Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verschil tussen postduif en een gewone duif. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verschil tussen postduif en een gewone duif.
birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2006-05-25 - 14:13:47 send message to birdies

hallo

op internet is het me niet gelukt de info te vinden die ik wil weten.
daarom de vraag aan jullie:
als je ergens een duif ziet zitten, is dat dan een postduif of een gewone duif??

b.v.d. jeroen


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-05-25 - 14:45:25 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In Nederland heb je verschillende duivensoorten. Zo zijn er de turkse en de zomertortel die nogal verschillen van de postduif.


Daarnaast heb je de houtduif. Deze is veel groter dan de posduif.
Daarnaast heb je de rotsduif, dit is de voorouder van de postduif, ze hebben geen wit in het verenkleed en wat slanker dan postduiven.

De duiven die je vaak in de stad ziet zijn verwilderde postduiven. Het enige waaraan je kan zien of het "tamme" of verwilderde duiven zijn is de ring aan de voet en de fysieke gesteldheid. Stadsduiven zien er vaak ongeloofelijk slecht uit.


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2006-05-25 - 14:52:25 send message to birdies

oke, bedankt.
de vraag klonk misschien een beetje dom maar als ik info over duiven wilde vinden ( gewoon voorkennis) dan vond ik alleen maar info over de beste voedersamenstelling enzo en bijvoorbeeld niet over; welke eisen een duivenhok moet hebben, hoe oud ze wordne, de veschillende soorten ect, als iemand een goede site weet die aan deze eisen voldoet schrijf hem aub hier in dit topic.

b.v.d. gr. jeroenhappy :)


verdegaal
Website Member
Posts :25

Website Member
2006-05-25 - 15:13:27 send message to verdegaal

kijk eens bij het neerlands postduiven orgaan
misschien kom je dan verder
groeten verdegaal


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2006-05-25 - 15:36:56 send message to Hannie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Jeroen

Misschien heb je hier iets aan :

www.duiven.startpagina.nl

Groet Hannie


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-05-25 - 17:05:49 send message to nick vdb

hallo,
gewoon duiven zeker ?
nick.


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-05-25 - 17:07:54 send message to Toine84

Ik weet nog steeds niet goed naar welke informatie je nu op zoek bent. Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen wilde (exotische) duiven en gedomesticeerde duiven.

De wilde duiven die hier in Nederland voorkomen zijn: Houtduif, Turkse tortel, Europese zomertortel, Holenduif. Over de gehele wereld leven een paar honderd soorten duiven. Enkele bekende buitenlandse wilde duiven zijn: Diamantduif, Zebraduif, Birmatortel, Senegaltortel, Parelhalstortel, Kroonduif, Wongaduif, Koekoeksduif, Rotsduif, Kuifduif, Groenvleugelduif, Blauwe grondduif, Peruduif, Zwartmaskerduif.
Deze duiven staan nog dicht bij hun natuurlijke habitat en sommige soorten hebben nogal bepaalde vereisten voor huisvesting (verwarmd, geisoleerd, apart gehuisvest, aparte voeding e.d.)

Daarnaast heb je natuurlijk de Postduif. Dit is een gedomesticeerde vorm van de wilde Rotsduif. De Rotsduif is een simpele grijze duif die voornamelijk op rotsen langs de kust en bergen leeft.
Van de Rotsduif heb je een behoorlijk aantal gedomesticeerde siervormen, waaronder dus de Postduif (geselecteerd op sterk richtingsvermogen), Pauwstaart (extra staartveren), Ringslager (bepaalde manier van vliegen), Voetbevederde duiven, Gekuifde duiven, Meeuwtjes (kleine snavels), Kingduiven en zo kan ik nog wel even doorgaan. In de boekhandel zijn hier tal van boeken over te vinden. Deze duiven vereisen over het algemeen dezelfde huisvesting, daar ze ook allemaal van dezelfde soort zijn. Ze zijn ook erg tam en sommige hebben zelfs hun vermogen om goed te vliegen verloren en zijn zo makkelijker een prooi voor roofdieren.

Gedomesticeerde duiven zijn ook altijd sterk aan huis gebonden en kunnen dus ook gewoon van een vrije uitloop genieten. Wilde duiven daarentegen niet en zullen gelijk wegvliegen als je ze loslaat.

Lachduiven en diamantduifjes zijn ook aardig op weg gedomesticeerd te worden, als je kijkt naar het aantal mutaties die er al van worden gekweekt en de tamheid van Lachduiven.

De duiven die je in de stad ziet lopen (grijze bruine witte zwarte bonte) zijn meestal weggevlogen postduiven of nakomelingen hiervan. Ze zorgen voor groot overlast omdat ze dus onder de meest embarmelijke omstandigheden jongen grootbrengen. Voor de wilde Rotsduif (die niet in Nederland voorkomt) kunnen ze ook een probleem vormen omdat de tamme postduiven zich weer gaan vermengen met de wilde Rotsduiven en er zo de raszuivere Rotsduiven steeds zeldzamer worden.


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2006-05-25 - 17:22:44 send message to birdies

hallo, bedankt voor jullie reacties, ik ben op zoek naar: Gedomesticeerde duiven

gr. jeroen


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2006-05-25 - 19:31:01 send message to maikeltje

postduiven zijn nooit zo grijs en nooit zo bruin ik heb zelf postduiven en zie het verschil heel goed stuur maar een berichtje als je meer wilt weten groetjes, maikel


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-05-26 - 13:50:59 send message to Toine84

Wat bedoel je precies maikeltje?
Ik heb zelf ook postduiven gehad die er precies zo uitzagen als hun wilde soortgenoten. Maar gedomesticeerde duiven heb je in allerlei soorten en maten (siervormen) maar over het algemeen zijn ze gemakkelijk te verzorgen.
Als voedsel kan je verstrekken een goede duivengraanmengeling en duivengrit. Natuurlijk iedere dag vers water. Ook een schaal water is fijn voor ze want duiven wassen zich graag.
Aangezien het wel flinke duiven zijn is een lange volière een aanrader. Zeker 4 meter. Je kan ze natuurlijk ook een vrije uitloop geven, dan hebben ze helemaal de ruimte. Maar let op, sommige soorten kunnen niet goed vliegen (zoals Pauwstaarten) dus je kan er wel eens een kwijtraken.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-05-26 - 14:29:57 send message to Daniel

Jeroen, wat voor gedomesticeerde duiven zoek je? Wil je ermee gaan vliegen of zoek je sierduiven?


gr


Daniel


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2006-05-26 - 19:37:49 send message to birdies

hallo, bedankt voor jullie reacties.

Ik hoef niet zo zeer met wedstrijden mee te doen maar ik wil ze wel de kans geven om buiten de voliere ook te laten vliegen. ik heb een weekje een verzwakte pauwstaard verzorgd toen de voliere nog niet helemaal af was. zie foto's op mijn account: http://www.vogelarena.nl/voliere/voliere_enkel.php?id=546
die vond ik echt heel mooi, maar ik las net hier dat het niet zulke goede vliegers waren.
het moeten geen wratduiven zijn of met van die fratsen, een normale duif, maar ik hoev niet zo nodig met wedstrijden mee te doen, maar het moete dus wel postduiven zijn de goed vliegen en de weg naar huis terug vinden.

gr. jeroen


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-05-26 - 21:13:46 send message to meyer

Hoi birdies,

Heb je wel de ruimte om duiven erbij te nemen?
Ik neem aan dat je ze niet bij je kanariepieten in de voliére gaat zetten.

Groeten Meyerwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-05-26 - 22:10:33 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Las net pas dat je wel postduiven zoekt.

Succes met keizen.
wink ;) Peter


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-05-27 - 02:04:14 send message to zebraonline

Hoe zit het met de vliegprestaties van de wilde rotsduif t.o.v. de gedomsticeerde vorm die momenteel voor vluchten gebruikt wordt?


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2006-05-27 - 10:05:46 send message to birdies

ze komen cker niet bij de kanariepieten :P
gr. jeroen



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 257 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede