Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nest materiaal grote parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nest materiaal grote parkieten
ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2006-01-08 - 20:53:27 send message to ej roelofs

ik vraag mij af als alleen hout krullen voldoende is als nest materiaal bij de grote parkieten of is er nog wat anders


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-01-08 - 21:16:35 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Afhankelijk van de omstandigheden (o.a. luchtvochtigheid) zijn er talloze mogelijkheden.

In de loop der jaren heb ik links en rechts van alles in gebruik gezien, waarvan ik hier een aantal als voorbeeld noem:

* houtvezel/houtkrullen/grof zaagsel:
waarschijnlijk het meest gebruike nestmateriaal voor Papegaaiachtigen. (Soms wat te droog)

* hennepvezel: hierbij wat minder snel schimmelvorming in vochtige omstandigheden dan met houtkrul.

* een graszode: al dan niet omgekeerd op de bodem van het broedblok geplaatst houdt een zode goed vocht vast in droge omgeving.

* stukken vermolmd (wit) hout: de vogels kunnen dit zelf fijn knagen en nog eens een insektje kunnen bemachtigen!

* wilgentakken: gemakkelijk door de vogels fijn te knagen.

* bosgrond: toepassing vanwege de mooie struktuur en het tamelijk langdurig vasthouden van vocht.

* bladeren: vochtig blad (vaak in combinatie met bosgrond) zorgt voor een goede luchtvochtigheid in het blok in (te)een droge omgeving.

* papier stroken (let bij gebruik hiervan wel op schoon papier zonder drukinkt.)


Enkele toevoegingen ter verdrijving van ongedierte als b.v. veerluis:

- Tabakstengels (tip uit de duivensportwereld)

- Diverse kruidenmengsels, zoals deze in de handel verkrijgbaar zijn.


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-01-08 - 21:19:19 send message to jeroen de roo

hallo roelof

Houtkrullen zijn opzichzelf te droog, daardoor kunnen de eieren uitdrogen en als er jongen zijn moeten de poppen in het begin nog doorbroeden om de andere eieren nog uitbroeden en als ze dan te stevig gaat broeden drukt ze de jongen in de houtkrullen en als die droog zijn zit er veel stof in en kunnen de jongen geen adem halen en stikken dan. Dit is de oorzaak van heel veel dode jongen zonder een verklaarbare reden. Je kunt het beste het bos in gaan en daar een oude verrotte boom op zoeken en daar het vermolmde hout uit zoeken ( dit is heel zacht hout, daar kun je in knijpen en als het goed is loopt het water er dan zo uit, het is net een soort spons dan). Dit is grofer dan houtkrullen en nat geen last meer van uitgedroogde eieren en bijna geen jongen meer die stikken in de droge houtkrullen ( uitzonderingen na gelaten natuurlijk ). Ik heb hier hele goede ervaringen mee.

groeten jeroen de roo


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-01-08 - 21:21:54 send message to jeroen de roo

En zoals rupicola al heeft geschreven kun je het er het beste in stukken in doen, dan knagen ze het fijn en komen ze nog meer in broedstemming.
groeten jeroen


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2006-01-08 - 21:39:11 send message to ej roelofs

is mos ook een optie of word dat ook te snel droog


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-01-08 - 21:51:13 send message to jeroen de roo

Met mos heb ik geen ervaring, maar ik denk dat dat wel redenlijk snel droog wordt, maar ik denk niet de jongen er in kunnen stikken. Ik zou eerlijk gezegt geen antwoordt kunnen geven over mos.

groeten jeroen


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-01-08 - 21:54:04 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik gebruik al jaren houtkrullen en heb nooit geen
dode jongen door droogte en of door verstikking.
Als je een goed broedkoppel hebt dan houden de oudervogels het vochtgehalte zelf op pijl.
Zorg vooral in droge tijden voor een waterschaal zodat de ouder vogels zich nat kunnen maken.

Bosgrond kun je het beste eerst ontsmetten in de magnetron.

Groeten meyerwink ;)


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2006-01-08 - 22:27:05 send message to dijkkamp

mos werd veel gebruikt door kanarie kwekers of dit nog zo is weet ik niet.mos werd vooral veel gegeven omdat het vocht goed vast houd


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2006-01-09 - 16:57:00 send message to paccie

ik gebruik potgrond maak ik lekker nat en dan gooi ik er houtmot over heen wat je bij de konijnen doet en droogt het uit dan maak ik het weer nat maar meest blijft het wel goed


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-01-09 - 18:11:52 send message to broto

Ik gebruik alleen houtmot, wat ik echt kletsnat maak, druk dit goed aan, maak er met de vuist een kuiltje in.
Hieraan kan je ook gelijk zien als de vogels er in geweest zijn.
Verder heb ik de blokken gemaakt van een multiplex dat geen vocht opneemt, dus uitdrogen gaat heel geleidelijk.
Zitten de vogels eenmaal te broeden, produceren deze weer vocht, zeker bij een groot nest, heb nooit last dat de eieren uitdrogen.

Henk


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-01-09 - 19:27:02 send message to jeroen de roo

hallo
je zou ook een stukje houtmolm recht op in het overige houtmolm kunnen steken als het dan plat ligt zijn de vogels in het blok geweest.

groeten jeroen


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-01-09 - 20:07:39 send message to Rogert

Mos houd goed vocht vast, maar je moet het wel bijhouden door het te besproeien met lauw water. Het nadeel van mos is dat de jongen met hun poten verstrikt kunnen raken waardoor ze afknellen. Dit probleem kun je ook krijgen met sizal, watten of kokosvezel.

Graszoden en bosgrond zijn goede vocht vasthouders maar hiervan is het nadeel dat als er een scherpe kiezel tussen zit deze het ei kan kapot drukken.

Wat ook wel fijn werkt, maar moeilijk aan te komen is, is heide-haksel. Dit houd ook goed vocht vast.

Ik denk dat de meest praktische of gemakkelijke oplossingen zijn turf (geen potgrond), houtvezel (geen zaagsel), of als het een natuurblok is helemaal niets. De vogel zal dan zelf de binnenkant van het blok aanknagen.
(potgrond zitten bestrijdingsmiddelen in en zaagsel kan longproblemen veroorzaken)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 252 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede