Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nieuwe diersoorten ontdekt Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : nieuwe diersoorten ontdekt
sibdis
Geroyeerd
Posts :82

Geroyeerd
2006-02-08 - 19:59:16

hoi,ik heb zojuist naar het VTM-nieuws gekeken en er is in Indonesie in het woud een aantal nieuwe diersoorten ondekt.Het gaat ook onder dieren die men dacht dat ze uitgestorven waren!!!!Men heeft 3 nieuwe soorten nectareters gevonden,4 nieuwe soorten vlinders,en een boonkangoeroe waar men dacht dat deze uitgestorven waren!!!En ook nog 20 nieuwe soorten kikkers
geweldig niet!!



Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-02-08 - 20:09:30

quote
Wetenschappers zijn dolgelukkig met de ontdekking van honderden nieuwe dier- en plantensoorten in de bergachtige regenwouden op Nieuw Guinea in Indonesië. Tijdens een expeditie in het zeer moeilijke begaanbare gebied zijn vogels, kikkers, vlinders en planten gevonden die nog niet bekend waren. De wetenschappers vertellen dinsdag (7/1) in The Independent van het vinden van het paradijs.

Vanuit het kamp dat de Amerikaanse onderzoekers eind vorig jaar in de jungle opsloegen, zagen ze zeldzame vogels baltsen, gigantische bloemen in prachtige kleuren, boomkangoeroes en stekelige miereneters. Ook vloog er een zeldzame, goudgevlekte prieelvogel. Ze ontdekten een enorme rododendron, vermoedelijk 's werelds grootste.

Helemaal blij waren de onderzoekers toen ze een koppeltje paradijsvogels met zes lijnen op de kop zagen. De vogel, genoemd naar ornitholoog Berlepsch, zou zijn uitgestorven. Het dier was tot nu toe alleen maar geïdentificeerd uit veren van dode vogels.

De dieren leken totaal niet bang, wat erop duidt dat ze niet eerder een mens tegenkwamen. Bruce Beehler, leider van de expeditie: ¨We vonden tientallen, misschien wel honderden nieuwe soorten in wat waarschijnlijk het meest ongerepte ecosysteem is in het gehele Aziatisch-Pacifische gebied. Er waren zoveel nieuwe dingen dat we ervan duizelden. En dat was nog maar het topje van de ijsberg.¨

De onderzoekers (een team van de Amerikaanse organisatie Conservation International en het Indonesische wetenschappelijk instituut) kunnen niet wachten om aar het gebied terug te gaan. Dat is 300.000 hectare groot en ligt in de Foja-bergen (2200 meter hoog), in het nauwelijks ontgonnen westen van Nieuw- Guinea. De inheemse bevolking komt er nooit, die heeft zich bij de zee gevestigd. En de regering verbiedt jagers er te komen.

In de komende maanden proberen de wetenschappers hun vondsten te classificeren.



Bron: nu.nl


sibdis
Geroyeerd
Posts :82

Geroyeerd
2006-02-08 - 20:19:45

zo te zien een beetje beter werwoord dan ikrazz :p


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-02-08 - 20:36:17

Hallo,

En dan is het nú maar afwachten hoelang het duurt vóórdat de commercie hier op inspringt en er vakanties worden georganiseerd naar dit gebied.
Zo kunnen we dan binnen enkele jaren ook dit stukje ongerepte natuur op onze buik schrijven....

Wat zou zo'n uitgestorven gewaande paradijsvogel in de handel opbrengen?
Ik wed dat er genoeg gekken een examplaar zullen willen hebben.

Of ben ik nu een beetje té pessimistisch?
Groeten, J. Santegoeds


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-02-08 - 20:41:40

Santegoeds, ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen...sad :(
Tenzij organisaties het opnemen voor dit mooie stukje natuur...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-08 - 21:21:56

Ik zie de jachttrofeeën al voor me, dat stukje paradijs zal snel verkocht zijn. sad :(


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-08 - 21:26:24

In landen als indonesia is bescherming van natuur behoorlijk problematisch, de illegale houtkap bijvoorbeeld is daar echt dramatisch, internationale bedrijven (wat mij betreft is de term criminele organisaties meer op zijn plaats) profiteren hiervan, niet de lokale bevolking die vooral de negatieve gevolgen van deze kap ondervindt.
De vele zogenaamde (vogel)liefhebbers die deze dieren liever in hun voliere zien en zich vele malen drukker maken om importbeperkingen en toekomstige dierenwelzijnswetten dan de ondersteuning van natuurbeschermingsorganisaties maken dat het gebied beter niet ontdekt had kunnen worden.
Mijn conclusie: een fantastisch, maar tegelijk ook zeer droevig bericht.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-08 - 21:48:54

op de website van de telegraaf staat er ook een stuk over met een filmpje waar ook vogels op te zien zijn , misschien wel even intresant om te bekijken wink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-02-08 - 21:49:34

overigens .. moet ik eerlijk toegeven wel even met de valse gedachte te hebben gespeelt zo'n vogel in het raad topic van de vogels te plaatse wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-08 - 22:00:31

Gokje, een paradijsvogel? happy :)happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-02-08 - 22:01:00

Had me daar al op voorbereid razz :p op de website van de bbc staan een aantal leuke foto's happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-08 - 22:39:19

Het schijnt een zeer moeilijk toegangelijk gebied te zijn, bovendien duldt de indonesische overheid geen pottekijkers in het probleemgebied van Irian Jaya.

Gelukkig is New Guinea nog redelijk ongerept, ondanks de vele delftstoffen die het rijk is.

Misschien vinden ze nog een leuke lori, zal me niks verbazen happy :)
Gert


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2006-02-08 - 23:05:53

ik zoek me kapot, maar kan niks vinden op beide sites zal er vast wel overheen kijken. Kunnen jullie misschien de directe links plaatsen, zodat ik de foto's en filmpjes kan bekijken.\

Groetjes steyn


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-02-09 - 00:46:09

Nou vooruit dan Steyn, maar daarna weer snel aan de studiewink ;)

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article212603.ece?source=rss


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-09 - 09:05:28

Het is hartstikke mooi natuurlijk.
Sceptisch als ik altijd ben (omdat ik mij graag van de waarheid wil vergewissen) vraag ik mij dan af als die wetenschapper al 15 jaar op dat eiland werkt en nu pas iets ontdekt, en dan ook nog zoveel in een keer?? Zo groot is dat eiland toch zeker niet? Oke, ondoorgaanbaar gebied. Maar in 15 jaar tijd ben ik toch al op veel plaatsen terecht kunnen komen. Wie zegt dat het hier niet gewoon om een mutatie gaat en geen nieuw soort?

Helaas is in het verleden al vaker gebleken dat wetenschappers de boel manipuleren (heel voorzichtig uitgedrukt)om in het nieuws te komen, zeker als het ging om evolutie. Maar daarom ben ik dan ook scpetisch.

Het is hartstikke mooi natuurlijk.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-09 - 11:09:47

New Guinea is het 2e grootste eiland van de wereld Peter, dus zo klein is het niet.

Bovendien snikheet en bijna ondoordringbaar dicht tropisch oerwoud. (ik ben er eens geweest op dit "eiland", men spreek daar zo'n 180 talen, dit geeft al aan dat het ietse pietsje groter dan kreta is)

Prachtig land.
Gert



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede