Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kwartels kweken ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kwartels kweken ???
sp3ts3r
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-06-06 - 15:34:12 send message to sp3ts3r

ik heb vandaag een koppel kwartels gekocht ze zitten in mijn voilliere nu is mijn vraag wat moet ik doen of ze geven om er mee te kweken alvast bedankt




mvg sp3ts3r


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-06-06 - 15:38:18 send message to BZB

geef ze gewoon tropenzaad en restjes van de andere vogels. Voor de rest moet je ze de tijd geven om rustig 10 tot 20 eieren te leggen en het in hun hoofd halen te gaan broeden. Dit kun je niet stimuleren door eitjes bij elkaar te leggen ofzo. Dat werkt allemaal niet. Ook schuilruimte (er wordt wel gezecht een dakpan tegen de muur zetten) werkt niet om ze broeds te krijgen. Wel is het natuurlijk fijn voor de kwartel dattie kan schuilen.
Dus wat je nodig hebt is veel geduld en geluk.


sp3ts3r
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-06-06 - 15:43:28 send message to sp3ts3r

maar moet ik ze dan geen hokje geven voor beschutting zo ja wat



mvg sp3ts3r


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-06-06 - 20:56:56 send message to mikewauters

gewoon een dakpan tegen de muur leggen, een bloempot op de grond leggen, enkele bakstenen op elkaar, plantje zetten, laat je fantasie de vijre loop man!
mike


Roy Gommans
Website Member
Posts :13

Website Member
2006-06-21 - 14:13:07 send message to Roy Gommans

mijn kwartels broedden steeds een dag of vijf en dan stoppen ze er mee, weet iemand iets om ze wel door te laten broedden?? (het zijn trouwens wel natuurbroed kwartels)
gr Roy


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-06-21 - 16:40:00 send message to BZB

hebben ze de ruimte???? meestal verstoort het haantje de rust. Oplossing: haantje apart zetten.


Roy Gommans
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-04-13 - 16:18:39 send message to Roy Gommans

ze hebben een nachthok van 2*1,3m en een buitenvlucht van 2*0.7m.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2007-04-13 - 17:02:59 send message to nick vdb

mijn mening is dat kwartels niet makkelijk broeden,ik heb een koppel gehad dat wel broedde maar op 1 week tijd zijn ze beide gestorvensad :(
groeten nick


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-04-13 - 17:19:38 send message to Rogert

Betreft mijn koppel Californische kuifkwartels, beide vogels natuurbroed.

Vorig jaar heb ik pas in september jongen gehad. Ze hebben ruim 120 eieren gelegd voordat ze ook daadwerkelijk gingen broeden. Ze hebben wel telkens 20 eieren in een nest gelegd waarna ze naar een ander nest zijn gegaan.
Dit jaar hebben ze pas 20 eieren gelegd en zitten ze nu al te broeden.

Mijn ervaring zegt dat je het beste wel de eieren in een nest kan leggen maar merk ze dan wel even met een grijs potlood. Zo kan je zien wat oude en verse eieren zijn. Zijn de eieren ouder dan 3 weken kun je ze verwijderen. Als ze al in een nest leggen ben je tenminste al weer een stap verder. Voor de kwartels is het ook een leerproces en mogelijk dat je veel eieren verspeeld en ook jongen voordat het eens goed gaat.

Ik geef de kwartels ook gesneden bladgroente of bladgroente aan een blad. Hier zijn de meeste kwartels dol op, vandaar dat ze ook vaak groene planten aan vreten.

Succes, geduld en veel leerplezier.


Zeekat
Website Member
Posts :54

Website Member
2007-04-14 - 17:43:24 send message to Zeekat

Ik had ze 2 weken te broeden. Gewoon schoenendoos vol hooi, en ze gingen er in leggen en er halve dagen op zitten. Zag ze ook steeds treden, dus had goede hoop, maar vandaag waren de eieren ineens weg, denk opgegeten. Misschien idd hen met die doos hooi met eitjes apart zetten, want ze ruzien hele dagen. (Ik heb broedmachine vogels).


RobertoCipo
Website Member
Posts :36

Website Member
2007-04-14 - 20:23:33 send message to RobertoCipo

Mij is verteld dat het kweken met één koppel kwartels sowieso heel moeilijk is. Een haan heeft 3 tot 6 hennen nodig


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-14 - 20:29:47 send message to chrislaevers

Ik had 3 hennen en drie hanen in de volière. Een hen heeft 18 dagen gebroed op nest en het dan opgegeven. Een andere hen is dan beginnen broeden en daar zijn er 11 uitgekomen waarvan 4 gesneuveld zijn omdat ze de andere hennen en hanen achternaliepen en zo onderkoeld raakten. Ik heb dus op dag twee de kloek en de kuikens apart gezet in de volière. De zeven kuikens zijn nu 16 dagen oud en stellen het goed.
Mijn gevoel bij kwartels is dat ze graag paadjes hebben in de 'underbush'. In mijn geval zijn droge bamboestengels met blad er nog aan, samengebonden in garven zoals het koren vroeger. Ik snijd ze op een hoogte van een meter of meer en zet de stengels vast in de grond. De uiteinden leunen tegen een gesloten volièrewand. Ik heb dat op verschillende plekken gedaan zodat ze van de ene 'bos' naar de andere 'bos' konden lopen. Tevens zijn er bosjes gekiemd zaad aanwezig die gevoed door het dagelijks drinkwater groter en dichter worden en zo opnieuw een beschutting bieden, al is het maar om een andere vogel aan het zicht te onttrekken. Mijn bodem is organisch en zit vol regenwormen. De kloek graaft ze op en bijt ze zelfs in stukjes voor haar kuikens (eerste zeven dagen na het uitkomen). Ik heb ook op verschillende plaatsen water ter beschikking. Uiteindelijk is de hele oppervlakte fourageergebied voor de kwartels.
Mijn conclusie is toch wel na deze eerste natuurbroed dat ze meer nodig hebben d


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-14 - 20:41:42 send message to chrislaevers

Ik had 3 hennen en drie hanen in de volière. Een hen heeft 18 dagen gebroed op nest en had het dan opgegeven. Een andere hen is dan beginnen broeden en daar zijn er 11 uitgekomen waarvan 4 gesneuveld zijn omdat ze de andere hennen en hanen achternaliepen en zo onderkoeld raakten. Ik heb dus op dag twee de kloek en de kuikens apart gezet in de volière. De zeven kuikens zijn nu 16 dagen oud en stellen het goed.
Mijn gevoel bij kwartels is dat ze graag paadjes hebben in de 'underbush'. In mijn geval zijn het droge bamboestengels met blad er nog aan, samengebonden in garven zoals het koren vroeger. Ik snijd ze op een hoogte van een meter of meer en zet de stengels vast in de grond. De uiteinden leunen tegen een gesloten volièrewand. Ik heb dat op verschillende plekken gedaan zodat ze van de ene 'bos' naar de andere 'bos' konden lopen. Tevens zijn er bosjes gekiemd zaad aanwezig die gevoed door het dagelijks drinkwater groter en dichter worden en zo opnieuw een beschutting bieden, al is het maar om een andere vogel aan het zicht te onttrekken. Mijn bodem is organisch en zit vol regenwormen. De kloek graaft ze op en bijt ze zelfs in stukjes voor haar kuikens (eerste zeven dagen na het uitkomen). Ik heb ook op verschillende plaatsen water ter beschikking. Uiteindelijk is de hele oppervlakte fourageergebied voor de kwartels.
Mijn conclusie is toch wel na deze eerste natuurbroed dat ze meer nodig hebben dan een dakpan. Hoe meer natuurlijke bush plekjes je aanbiedt, hoe meer prikkels zo'n vogel zal krijgen om te gaan broeden. Ik ga hierin zeker volharden en er nog verder in gaan. Uiteindelijk willen ze gaan broeden waar ze niet gezien kunnen worden. Die nest van 7 kuikens is zo aan mijn aandacht ontsnapt. Ze was al een dikke week aan het broeden toen ik de nest ontdekte. Zoals iemand vermeldde, gebruik je fantasie en creëer wat lage jungletoestanden met duurzaam plantaardig materiaal, dood of levend.
Wat ook belangrijk is is dat de grond dicht bij de nest vochtig genoeg is. Ik heb de geplante buxus net naast de nest elke dag water gegeven zodat de nest van het vocht kon profiteren. Of dit nu daadwerkelijk geholpen heeft, weet ik niet. Bij de eerste nest heb ik dat wel niet gedaan.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2007-04-15 - 09:29:14 send message to nick vdb

quote
Mij is verteld dat het kweken met één koppel kwartels sowieso heel moeilijk is

naar mijn mening helemaal waar !

quote
Een haan heeft 3 tot 6 hennen nodig

bij mij zitten ze in trio's,1 haan en 2 hennen
nick.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-04-15 - 10:59:25 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niet alle kwartels zijn gelijk en sommige hou je beter wel per koppel.

Mijn dwergkartel haantje heeft 4 hennetjes om zich mee bezig te houden. Als er dan 1 of 2 hennetjes broeden, hoeft hij deze niet te storen.

En om te broeden zitten ze het liefst uit het zicht, beplanting is volgens mij het leukste, maar een omgekeerd kistje, een hoekje of een tegel is allemaal goed.

Hoe meer hoe beter zou ik zeggen, want als ze zich kunnen verstoppen dan voelen ze zich op hun gemak. En je kan ze dan nog steeds zien hoor, want elke keer ik in de volière kom, dan heb ik wat buffalowormpjes, regenwormen of ander lekkers mee... en dat weten ze snel genoeg happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-04-15 - 20:36:48 send message to Rogert

Inderdaad, bij elke soort werkt het weer anders. Mijn natuurbroed Californische kwartels waar ik een trio van had hebben een hennetje volledig verstoten. Het was voornamelijk het andere hennetje dat deze hen achter na zat, want ze legde wel bevruchte eieren.
En ik heb 1 koppel en ik kweek goed natuurbroed kuikens.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede