Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > veel eieren bij grote parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : veel eieren bij grote parkieten
jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-06-12 - 10:53:24 send message to jeroen de roo

hallo

Ik heb net een post op dit forum gelezen waarin een koppel parkieten heel veel eieren heeft gelegd. Er zijn daar verschillende reacties op geweest van mensen die het zelfde hadden en ik heb het ook gehad. Nou vraag ik me af of het elk jaar gebeurt of dat het dit jaar vaker gebeurt dan andere jaren? En waar zou het door komen? Door de rare winter die we hebben gehad, of het vreemde voorjaar? Heeft het weer invloed op het leggedrag van onze vogels?

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

met vriendelijke groet

Jeroen de Roo


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2006-06-12 - 20:12:53 send message to KeesdeJongh

Beste Jeroen,

Het weer kan wel van invloed zijn op het normaal verlopen van broedseizoen B.V. : waneer het een langere periode erg koud is dan is de kans op legnood groter, bij vorst waneer de vogels buiten zitten kan de vrucht die in het ei zit beschadigd worden, de eieren komen dan niet uit.
Bij sterk wisselende weersomstandigheden loop je de kans als dit over een langere periode gaat dat de vogels vroeger in de rui vallen dan normaal het geval is.
Waneer je de blokken te vroeg in de volière ophangt (Australische parkieten) loop je een kans dat de man eerder broeds wordt dan de pop, dit kan problemen in de vorm van agressie tegenover de pop opleveren ( bij enkele soorten kan het omgekeerde het geval zijn en is de pop juist de agressor), menig pop is hierdoor onnodig gesneuveld.
Waneer je de blokken te laat ophangt ( let op de juiste periode kan ook nog per soort anders zijn), vallen de vogels in de rui en is je broedseizoen voorbij voordat het goed en wel is begonnen.
Abnormaal veel eieren leggen heeft in de regel niet met weersomstandigheden te maken.
In de meeste gevallen wanneer het abnormaal veel eieren produceren door een hormonale afwijking veroorzaakt wordt, zal het jaar daarop in de regel niet veel anders verlopen.
Dergelijke poppen sterven vaak vroegtijdig door uitputting.
Als het veel eieren leggen echt door wisselend weer veroorzaakt wordt dan kan het jaar daarop wel beter verlopen, maar in verreweg de meeste gevallen gaat het toch om het eerst genoemde.


Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh



jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-06-12 - 21:00:46 send message to jeroen de roo

hallo kees

bedankt voor je duidelijke reactie. Ik zou mijn eigen koppel goed in de gaten houden volgend jaar en ook het weer. Ik hoop dat het volgend jaar beter gaat, minder eieren bedoel ik dan.

groeten jeroen de roo


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2006-06-12 - 21:39:46 send message to Gert Jan

Beste Jeroen,

Ik heb er gelukkig maar bij 1 koppel last van, en dit koppel had het vorig jaar ook al een beetje!
Toen stopte het met 14 eieren. Nu al bijna 20!!
Morgen krijg ik (hopenlijk een duidelijk) antwoord van Dr. Feld uit Amersfoort over dit probleem.
Al mijn andere koppels doen het prima, dus ik denk dat het net de loterij is.

Gert Jan


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-06-12 - 23:56:55 send message to jeroen de roo

hallo

Bij mij is het ook maar 1 koppel!! ik heb +- 50 koppels en de rest doet het ook voorbeeldig. Zou je mij het antwoord van dr. feld ook wel willen sturen ik ben er zeer benieuwd naar? bvd

groeten jeroen de roo



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 109 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede