Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eier rovers Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eier rovers
Peet Zwin
Website Member
Posts :1

Website Member
2006-05-02 - 08:25:26 send message to Peet Zwin

Hallo allemaal, ik heb een buiten volliere van 16 mtr bij 4 mtr en aansluitend een nachthok van 4 bij 4. In deze volliere zitten, tangara's,roodsnavel buffalo wevers, kleinere wever soorten,brilvogels, mozambique sijzen, binze amastrilde, zwartkopnonnen, mexicaanse goudvinken, dominicanerwida's,spitstaart amadine,zwartvink (alleen man) kanarie's, engelse parkieten, diamant duivenjes. Nu heb ik nestjes eieren gehad van de tangara, goudvink,diamant duiven en de kanarie's. maar constant worden de eieren opgegeten door ....... dat zou wel eens willen weten, hopelijk heeft er iemand een antwoord!


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-05-02 - 08:49:57 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo allemaal, ik heb een buiten volliere van 16 mtr bij 4 mtr en aansluitend een nachthok van 4 bij 4. In deze volliere zitten, tangara's,roodsnavel buffalo wevers, kleinere wever soorten,brilvogels, mozambique sijzen, binze amastrilde, zwartkopnonnen, mexicaanse goudvinken, dominicanerwida's,spitstaart amadine,zwartvink (alleen man) kanarie's, engelse parkieten, diamant duivenjes. Nu heb ik nestjes eieren gehad van de tangara, goudvink,diamant duiven en de kanarie's. maar constant worden de eieren opgegeten door ....... dat zou wel eens willen weten, hopelijk heeft er iemand een antwoord!

Wie verdenk ik zeker niet:
kanaries, diamantduiven, spitsstaartamadine, binzenastrildes, mexicaansegoudvinken en mozambiquesijsjes

Wie vind ik vooral verdachten:
de wevers en de dominicaner wida's
En eventueel muizen!!


Jobert
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-05-02 - 08:52:20 send message to Jobert

Hallo Peet, in eerste instantie zou ik de engelse grasparkieten verdenken. Dit omdat ze bij een vriend van mij ook erg agressief waren en in het broedseizoen de andere vogels terroriseerden en de nesten sloopten. Het is natuurlijk niet gezegd dat dat voor alle engelse parkieten geldt,maar als ik jouw bewoners bekijk verdenk ik die als eerste.


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-05-02 - 09:42:34 send message to Cardinalis

In deze volliere zitten, tangara's,roodsnavel buffalo wevers, kleinere wever soorten,brilvogels, mozambique sijzen, binze amastrilde, zwartkopnonnen, mexicaanse goudvinken, dominicanerwida's,spitstaart amadine,zwartvink (alleen man) kanarie's, engelse parkieten, diamant duivenjes.

Bij ons stalen de dominicaner wida's eieren van onder andere Binzen. Haal de soorten die je verdenkt eruit, zou mooi zijn als je bijv. goudvinken en tangara's zou kunnen kweken!!!



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-05-03 - 01:41:33 send message to tonnl

Volgens mij zijn de dominicanerwida's zogenaamde broedparasieten. Ze leggen hun eitjes bij andere vogels, zodat ze er zelf niets aan hoeven te doen.
Ik weet niet of ze daarbij ook (eerst?) de andere eitjes weggooien of opeten.
Ook bij mijn kanaries in broedkooien verdwijnen soms eitjes, veel vogels lusten ze toch wel erg graag kennelijk.
Ik hoop dat je de oorzaak snel vindt.
Ton.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-05-03 - 14:07:52 send message to Daniel

Mijn gok zou ook de dominicaner wida zijn. Al schijnen ze buiten onze volieres geen eieren te verwijderen uit de nesten van hun gastouders.

Maar ik zou je aanraden de wida 's een tijdje apart te zetten en kijken of het probleem dan is opgelost.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-05-03 - 14:09:47 send message to Daniel

Cocobar, om de wevers als verdachten aan te wijzen gaat me te ver. Daarvoor zou ik moeten weten welke soorten het zijn. De euplectes soorten zou ik ook uitsluiten, maar bepaalde ploceus soorten zouden bij mij hoofdverdachte nr 1 zijn


yago
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-06-27 - 19:22:35 send message to yago

happy :)heb over een paar jaar hetzelfde voorgehad,de nesten van mijn chineese groenvinken en roodmussen enz werden ook leeg gemaakt bij mij was de dader(s)het koppel mozambiquesijsjes ik was zo woedend dat ik deze het vrije luchtruim heb laten kiezen.Daar ik niemand anders met deze rovers wilde opzadelen(via dierenzaak)wink ;)
mvg Eddy


Gloster Benno
Website Member
Posts :95

Website Member
2006-06-28 - 17:02:40 send message to Gloster Benno

Ik heb weleens gehoord van een kweker dat sommige weversoorten dat wel eens doen.



wida
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-11-09 - 09:23:52 send message to wida

mijn verdacht gaat uit naar de mexicaanse goudvink deze vogels kunnen het niet dulden als andere vogels bij hun nest inde beurt komen en de man rooft alle nesten leeg als hij opzoek gaat naar een nest voor zijn pop waar ze haar eieren kwijt kan heb deze vogels gehad en ze vreten alle eitjes op van andere en van zich zelf zet ze apart in een grote kooi doe er denne voor zodat ze rust hebben en kijk wat je ervan kweekt.tip doe ook niet te veel nest controle en ring ze de eerste keer niet daarna doe ventielen van een fietsband erom zorg wel dat deze niet meer naar rubber ruiken leg ze enkele dagen in slaolie en maak ze dan droog trek deze over de ringetjes en probeer de jongen na 6 dagen te ringen verder wens ik je veel succes ook de gras parkieten staan onder verdacht.als je vrij hebt moet je eens de boel in de gaten houden des noods leg je overal kunsteitjes in als een paar keer geen doorgang krijgen bij een ei stoppen ze ervan zelf mee


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-09 - 16:54:35 send message to Picolet

Tegenwoordig zijn er mini camerasystemen voor weinig geld te koop. Die zou je op het nestje kunnen richten en observeren. Ben je weg dan laat je de VHS lopen of de harddisk.

Groeten Ruud


Maes D.
Website Member
Posts :60

Website Member
2007-11-09 - 17:38:28 send message to Maes D.

het zijn de wida's doorda deze niet kunne kweken u hebt noet de juiste pleegouders!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-11-10 - 17:20:09 send message to chrislaevers

Ik heb de laatste weken het zelfde probleem! De eieren van de kanaries zijn verdwenen in twee keren en de volgende nest voor de helft ook en in de nest lag een opengepikt ei. Ik heb ook een ei van een zebravink gevonden waar reeds een goed ontwikkeld jong in zat. Ook de eieren van de binsen ( wel niet bevrucht) zijn opengepikt (rond gaatje). Ik heb al een muizenval gezet maar tot nu toe geen resultaat. Ik heb op één enkel ogenblik een zwartmasker roodbekweverpop op de nest van de kanarie gezien en verdenk die dus van nestroof. Momenteel hebben die ook een nest met 3 eieren waar waarschijnlijk niets van komt omdat de nest in een onverlicht gedeelte hangt van de volières.
Als het indd de weverpop is die het doet, zal ik ze allemaal apart moeten zetten : ik heb 3 poppen en 2 mannen en er komen zondag nog twee koppels bij. Dik probleem dus als de weverpop de schuldige is. Vroeger gingen bij mij de rijstvogels aan de haal met pas uitgekomen jongen. Die zitten sindsdien mooi apart.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-12-11 - 20:44:56 send message to chrislaevers

Heb de eierdief dus op heterdaad betrapt en het is dus een zwartmasker roodbekweverpop. Ze zat op de nieuwe nest van de kanaries duidelijk te pikken. Eén ei is verdwenen en één ei op de grond half open.
't Is een ongeringde pop en zo heb ik er 3. Ik ga die nu allemaal een kleurring aandoen en dan nog even de tijd nemen om de juiste pop er uit te halen die het doet. Bij de tweede nest van de zwartmasker roodbekwevers zelf (3 eieren) zijn er twee eieren verdwenen en een derde lag op de grond met een embryo er in.
Ik zie dit destructief gedrag evenwel niet als een chronische afwijking. Ik heb bij die soort wevers 4 mannen en 5 poppen. Het zijn weliswaar koloniebroeders maar ze zijn monogaam.
Hetzelfde gebeurde trouwens met een rijstvogelpop (ook monogaam met een zeer sterke band tussen man en pop) die plots weduwe geworden was. Ze heeft geprobeerd om de man van het andere koppel in te pikken maar dat lukte niet. Tijdens die periode is ze beginnen pas uitgekomen zebravinken in de nest toe te takelen en zijn er ook eieren gesneuveld.
Ik heb alle rijstvogels dan apart gezet en de pop een nieuwe man gegeven. Daar heeft ze nu twee jongen mee.
Wat er ook van zij, ik ga in de lente de zwartmasker roodbekwevers apart zetten van de kleinere vogels. In een boek stond dat ze niet geschikt zijn om samen met kleinere vogels te zitten. De reden werd evenwel niet vermeld. Ik vermoed dus dat eiroof bedoeld werd. Maar ja, misschien is die uitspraak dan weer gebaseerd op gedragingen van een groep wevers met een oneven aantal poppen en mannen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede