Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Sterfte onder Forpus Coelestis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Sterfte onder Forpus Coelestis
uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2006-02-20 - 19:45:20 send message to uswhite

Hallo,

Misschien heeft iemand dit al eens meegemaakt. Ik heb mijn jongen Forpussen opgekooid Poppen en mannen apart. Nou heb ik bij de mannen in een maand tijd al 7 dode vogels gehad. Zo af en toe vang ik de vogels uit omdat ik dan beter hun conditie kan beoordelen en de uiterlijke kenmerken in orde zijn. Ze zijn dan ook in orde. Zo maar een willekeurige dag zie ik er dan weer een dik zitten en als ik hem in mijn handen pak mager. De rest van het bestand zit er goed bij ook de jongen poppen hier heb ik nog geen uitval gehad. Op een van de vogels vandaag sectie laten verrichten. De bevindingen waren: hart, longen, darmen etc. helemaal geen afwijkingen kunnen vinden alles perfect in orde. Het enigste wat ik nou nog kan doen de volgende dode vogel opsturen en op een virusinfectie laten controleren. Of weet er misschien iemand wat een reden kan zijn of heeft dit al eens mee gemaakt.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2006-02-20 - 20:06:13 send message to vandervliet

als het witfaktorigen zijn gebrek aan vit. A.
In dat geval levertraan bij reformwinkel halen, en door het zaad mengen.

sportgroeten
Jan


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2006-02-20 - 20:19:31 send message to Mp vd Sande

Met hoeveel zitten ze in de kooi want dit probleem heeft een forpuskweker bij mij in het dorp ook gehad maar dat kwam doordat er teveel vogels bij elkaar zaten de zwakken sterven en de sterken blijven dan leven


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2006-02-20 - 20:33:12 send message to uswhite

Hoi,

Ze zitten met ongeveer 12 stuks in een kooi van 1.20 x 0.60 x 0.50. De voeding die ze krijgen is op het zaad na al jaren het zelfde. Een goed merk zaad, Eivoer, Breedmax en ik voeg citroenzuur aan het drinkwater toe. Trouwens mijn overige bestand is perfect in orde, geen uitval of ziekte.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-02-21 - 18:07:40 send message to zebraonline

12 stuks in z'on kooi is teveel...de dominante(sterke) maken het de minder dominante(zwakkere) moeilijk door ze na te jagen en/of van het voer weg te houden.

Met z'on aantal dicht op elkaar heeft bovendien nogeens een verhoogde infectiedruk van allerlei ziekten.


Falcon
Website Member
Posts :72

Website Member
2006-02-22 - 14:43:33 send message to Falcon

Ik heb wel eens gehoord dat Forpus mannen hun eigen jongen mannen dodden zodra ze het nest uitvliegen.
Nu kan het zijn dat de oudere jongen de jongere aanvallen om te laten zien wie de baas is en de rangorde van de groep te bevestigen.
Hierdoor kan het komen dat ze niet bij het eten kunnen. en wat ik altijd doe is als een jong gestorven is geef ik automatisch minder eten. Daardoor blijft er in het geval van jou mocht je het ook zo doen als mij weer minder over voor de zwakkere, die dus weer niet aanbod komen.
DIT IS EEN GEDACHTENGANG VAN MIJ HOE IK HET ZIE IN MIJN VERBEELDING.

MVG
Mike


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-02-22 - 17:57:19 send message to jeroen de roo

hallo

Ik heb zo'n zelfde soort voorval gehad met roodruggen. Ik had een hoop jongen gekweekt. Ook bij elkaar in de voliere ( niet allemaal, maar wel een stuk of 10 in een voliere van 4x1m ) ging eerst goed tot op een gegeven moment er steeds meer dood gingen. Ook mager, maar verder niets aan te vinden. Mannen en poppen ik had ze ook door elkaar zitten. Een jaar later weer zoveel jongen gekweekt alleen nu maar 4 per voliere weg gezet en geen enkele dode meer. Dus ik denk dat je gewoon te veel bij elkaar in hebt, want de dominantere vogels houden alle andere bij de bakken weg hoor.

groeten jeroen de roo


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2006-02-22 - 20:26:44 send message to uswhite

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Bedankt voor de reactie's. Om enkele topics samen te vatten, ik denk niet dat er teveel in een kooi zitten. Forpussen zet je ook nooit in een kooi erbij waar al Forpussen gehuisvest zijn. De jongen zijn allemaal van ongeveer dezelfde leeftijd. Als ze gaan ruien of ik merk dat ze gaan kibbelen zet ik de mannen en poppen apart. Ook geef ik meerdere zitstokken, voerschalen en drinkflessen zodat je bepaalde conflicten kan beperken tot een minimum. Stel dat de oorzaak zou zijn dat vogels niet aan de voerbak kunnen komen dan is de vraag waarom is er dan geen uitval in de andere kooien. Op het moment dat ik de vogel wegbracht voor sectie zaten er nog maar 7 stuks in deze kooi. De vogels vang ik zoals vermeld vaker uit om ze in de hand te nemen zodat ik kan voelen hoe hun conditie is.

P.s. De vogel voor sectie weg gebracht was een Lutino en gemakkelijk te traceren tussen wildkleur en Blauw. Vanwege het feit dat ik ook vaak de vogels observeer weet ik dat de Lutino vaker zijn soorgenoten belaagde dan andersom.


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-02-22 - 20:48:33 send message to meester Vogel

Hallo,

Ik denk dat wij de natuur niet goed in kunnen schatten. We hebben veel ervaring op verschillende gebieden. Tevens zijn er veel verschillende manieren van huisvesting reeds beproefd.
Echter hoe goed we onze best ook doen, volledig begrijpen hoe het een en ander in de vogelkoppies in elkaar zit lukt nooit. Er blijven immers altijd vraagtekens, neem allen al de vogeltrek, of het moment van broeden in volledig afgesloten ruimtes. Kortom we missen altijd een stukje kennis.
Denk dus nooit dat je het weet, juist dan kom je voor verrassingen te staan. Ook nu, wat is uiteindelijk de doodsoorzaak. Je komt er waarschijnlijk niet achter, of je moet dingen uitproberen en uitsluiten.
Stel het is toch concurentie (neem van mij aan sommige vogels presteren het om alleen meerdere voederplaatsen te beheersen) daar kom je alleen achter door ze solitair te huisvesten. Maar ik begrijp dat je daar niet voor voelt.
Ik heb het vorige week al gedaan na een eerste dode. Had 7 colies in een vlucht van 2x2x1 meter, er ging 1 dik zitten, een dag later was hij dood. Heb meteen de anderen per tweetal in kooien gedaan. Of het de enige juiste oplossing was weet ik niet, maar het had wel het gewenste resultaat, niet nog meer doden.
Niet dat ik nu weet of het komt door ze apart te zetten, maar wat ik wilde bereiken heb ik bereikt. Nadeel, 1 minuut langer voeren per dag en 2 minuten langer kooien schoonmaken per week. Voor mij geen probleem.
Bekijk maar wat je zelf wijsheid acht.

Groeten Gerrit


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-02-22 - 22:03:15 send message to broto

quote
De vogel voor sectie weg gebracht was een Lutino

Bij de forpussen is de lutino toch nog een zwakkere mutant, veelal omdat er lutino x lutino gekweekt wordt om zoveel mogelijk lutino's op stok te krijgen.
Mocht het een virus zijn, zijn dat dus de vogels die het eerst het loodje leggen.

Ik heb al van meerdere kwekers gehoord dat er forpussen van de 1 op de andere dag dood gaan, en dan niet enkel coelestis.
Heb het ook gezien bij groenstuiten en oogringen.
De vogels gaan dikzitten,volgende dag dood.
Vang je zo'n dikzitter uit is de borst erg scherp, zet je de vogel apart, komt die er soms nog overheen, maar vaker dat die toch nog dood gaat.
Weet van een kweker dat die ook een vogel heeft laten onderzoeken en dat ze niet precies konden zeggen wat het was.

Zou zeker de kooi waar de vogels in hebben gezeten goed ontsmetten en de overige niet bij andere in de kooi zetten.

Henk






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede