Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > baby ara, opvoeden + vervolg vragen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : baby ara, opvoeden + vervolg vragen
menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-01-15 - 16:46:33 send message to menno

Hallo, ik wou jullie een vraag stellen over mijn baby-ara, is een blauw-gele ara van 6 weken.
Ik heb hem gisteren gehaald, ik heb al eerder een grijze roodstaart met pap gevoerd wat reuze goed ging. Mijn vraag aan jullie is, hoeveel en hoevaak moet hij eten?
Ik heb advies gekregen van de meneer waar ik hem van heb maar ik twijfel eraan. Zijn advies was 3 keer per dag 90ml en 8 uren tussen de voedingen in.Dat heb ik dus nu sinds gisteren gedaan, had hem gisteren ook gewogen en nu was hij op 24uur 18 gram afgevallen, is dat erg?
Kan dat ook door de stress komen?
Alvast heel erg bedankt voor elke reactie wat jullie me kunnen geven, mvg andre.

(Titel aangepast)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Billy
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-01-15 - 18:56:14 send message to Billy

Hoikes ,

Ik denk dat 3 voedingen wel goed zit op 6 weken , dat gaven wij onze ara's ook toen. Wat de hoeveelheid betreft is eigenlijk afhankelijk van zijn gewicht. 's ochtends nuchter wegen en dan 10% aan pap van zijn gewicht geven. Ik denk niet dat het erg is dat hij de eerste dag is afgevallen maar dit mag natuurlijk niet te lang duren.

Ik wens je in ieder geval nog veel plezier met je nieuwe baby !!!


Groetjes,

Billy


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-01-15 - 19:25:19 send message to Rogert

Jammer ........ eerst je zelf inlezen en voorbereiden voordat je een vogel aan schaft voorkomt dit soort zaken.

Een vogel in de groei kun je niet met een vaste hoeveelheid voer voeren. De ene voeding eet hij meer dan een andere, en het is verstandig dit te noteren zodat je voor een volgende keer een indikatie hebt. De ene vogel heeft een hoger energieverbruik dan een ander, dus een vast gewicht is hier niet aan de orde en over enkele dagen zit je al weer aan meer voeding.

Drie voedingen op een dag is goed. In de laatste voeding mag het gewicht best iets hoger zijn want de periode tot de volgende voeding kan dan ook iets uitgesteld worden zodat je zelf aan een goede nachtrust komt. Zorg er wel voor dat de krob een keer per dag helemaal leeg is om te voorkomen dat het voer in de krob gaat gisten.

Meten is weten, dus weeg hoeveel voer het jong verbruikt en zoek hier de juiste balans in. Meet ondertussen ook het gewicht van het jong, en zorg dat dit dagelijks aan komt. Als het jong een dag niet toeneemt in gewicht is er niets aan de hand, maar bij twee dagen op hetzelfde gewicht moet je kijken of er wat aan de hand is. Je kan dan ook te veel gevoerd hebben. Het jong weigerd dan vaak zijn voeding of je krijgt er met moeite wat in.

Succes en voor de volgende keer eerst iets meer onderzoek verichten.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-15 - 20:43:48 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Waarom willen mensen zo vaak iets waarvan ze niet weten hoe ze ermee moeten omgaan.?
Dit is dus de reden waarom ik een tegenstander ben van verkoop van jonge vogels die nog niet zelfstandig zijn.
Jammer dat je de verkoper niet vertrouwt sad :( Hij heeft namelijk wel gelijk. In die zin, 3 maal daags 90 cc is een redelijk gemiddelde voor een jonge ara van 6 weken.
Ik heb er zelf nu 3 zitten van die leeftijd en voer ongeveer hetzelfde per vogel per dag. De ene keer eten ze iets meer de andere keer iets minder. Maar zoals de vorige schrijver al goed aanhaalde is dit geen vast cijfer. Ik weeg zelf de vogels inmiddels helemaal niet meer. Daar ben ik echt vanaf gestapt. Het geeft meer stress en onnodig spanningen. Zo wel bij de vogels als bij jezelf.

Doordat de vogel van omgeving is veranderd is er waarschijnlijk wat stress. De vogel eet dan iets minder of verbruikt iets meer. Ook gaan de vogels langzaam aan wat meer ondernemen. Hierdoor verbranden ze ook meer voedingsstoffen. Het belangrijkste is dat je zelf in de gaten houd dat de vogel gemiddeld ongeveer 80 tot 90 cc per voeding binnen krijgt en 's ochtens de krop echt leeg heeft voor je de eerste voeding geeft. Als je het echt niet vertrouwd kun je me altijd even schrijven of mailen. Bellen mag ook maar dan moet je even een mailtje schrijven voor mijn nummer.

Erwin

http://www.macawclubholland.nl/movies/dinertime.wmv


Billy
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-01-15 - 21:47:48 send message to Billy

Voor mensen met ervaring lijkt het mij ook misschien niet nodig om de vogels te wegen , maar voor iemand die geen ervaring heeft is het toch goed om de vogel te wegen zodat ze toch ongeveer weten hoeveel voeding de vogel moet hebben.Zich blindstaren op het gewicht van de vogel is natuurlijk ook niet goed omdat dit heel verschillend kan zijn per individu.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-01-15 - 22:35:18 send message to natasja

ben het trouwens oneens over dat wegen stressvol is voor de vogel .. dat hoeft helemaalniet zo te wezen zolang je er zelf maar op een normale rustige manier mee omgaat gaat het al heel snel bij het dagelijkse ritme horen.

wegen vind ik trouwens wel een pre , vooral omdat er ook geknoeit word met het eten en het op die manier niet altijd duidelijk is hoeveel de vogel nou daadwerkelijk heeft gegeten.

mijn voedingsbeurten bestaan uit een paar stappen :
-voeding klaarmaken
-weegschaal neerzetten , vogel wegen
-bakje met voeding op de weegschaal en voeren tot je 10 % van het lichaamsgewicht hebt bereikt
-vogel nogmaals wegen.

Op die manier weet je exact wat je vogel voor gewicht hebt en bij ongerustheid is dit een belangrijke indicatie + je weet exact wat je vogel binnen heeft aan voeding.

3 voedingen per dag is prima maar sommige hebben op die leeftijd nog behoefte aan 4 voedingen , zolang de krop leeg gaat mag dat gerust.

iedere ca. 2 weken valt er dan een voeding vanaf.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-01-15 - 22:37:11 send message to natasja

overigens , vind ik het juist een voordeel dat er hier evengoed navraag word gedaan over de voedingen ondanks het advies van de kweker.

de kweker van mijn edel Kicah gaf mij destijds een zeer slecht voedingsschema mee


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-16 - 00:08:53 send message to Hawkeye_NL

quote
overigens , vind ik het juist een voordeel dat er hier evengoed navraag word gedaan over de voedingen ondanks het advies van de kweker.

de kweker van mijn edel Kicah gaf mij destijds een zeer slecht voedingsschema mee

Ik geef alleen aan dat ik het jammer vind dat hij de kweker niet vertrouwd. Is toch niets mis mee? Is geen sinds als aanval bedoeld.

Het wegen is simpel te doen, daar ben ik mee eens. Ik ben er zelf alleen mee gestopt. Zekers met het exact 10% van het lichaamsgewicht voeren zijn wij gestopt. Sommige vogels hebben behoefte aan wat meer voer en sommige aan iets minder. Wij voelen dan ook na het voeren altijd even aan de krop. Als deze goed gevuld is [dus niet te strak] en de vogel wil niet meer dan is het goed. Soms willen ze echt niet eten en slaan ze nagenoeg een keer een maaltijd over. Ook dat kan gebeuren.

Op deze leeftijd is 3 a 4 voedingen a 80/90 cc voldoende. Na ongeveer twee weken kan je inderdaad een voeding minderen. Dan kun je ook andere dingen gaan proberen zoals een fruithapje of een beetje gemalen groenten.

Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-16 - 00:14:24 send message to dooren


Dat is denk ik ook het grote verschil tussen jouw Erwin en de vragensteller, namelijk ervaring. Als je dit dagelijks doet stelt net "niks" voor.

Een ervaren kweker hoeft helemaal niet te wegen omdat hij gewoon aan de algemene ontwikkeling van de jonge vogel ziet dat het goed gaat.

Echter de leek is onzeker en zal het weegschaaltje als hulpmiddel nodig hebben. Kan me dus wel voorstellen dat een onervaren persoon zo'n hulpmiddeltje niet kan missen. (al was het maar om de onzekerheid bij zichzelf weg te nemen)
Gert


menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-01-16 - 07:43:50 send message to menno

Hallo iedereen, ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor jullie reacties, ben daar zeer blij mee. Hoop natuurlijk op nog meer reacties.
Ik weet ik heb geen ervaring ermee maar wil daarom proberen het zo goed mogelijk te doen!!
Het eten gaat uitstekend, hij heeft zelfs na zijn voeding nog steeds wel honger, ik heb gelezen dat ze wel eens niet zoveel eten, een voeding, dat heeft hij dus nog niet gehad. Ik gebruik het merk, Avi-Plus.
Alvast heel erg bedankt, mvg andre.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-01-16 - 08:04:45 send message to natasja

quote
Dat is denk ik ook het grote verschil tussen jouw Erwin en de vragensteller, namelijk ervaring. Als je dit dagelijks doet stelt net "niks" voor.

Een ervaren kweker hoeft helemaal niet te wegen omdat hij gewoon aan de algemene ontwikkeling van de jonge vogel ziet dat het goed gaat.



Mee eens , ik heb de weegschaal in principe ook niet meer nodig en voel de krop ook , maar vind dat hoe ervaren jezelf ook bent en hoe makkelijk je ergens tegen aan kunt gaan kijken je wel rekening moet houden met mensen die die ervaring nog niet hebben , dit is dan ook voor het eerst dat hawk een in mijn ogen niet zo goed advies geeft .

er gaat met handopfok al zo veel fout vind niet dat je onervaren eigenaars op hun eigen inzicht moet laten voeren , er zijn duidelijke richtlijnen voor de handopfok en dat je naar ervaring daar vanafwijkt naar goeddunken ben ik het op zich mee eens maar dan moet je wel eerst die ervaring opgebouwt hebben , zo niet .. dan doe je er verstandig aan je aan de richtlijnen te houden.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-16 - 08:18:00 send message to Hawkeye_NL

Ik mis waarschijnlijk het punt van discussie even?
Vraagstelling:
quote
Mijn vraag aan jullie is, hoeveel en hoevaak moet hij eten?
Ik heb advies gekregen van de meneer waar ik hem van heb maar ik twijfel eraan. Zijn advies was 3 keer per dag 90ml en 8 uren tussen de voedingen in.

Mijn antwoord:
quote
Jammer dat je de verkoper niet vertrouwt Hij heeft namelijk wel gelijk. In die zin, 3 maal daags 90 cc is een redelijk gemiddelde voor een jonge ara van 6 weken.


Vraag 2:
quote
Dat heb ik dus nu sinds gisteren gedaan, had hem gisteren ook gewogen en nu was hij op 24uur 18 gram afgevallen, is dat erg?
Kan dat ook door de stress komen?


Mijn antwoord:
quote
Doordat de vogel van omgeving is veranderd is er waarschijnlijk wat stress. De vogel eet dan iets minder of verbruikt iets meer. Ook gaan de vogels langzaam aan wat meer ondernemen. Hierdoor verbranden ze ook meer voedingsstoffen. Het belangrijkste is dat je zelf in de gaten houd dat de vogel gemiddeld ongeveer 80 tot 90 cc per voeding binnen krijgt en 's ochtens de krop echt leeg heeft voor je de eerste voeding geeft. Als je het echt niet vertrouwd kun je me altijd even schrijven of mailen. Bellen mag ook maar dan moet je even een mailtje schrijven voor mijn nummer.

Het enige wat ik kan vinden over het wegen in mijn antwoord is mijn persoonlijke handelen met daarbij de reden:
quote
Ik weeg zelf de vogels inmiddels helemaal niet meer. Daar ben ik echt vanaf gestapt. Het geeft meer stress en onnodig spanningen. Zo wel bij de vogels als bij jezelf.


Ik zeg dus absoluut niet dat de vraagsteller niet meer moet wegen, nog zeg ik dat deze het verkeerd doet.

Hmmm,
ik had misschien beter kunnen shrijven dat Andre zich te snel zorgen maakt en dat de vogel waarschijnlijk door stress van de koop cq transport meer stoffen heeft verbrand of juist minder heeft binnen gekregen. Tenslotte gaat het over de eerste dag.

Erwin






johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-01-16 - 08:40:15 send message to johanblok

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Een tip die kennelijk niet vaak genoeg herhaald kan worden: koop en verkoop ALLEEN zelfstandig etende vogels.
Net zoals puppy's en kittens niet bij de ouders weg mogen voor ze brokjes eten, geldt dit ook voor papegaaien.
Gelukkig zijn hier mensen die je alsnog willen helpen, maar als het fout gaat, heb je dat vooral aan je zelf te wijten. Het klinkt hard, maar het is wel zo. Met de aankoop van te jonge vogels neem je grote risico's en daarmee ook een enorme verantwoordelijkheid op je.
Ik hoop van harte dat het goed afloopt.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-01-16 - 13:27:19 send message to tonnl

Met respect voor ieders keuze, ook ik vind het zeer riskant om een vogel van 6 weken oud te kopen.
Wat is er mis met wachten tot ie 12 of 13 weken is?
Ton.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-01-17 - 08:22:48 send message to natasja

Hawk ,
je hebt gelijk , je gaf het niet als advies maar als aanvulling op je eigen doen en laten.
waarbij ik dan eerlijk moet zeggen dat als iemand om advies vraagt en je erbij verteld hoe je eigen werkwijze is mensen dit wel heel snel mee zullen nemen in hun overweging..



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-17 - 08:59:17 send message to Hawkeye_NL

Daar ben ik het wel mee eens Natasja.
Maar hoe dan ook, de vraagsteller heeft duidelijke antwoorden gehad van de mensen hier en weet in ieder geval nu even wat te doen. En daar draait het uiteindelijk om.
wink ;)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede