord. Deze zul je allen maar door ervaring kunnen beantwoorden. En dan eigen ervaring omdat die van een ander onder andere omstandigheden opgedaan zijn.

Naast de vraag welke papegaaien soort is het goed om je meer te verdiepen in vragen als;
- Hoe herken ik een zieke vogel.
- Wat betekent het als de vogel zo of zo reageert op, voer, gevaar, mijzelf,...
- Wat moet ik weten over het menu van de vogels; Edelpapegaaien eten zo'n 80% fruit en groente, Ara's, Kakatoes, Grijzen hebben weer een heel eigen menu.
- en meer van dit soort ...

Het belangrijkste, en eigelijk toch wel de meest normale gang van zaken is zelf ervaring opdoen en je ervaring op te bouwen door met eenvoudigere soorten te beginnen.

Het houden van papegaaien in een voliere wordt toch nogal eens te vaak onderschat!

Veel plezier met leren.
wink ;) Peter


paleto
Website Member
Posts :7

Website Member
2006-06-25 - 20:27:42 send message to paleto

Bedankt voor je reactie,Peter!

Inderdaad vragen we ons niet alleen af welke soort we nemen.
De punten die je opnoemde zijn inderdaad van belang en zeker voor onervaren houders een probleem.
Een zieke vogel herken je door ervaring, dus zijn we makkelijk te bedotten, maar we zullen ons zo goed mogelijk verdiepen op dit punt.

We zijn van plan om pas in augustus / september vogels te kopen dus we hebben nog tijd.
Die tijd zullen we benutten om zo veel mogelijk informatie binnen te halen en onze ogen oren goed te gebruiken!

Nogmaals bedankt voor je reactie!

PS. weet je iemand die dwergara's kweekt en informatie wil delen?

Groetjes,

Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede