Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ringen vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ringen vogels
August
Website Member
Posts :48

Website Member
2003-11-23 - 12:29:51 send message to August

Is het nu links of rechts dat je de jongen moet ringen met vaste voetring.
Ik doe dit altijd rechts maar heb al gezien dat anderen dit links doen.
Ideaal zou zijn van bij de geboorte ze te laten dna sexen en dan ze links of rechts te ringen zoals bij een open ring maar ja het is moeilijk pluimen uit te trekken als ze er nog geen hebben.
Ook laat ik ze liever gerust want de ouders zijn zeeeeeer zenuwachtig en beschermend dan en maken het bijna onmogelijk om in het nestblok te komen.
Wat is het nu conventioneel links of rechts ?



agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-11-23 - 15:04:28 send message to agabird

Volgens mij maakt dat echt niets uit.
Wij ringen de jongen ook niet altijd hetzelfde.

Allen dierenartsen die de vogels sexen en daarna een ring om doen, hebben wel dat ze bij het mannetje aan een andere poot het knijpringetje zetten dan bij het popje.

Maar bij de kwekers is het volgens mij geheel willekeurig. De ene kweker ringt het liefste rechts, de ander links, en weer andere kwekers maakt het niets uit.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-11-23 - 16:17:28 send message to Rogert

Wat vaak wel is, is dat mannen rechts geringd worden, en vrouwen links, zodat je bij vogels waarbij je niet kan zien of het man of pop is, in één oogopslag kan zien of een koppel ook daadwerkelijk man en pop is. Maar dit gaat niet op als je vogels van een ander hebt gekocht.

Wel is het zo, dat als je een vogel rechts ringd, je beter de ring kan aflezen als je hem in je handen hebt, je moet de ring dan wel onderste boven aanbrengen. Als je de vogel dan in je rechter hand vast houd (bijna iedereen is rechts) heb je de poot met de ring aan de linker kant zitten (als je de vogel met zijn kop naar je toe hebt) en je dan dus gemakkelijk met je linker hand de ring kan pakken en aflezen. Dit is ook de reden dat ze onderste boven geringd moeten worden, anders moet je de vogel met zijn kop van je af houden, met kans op ontsnapping.

Het is geen wet, alleen maar een handigheidje


August
Website Member
Posts :48

Website Member
2003-12-05 - 13:11:35 send message to August

Conclusie aan de poot dus !



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede