Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > overmatige eierproduktie? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : overmatige eierproduktie?
Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2006-06-09 - 21:57:01 send message to Gert Jan

Is er iemand die ervaring heeft met een (koningsparkiet)pop die blijft doorleggen?
En ik bedoel dan dat ze al minstens 16 eieren heeft gelegd, maar er niet op gaat zitten broeden.
Nu vind ik het op zich niet zo'n probleem voor een vogel van 4 jaar oud dat ze nog niet gaat broeden, maar ik kan me voorstellen dat dit soort eierproduktie een gigantische aanslag op haar weerstand/gezondheid pleegt?


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-06-09 - 23:16:16 send message to BZB

Kippen leggen elke dag een ei!

volgens mij is het broeden en grootbrengen hetgeen energie kost!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-10 - 03:21:20 send message to dooren

Kip is toch iets anders dan een koningsparkiet.

Kippen leggen vaak eieren en zijn genetisch erop ingesteld. Koningsparkieten zullen normaal hooguit 2 legsels per jaar leggen.

Dit komt niet vaak voor.
Gert


Maurice1980
Website Member
Posts :26

Website Member
2006-06-10 - 11:54:11 send message to Maurice1980

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zelf had ik dit met een grasparkiet pop. Die
legde ook het ene na het andere ei. Met als
resultaat dat ze een keer in een broedblok zat
met rond de 17 eieren waarvan het merendeel van
de eieren wel bevrucht was.

Meestal kan dit duiden op een hormonaal
probleem. Zelf heb ik deze grasparkiet pop ook
niet meer voor de broed ingezet. Dit om zo
eventuele legnood te voorkomen.


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2006-06-10 - 18:15:41 send message to Riny

hallo gert jan ik heb hetzelfde probleem en zou een broedkoppel zijn wat het goed heeft gedaan
groeten Riny


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-06-11 - 13:52:44 send message to MrandMrsSwift

Ik heb ook dit probleem.
Met een kanariepopje..
Sinds haar eerste ei ooit blijft ze maar eitjes leggen. Of ik nou een nestkorfje erin hang of niet, zo niet ligt er een eitje op de grond. Best irritant.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2006-06-11 - 14:40:42 send message to Gert Jan

Het lijkt er dus op dat het bij meerdere soorten voor komt! Ik ben benieuwd of het een genetische afwijking is of dat er hormonaal iets niet helemaal lekker zit?
Ik zal komende week Dr Feld is bellen of die er iets meer over kan zeggen?

Aanvullend viel het mij nog op dat de bij eerste eieren de dooier mooi geel was, maar dat dit later steeds minder het geval is. Het lijkt er dus op dat er door de grote productie tekorten in de vogel ontstaan, ondanks dat ze goed en gevarieerd eet.

Gert Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-11 - 17:09:56 send message to dooren

Opzich ook logisch gertjan, calcium en eiwitten kunnen nooit zo snel worden aangevuld bij dergelijke eiprodukties.
Gert


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2006-06-11 - 20:15:15 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber,

Ik heb dit in het verleden ook verschillende keren bij diverse poppen aan de hand gehad, ik ben toch ook van mening dat het hier om een hormonale afwijking gaat.
Wat de oorzaak van deze hormonale afwijking is zomaar niet te zeggen, maar in de meeste gevallen gaat dit niet zo maar over.
Poppen die zoveel eieren leggen gaan in verreweg de meeste gevallen door uitputting en tekorten vroegtijdig dood.
Het nadeel van een dergelijk pop die maar blijft leggen is dat deze niet gaat broeden of waneer ze toch gaat zitten, deze na enkele dagen toch weer van het nest, afloopt’’.
Voor de Koningspop waar het in dit geval om gaat denk ik dan ook dat je deze beter om kunt wisselen voor een andere pop, hoogstwaarschijnlijk heb je het volgend jaar weer met hetzelfde euvel te maken.

Veel succes met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh

PS: een kweekkoppel is pas echt een kweekkoppel waneer je hun jongen bij het ouderpaar hebt zien zitten!






hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-06-11 - 23:24:19 send message to hjvdlindehof

kan ook wel eens een keer goed gaan
ik had dit voorjaar een princess pop met hetzelfde probleem om de dag een ei,eerste 12 in de broedmachine ,alles onbevr.
pop bleef doorleggen,en toen hij er weer 7 had ging zij toch broeden,wat schetst mijn verbazing 7 bevrucht en op dit moment 6 perfect gevoerde jongen


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-06-12 - 10:46:55 send message to jeroen de roo

hallo


Ik heb hetzelfde probleem gehad met een bergparkiet. Die bleef maar leggen, totdat ze op een gegeven moment 15 eieren had. Ik denk dat ze de biologische klok niet goed heeft staan. ( met andere woorden, homonale problemen). Ze is uiteindelijk wel gaan broeden, er waren 9 eieren bevrucht, maar het probleem was dat er te veel eieren onder lagen en dat ze er een stuk of wat kapot gedrukt heeft. De volgende keer als het weer gebeurt ga ik de eieren verdelen. Een paar onder een ander koppel en een paar onder het koppel zelf. Een stuk of 7/8 moet kunnen. Ik heb uiteindelijk maar 1 jong over gehouden en die groeit nu voorspoedig. Ik denk dat je pop nog wel gaat broeden!! Een vriend van me hier in de buurt had een koppel prachtrossela's en die hadden 14 eieren en daarvan zijn er 12 jongen op stok gekomen, (ik heb ze zelf gezien), dus in uitzonderlijke gevallen kan het wel!!

succes

groeten jeroen de roo



Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2006-06-14 - 21:42:12 send message to Gert Jan

Het advies van Dr Feld (via assistente) is om het koppel te scheiden tot de pop stopt met leggen en vervolgens weer samen te voegen. Het popje zou een "te goede pop" zijn, in de zin van te graag willen leggen???
Ondertussen is de pop echter gestopt met leggen (na 20 eieren en niet scheiden van man en pop).
Dit scheiden is misschien wel een remedie tegen het doorleggen, ik vraag mij echter nog steeds af wat de oorzaak is en of hieraan wat te doen is? Al met al dus niet echt een bevredigend antwoord gehad.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-06-14 - 23:48:02 send message to BZB

is ze na het leggen wel gaan broeden dan?????


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2006-06-15 - 18:03:23 send message to Gert Jan

nee! noppes, helaas!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede