Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Uitleg Cites? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Uitleg Cites?
sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-03-30 - 22:10:50 send message to sannie

Kan iemand het mij uitleggen want ik weet niet helemaal of ik het goed snap.
Stel ik krijg een Geelvoorhoofd Kakariki die ongeringd is.
Wat officieel dus niet zou mogen?
Als ik deze vogel laat chippen en registreren via een dierenarts is hij dan gelegaliseerd?
Of is het niet zo makkelijk.....
Van de Cites site wordt het mij niet echt duidelijk.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-03-30 - 22:14:39 send message to Dennis Fr.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

kakeriki is geen citus vogel dus heb je niks met citus te maken.verder geeft het niet dat ie niet geringd is .dit is ook niet illigaal of wat dan ook.dus chippen registeren of wat dan ook is niet nodig.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-31 - 07:46:44 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Met uitzondering van de grasparkiet, de valkparkiet en de roseicollis, staan álle kromsnavels op de cites-lijst (lijst II, bijlage B). Wat zoveel betekent dat je officieel moet kunnen aantonen waar de vogel vandaan komt cq. dat de vogel in gevangenschap geboren is. Dit doe je het beste door middel van een vaste voetring, een vast kenmerk en/of een aankoopbewijs. Er staan ook vogels op lijst I of bijlage A en van deze vogels is het verplicht om een vergunning oftewel citespapieren te hebben naast evt. ringgegevens.

Dit betekent het in het kort officieel.

Van de vogels die op lijst II staan wordt oogluikend toegestaan dat hier niet op gecontroleerd wordt of deze voorzien zijn van een vaste ring of kenmerk.

De kakarikie bijv. staat dan op lijst II en hier hoef je dus officieus geen papieren voor aan te vragen.

Ik heb e.e.a. uitgelegd op mijn pagina bij Vogels houden -> Wetgeving. ( www.mijnparkieten.info )

wink ;) Peter


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-03-31 - 07:49:42 send message to sannie

Bedankt, zal meteen even kijken!


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-03-31 - 10:26:46 send message to Toine84

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

quote
kakeriki is geen citus vogel dus heb je niks met citus te maken.verder geeft het niet dat ie niet geringd is .dit is ook niet illigaal of wat dan ook.dus chippen registeren of wat dan ook is niet nodig.



Ten eerste is het cites en kakariki.

Je hebt toch niet goed opgelet. De Geelvoorhoofd Kakariki is een andere soort dan de Roodvoorhoofd Kakariki en tevens ook een stuk zeldzamer. Deze moet wel geringd zijn!

quote
De kakarikie bijv. staat dan op lijst II en hier hoef je dus officieus geen papieren voor aan te vragen.


De Geelvoorhoofdkakariki staat op lijst I Bijlage A.

Ik citeer uit 'Onze Vogels 2006-2':
quote
De soorten gemerkt met (A-) zijn beschermde uitheemse soorten die opgenomen zijn in bijlage A bij de basisverordening (EG) nr. 338/97.


De Geelvoorhoofd Kakariki (Cyanoramphus auriceps) staat hier dus ook bij.

Nu we het er toch zo over hebben zal ik gelijk een lijstje geven van de andere parkieten die er op staan:
Dubbeloog vijgpapegaai (Cyclopsitta diophthalma)
Geelvoorhoofd Kakariki (Cyanoramphus auriceps)
Goudparkiet (Aratinga guarouba)
Goudschouder parkiet (Psephotus chr. chrysopterygius)
Hooded parkiet (Psephotus dissimilis)
Hoornparkiet (Eunymphicus cornutus)
Oranjebuik parkiet (Neophema's chrysogaster)

Dit is een lijstje met veel voorkomende soorten bij liefhebbers. Voor een complete lijst verwijs ik je naar http://www.minlnv.nl


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-31 - 11:13:12 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Klopt helemaal, alleen in de praktijk is er volgens mij niemand met CITES I papieren voor de kakariki.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-31 - 11:49:46 send message to Wickingh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Toine,

sorry maar even off-topic.

quote
Ten eerste is het cites en kakariki


Hij die zonder zonde is werppe de 1ste steen.Maak jij geen fouten?



quote
De Geelvoorhoofd Kakariki (Cyanoramphus auriceps) staat hier dus ook bij.

Nu we het er toch zo over hebben zal ik gelijk een lijstje geven van de andere parkieten die er op staan:
Dubbeloog vijgpapegaai (Cyclopsitta diophthalma)
Geelvoorhoofd Kakariki (Cyanoramphus auriceps


Hier gebruik je het woord ""andere""(ik weet het aan beide kanten 1 te veel) en kom je weer op de kakariki terug wink ;) .

Niet om te pesten, maar misschien kan je er overheen proberen te lezen als anderen een foutje maken,ik maak ze iig ook,

mvg Frank


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-03-31 - 12:11:28 send message to Toine84

quote
Klopt helemaal, alleen in de praktijk is er volgens mij niemand met CITES I papieren voor de kakariki.



Inderdaad, bijv. bij Zomertortels of Senegaltortels (die beiden enorm goed kweken) worden ook niet altijd de papieren bijgeleverd. Soms vind ik het ook een beetje overdreven, die papieren zijn duurder dan de vogel zelf. maar officieel moet het natuurlijk wel... wink ;)wink ;)

quote
Hij die zonder zonde is werppe de 1ste steen.Maak jij geen fouten?


Hoi Wickingh, natuurlijk maakt iedereen wel eens fouten, maar bedoelde het heus niet aanvallend, ik dacht als ik toch een reactie plaats, kan ik hem net zo goed even op de foutjes wijzen, een helpende hand kan geen kwaad lijkt me. wink ;)
En ik had nog het hele lijstje overgenomen, maar het was inderdaad overbodig de Geelvoorhoofd Kakariki nog een keer te vermelden. wink ;)


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-03-31 - 12:29:09 send message to sarell

Toine,
mijn mailtje gehad?

(sorry hoor, even tussendoor)

Sarel


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-31 - 15:19:57 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het citaat uit "Onze vogels" weet ik niet waar zij dit vandaan hebben natuurlijk.

Als je de lijst bekijkt op http://www.cites.org/eng/app/appendices.shtml ,en je zoekt "Cyanoramphus" op zie je er maar twee soorten op staan. Dit is de C.Forbesi en de C.novaezelandiae. Welke dit in het Nederlands zijn weet ik niet omdat ik niet thuis ben in de Kakarieken.

Nu heeft Cites al vaker voor de nodige onduidelijkheid en discussie gezorgt. Het beste is om de vogels geringt te kopen als je niet zeker bent van de wet. Je mag ervan uitgaan dat de meest voorkomende parkieten vergunningvrij zijn.

Cites is ook alleen maar van belang als je ze wilt in- of uitvoeren of verhandelen.
CITES is namelijk een Overeenkomst tussen 167 landen, waarin afspraken gemaakt zijn
over de [b]internationale handel[b] in bedreigde dier- en plantensoorten.
(bron: http://www.hetlnvloket.nl zoek:"Cites" Open: Algemene toelichting bij aanvragen CITES-vergunning )

Mocht je echt twijfelen en zekerheid willen, kun je het beste met cites/laser of AID bellen. Zij zien op de naleving van o.a de citeswet toe.

wink ;) Peter

ps. link verandert.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-03-31 - 15:38:18 send message to Daniel

Als aanvulling, de ene soort is de roodvoorhoofd (nominaat vorm met alle ondersoorten) en de ander is de Chatman kakariki, oorspronkel een kakariki die werd gezien als ondersoort van de geelvoorhoofd maar nu op basis van genetisch onderzoek ingedeeld is als aparte soort


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-12-26 - 22:43:20 send message to Pionara.nl

quote
Cites is ook alleen maar van belang als je ze wilt in- of uitvoeren of verhandelen

Hoe ga je dan, bij controle, aantonen dat jij de vogel legaal in je bezit heb gekregen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede